Mange tak for de interessant tilbagemeldinger
Jeg har netop i dag fået en magnetventil til mit
osmose anlæg som sidder direkte tilsluttet vandforsyningen. Tænker at lave en automatisk opfyldning af en 50L beholder (som jeg ikke har endnu) med en 'min' og 'max' niveau flyde sensor, så jeg har noget 'hysterese' til osmose anlægget. Herfra vil jeg så lave en hane eller på sigt en magnetventil til at fylde vand direkte på ATO tanken.
Erik, tak for den interessante artikel, der er mange rigtig gode argumenter for at skifte relativt tit fremfor f.eks. månedligt. Absolut værd at gå efter. Og fin dobbelt pumpe, desværre for dyr til mit første POC forsøg. Vil starte med nogle kina pumper og se om jeg kan få det til at køre. Bliver det fuldautomatisk senere, skiftes nok til bedre komponenter.
Problemstilingen, som jeg ser det, er at pumpe lige så meget vand ud, som man kommer ind, ellers skal man til at måle salinitet løbende, og jo mindre
vandskift man foretager, des større bliver problmet da en lille fejlmargen bliver forstørret flere gange. Og så bliver det mere avanceret, med mulighed for fejl og det som er værre. Det er selvfølgelig primært et problem, hvis man pumper vand i / og henter vand fra -samtidig
Men hvis jeg slukker for min ATO sensor (til automatisk påfyldning), kan jeg uden problemer fjerne f.eks. 5L vand fra mit retur kammer, for så herefter at hælde 5L frisk saltvand tilbage, alt imens
returpumpe (og alt andet) kører uforstyrret videre. Hvis man pumper vand ud i en beholder med en sensor, burde man kunne måle 5L ret præcist, og tilsvarende den anden vej. Kunne også være 2x2,5L eller lign.
Endnu nemmere var nok blot at have 2 niveau sensorer direkte i returkammeret, også så først fjerne vand til nederst niveau nås, og tilføje igen til øverste niveau blev nået igen.
Igen alternativt kunne dette køres manuelt, så man blot skulle fjerne noget vand ved at trykke på en knap og se vand niveauet falde til et givet punkt, og tilsvarende fylde nyt vand på igen ved en anden knap. Dette skal så blot gøre nogle gange afhængigt af hvor tit der skiftes. Dette kunne godt lyde som første version
Ihvertfald kan alle pumper kører videre mens man skifter vand, hvilket er et stort krav.
Minedykker, lyder super spændende med, som jeg læser det 3x2 niveau sensorer. Hvor meget vand skifter du så adgangen, eller fylder du på samtidig med at du tapper? Måske skulle du give en kop kaffe en dag
Endelig er der spørgsmålet om hvor lang tid man kan have en tank med blandet saltvand stående. 3 dage, 1 uge, 2 uger, 1 måned? Det involverer noget manuelt arbejde (dosering af salt) og jo længere det kan stå, des mindre arbejde

.