http://www.shop-meeresaquaristik.de/Bel ... _1137.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har en hel stribe af dem, og vil sige, at efter de er blevet repareret på garantien har der ikke været nogle udfald.Mic4700 skrev:Syntes stadig det for dyrt for de M.Razor lamper , byggekvaliteten er for ringe , samt for mange rep. Af blæsere, print, cluster blå kanal. , bare inden for de første par år , jeg skal personligt aldrig have dem igen , der er andre mærker der gør det bedre i den prisklasse M.Razor ligger i.
Denne Vertex lampe ville passe fint over din Cube på 50*50 , den er godt nok brugt , men super kvalitet for pengene.Schwensen skrev:Spændende. Havde slet ikke set deres nye lampe. De forsøger vist at gøre op med skyggeproblemet og onepoint-lightsource, som indtil nu har været LED-lampernes achilleshæl.
Desværre er den for stor til min cubeville ønske min cube var 60 x 60 x 60 istedet for de 50 x 50 x 50. Så havde jeg kørt T5 + LED combo. Men ingen T5 lamper i 50 cm størrelsen.
F.eks Ai. Hydra 26Hd.Carsten skrev:Jeg har en hel stribe af dem, og vil sige, at efter de er blevet repareret på garantien har der ikke været nogle udfald.Mic4700 skrev:Syntes stadig det for dyrt for de M.Razor lamper , byggekvaliteten er for ringe , samt for mange rep. Af blæsere, print, cluster blå kanal. , bare inden for de første par år , jeg skal personligt aldrig have dem igen , der er andre mærker der gør det bedre i den prisklasse M.Razor ligger i.
uden at ville kalde til "religionskrig" hvilken lampe ville du så vælge?
Det er også en lampe jeg har kigget meget på, men mit helt store issue ift. led lamper er, at jeg kun kan have én hængende. Mit lys vil derfor kun komme fra et punkt, og der vil blive dannet skygge til følge. Rigtig mange er begyndt at ytre sine erfaringer omkring led-lampernes store problem omkring lysfordelingen. Ikke mængden af lys, men fordelingen af den. Mange er begyndt at gå henimod kombi mellem t5 og led eller simpelthen taget skridtet "tilbage" til HQI af den årsag.Mic4700 skrev:F.eks Ai. Hydra 26Hd.Carsten skrev:Jeg har en hel stribe af dem, og vil sige, at efter de er blevet repareret på garantien har der ikke været nogle udfald.Mic4700 skrev:Syntes stadig det for dyrt for de M.Razor lamper , byggekvaliteten er for ringe , samt for mange rep. Af blæsere, print, cluster blå kanal. , bare inden for de første par år , jeg skal personligt aldrig have dem igen , der er andre mærker der gør det bedre i den prisklasse M.Razor ligger i.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/4858" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjoe.. Ca. samme pris, men du sammenligner en 90W med en 180Wlampe.Mic4700 skrev:F.eks Ai. Hydra 26Hd.Carsten skrev:Jeg har en hel stribe af dem, og vil sige, at efter de er blevet repareret på garantien har der ikke været nogle udfald.Mic4700 skrev:Syntes stadig det for dyrt for de M.Razor lamper , byggekvaliteten er for ringe , samt for mange rep. Af blæsere, print, cluster blå kanal. , bare inden for de første par år , jeg skal personligt aldrig have dem igen , der er andre mærker der gør det bedre i den prisklasse M.Razor ligger i.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/4858" onclick="window.open(this.href);return false;
Forstår heller ikke, hvorfor producenterne insisterer på at placerer LED'erne i clusters. Det ville give meget mere mening at fordele 120w på 200-300 LED'er på et større areal. Så ville man undgå skygger og få et lys, der ville minde meget mere om T5.Schwensen skrev: Det er også en lampe jeg har kigget meget på, men mit helt store issue ift. led lamper er, at jeg kun kan have én hængende. Mit lys vil derfor kun komme fra et punkt, og der vil blive dannet skygge til følge. Rigtig mange er begyndt at ytre sine erfaringer omkring led-lampernes store problem omkring lysfordelingen. Ikke mængden af lys, men fordelingen af den. Mange er begyndt at gå henimod kombi mellem t5 og led eller simpelthen taget skridtet "tilbage" til HQI af den årsag.
Hvis jeg kunne vælge frit uden økonomiske kvaler, så havde jeg nuppet en mitras til min cube.
Du er nød til at placere leds i clusters for at få blandet alle de forskelige lys farver. Hvis du bare spreder dem ud over det hele, skal du bruge mange flere leds, hvis lyset skal være ens. GHL Metris lyset minder mere om t5 lys, end mange af de andre led lamper jeg har set, og der sidder leds i 6 clusters, som spreder lyset ret godt via deres specielle lys reflector.chrislolk skrev:Forstår heller ikke, hvorfor producenterne insisterer på at placerer LED'erne i clusters. Det ville give meget mere mening at fordele 120w på 200-300 LED'er på et større areal. Så ville man undgå skygger og få et lys, der ville minde meget mere om T5.Schwensen skrev: Det er også en lampe jeg har kigget meget på, men mit helt store issue ift. led lamper er, at jeg kun kan have én hængende. Mit lys vil derfor kun komme fra et punkt, og der vil blive dannet skygge til følge. Rigtig mange er begyndt at ytre sine erfaringer omkring led-lampernes store problem omkring lysfordelingen. Ikke mængden af lys, men fordelingen af den. Mange er begyndt at gå henimod kombi mellem t5 og led eller simpelthen taget skridtet "tilbage" til HQI af den årsag.
Hvis jeg kunne vælge frit uden økonomiske kvaler, så havde jeg nuppet en mitras til min cube.
Men det er nok mere kost-effektivt at lave clusters.
Det er nemlig lige det..StarF skrev:Jeg har svært ved at se hvor man får mere lys for pengene end ved Razor, at jeg så syntes kvaliteten på dem er lidt for dårlig er en anden sag.
Men snakker vi rent lys output vs kr, så tror jeg ikke der er noget der slår razor inden for led verden.
lad os håbe deres nye model har fået alle børnesygdommene fjernet
Jeg oplever ikke de store skygge problemer med mine Mitras enheder. Det er klart der nok er mindre skygge med t5 lys, men kontra en hqi, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være mere skygge med mine Mitras, da den altså virkelig spreder lyset godt ud.Schwensen skrev:Jeg var også ret glad for mine mitras lamper dengang jeg havde dem på mit 546 liters akvarium.
Når nu vi har taget hul på denne debat, er der så nogen, som reelt oplever skyppeproblematikken med led lys? Giver det skygge i SPS-korallerne, som giver dem hvide område med større risiko for stn?
Eventuelt nogen som har skiftet fra led til hqi/t5/kombi, som oplever bedre farver og vækst ?
Lige præcis!PederP skrev: Det er nemlig lige det..
Enig i at man vælger Razor for prisen. Skulle jeg skifte de 3 razor ud med f.eks kessil, så skulle jeg bruge 6 stk. Så det er 11.000 kontra 22.000.
Og så skal lampens clustere passe lidt til baljen. Skulle jeg have GHL (og det ville jeg gerne), skulle jeg nok bruge 4 stk. for ikke at få for mange skygger af søjlerne.. 30.000![]()
Ja, jeg har lavet en del fix på maxspect lamperne de 5 år de har kørt. Men det har ikke været dyrt, og noget simpelt hutigt hjemmefix, så de har aldrig haft en sygedag fra baljen. Det ville self. være fedest at være fri for, men min timeløn for den smule arbejde er fristende høj..![]()
Jeg drømmer om at skifte, men man kan nu få et par fede koraller for 20-30.000
Det er også den vej de går med Philips lampen: https://reefbuilders.com/2016/09/19/phi ... pressions/" onclick="window.open(this.href);return false;chrislolk skrev:Man kan skam sagtens designe en lampe, hvor der ikke er diskoeffekt og samtidigt undgå clusters. Der findes en lampe (italiensk, mener jeg), som har 100-vis af LED'er spredt over hele overfladen - den giver et meget flot lys. Man kan samtidigt diskutere om det virke er nødvendigt med LED'er i alle regnbuens farver.
Lige præcis mitras har jo også flere outputenheder/clusters, hvorfor de for mig er at foretrække.StarF skrev:Jeg oplever ikke de store skygge problemer med mine Mitras enheder. Det er klart der nok er mindre skygge med t5 lys, men kontra en hqi, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være mere skygge med mine Mitras, da den altså virkelig spreder lyset godt ud.Schwensen skrev:Jeg var også ret glad for mine mitras lamper dengang jeg havde dem på mit 546 liters akvarium.
Når nu vi har taget hul på denne debat, er der så nogen, som reelt oplever skyppeproblematikken med led lys? Giver det skygge i SPS-korallerne, som giver dem hvide område med større risiko for stn?
Eventuelt nogen som har skiftet fra led til hqi/t5/kombi, som oplever bedre farver og vækst ?
Skygge problemer afhænger jo også af hvordan man placere ting. osv.
Hqi er stadig punkt belysning, selv om man med gode reflector kan opnå god spredning, så er der stadig mere lys midt på punktet hvor det er pæren der lyser.Schwensen skrev:Lige præcis mitras har jo også flere outputenheder/clusters, hvorfor de for mig er at foretrække.StarF skrev:Jeg oplever ikke de store skygge problemer med mine Mitras enheder. Det er klart der nok er mindre skygge med t5 lys, men kontra en hqi, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være mere skygge med mine Mitras, da den altså virkelig spreder lyset godt ud.Schwensen skrev:Jeg var også ret glad for mine mitras lamper dengang jeg havde dem på mit 546 liters akvarium.
Hqi sender lys for en langt større "overflade" og ned i baljen. Hvis du var en koral og kiggede op i lampen, så ville du se selve pæren og alle reflektionerne i reflektoren, fordi pæren sender lys i alle retninger, som sendes retur i akvariet ved hjælp af reflektoren. Dette giver lys ned i akvariet fra mange forskellige vinkler. Led sender kun nedad, og der kommer derfor kun lys fra ét punkt, som dermed danner mere skygge.
Jeg er overhovedet ikke uenig i at lyset er kraftigere i midten. Jeg er heller ikke uenig i, at spredningen ud over et areal med led kan være/er lige så god som på hqi. Forskellen er bare vinklen på lyset, hvor led-lys kun kommer fra ét punkt, der giver hqi'en mulighed for reflektioner, og dermed lys fra forskellige vinkler.StarF skrev:Hqi er stadig punkt belysning, selv om man med gode reflector kan opnå god spredning, så er der stadig mere lys midt på punktet hvor det er pæren der lyser.Schwensen skrev:Lige præcis mitras har jo også flere outputenheder/clusters, hvorfor de for mig er at foretrække.StarF skrev:Jeg oplever ikke de store skygge problemer med mine Mitras enheder. Det er klart der nok er mindre skygge med t5 lys, men kontra en hqi, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være mere skygge med mine Mitras, da den altså virkelig spreder lyset godt ud.Schwensen skrev:Jeg var også ret glad for mine mitras lamper dengang jeg havde dem på mit 546 liters akvarium.
Hqi sender lys for en langt større "overflade" og ned i baljen. Hvis du var en koral og kiggede op i lampen, så ville du se selve pæren og alle reflektionerne i reflektoren, fordi pæren sender lys i alle retninger, som sendes retur i akvariet ved hjælp af reflektoren. Dette giver lys ned i akvariet fra mange forskellige vinkler. Led sender kun nedad, og der kommer derfor kun lys fra ét punkt, som dermed danner mere skygge.
Der er Philips lidt spændene med det "matte" dækglas, der afbøjer lys i alle vinkler.Schwensen skrev:Jeg er overhovedet ikke uenig i at lyset er kraftigere i midten. Jeg er heller ikke uenig i, at spredningen ud over et areal med led kan være/er lige så god som på hqi. Forskellen er bare vinklen på lyset, hvor led-lys kun kommer fra ét punkt, der giver hqi'en mulighed for reflektioner, og dermed lys fra forskellige vinkler.StarF skrev:Hqi er stadig punkt belysning, selv om man med gode reflector kan opnå god spredning, så er der stadig mere lys midt på punktet hvor det er pæren der lyser.Schwensen skrev:Lige præcis mitras har jo også flere outputenheder/clusters, hvorfor de for mig er at foretrække.StarF skrev:Jeg oplever ikke de store skygge problemer med mine Mitras enheder. Det er klart der nok er mindre skygge med t5 lys, men kontra en hqi, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være mere skygge med mine Mitras, da den altså virkelig spreder lyset godt ud.Schwensen skrev:Jeg var også ret glad for mine mitras lamper dengang jeg havde dem på mit 546 liters akvarium.
Hqi sender lys for en langt større "overflade" og ned i baljen. Hvis du var en koral og kiggede op i lampen, så ville du se selve pæren og alle reflektionerne i reflektoren, fordi pæren sender lys i alle retninger, som sendes retur i akvariet ved hjælp af reflektoren. Dette giver lys ned i akvariet fra mange forskellige vinkler. Led sender kun nedad, og der kommer derfhttp://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardsk ... sjokull/or" onclick="window.open(this.href);return false; kun lys fra ét punkt, som dermed danner mere skygge.
Da ikke dyrere end radiondyne skrev:Ja men pænt dyr