Tunze 9004 - tager ikke overfladen?!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Tunze 9004 - tager ikke overfladen?!

Indlæg af rozzzna »

Har købt denne "fantastiske" skummer, havde ellers læst meget om den inden for at finde ud af om den var brugbar til mit formål = skummer direkte i akvariet.
Og jo den kører da fint i akvariet - den tager bare vandet ind i bunden og ikke i overfladen på trods af det "smarte" lille overløb den har :shout:

Har prøvet ALT, sat den længere op i overfladen, længere ned, har en pumpe der blæser imod den, har justeret luftindtag, har prøvet alt hvad jeg kan komme i tanke om. Men der er nu kommet overfladefilm - kun lige omkring skummeren da jeg har en pumpe til at blæse det væk i resten af akvariet.

Hvad gør jeg lige? Hvorfor filen virker den ikke? Har haft den skilt ad og den er 100% som den skal være indvendigt. Hvis man smider lidt flagfoder ned i overfladen så ser man hvor fint alle stykkerne lige smutter udenom når de når hen til skummerens "overløb".

Har søgt her på forummet, men læser gang på gang at denne skummer fint tager overfladen så der ikke kommer film - det er jeg nu begyndt at tvivle kraftigt på kan passe :shout: :shock:

Er der nogen der har forslag til hvorfor den ikke virker - den er helt ny så gider jo helst ikke skifte den ud efter kun 3 dages brug! Den skummer desuden fint, men den tager altså kun skidt den fanger ind via bunden af skummeren og det er vel for f.... ikke det der er pointen med den???! :lipssealed: :naughty:
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Re: Tunze 9004 - tager ikke overfladen?!

Indlæg af rozzzna »

Den her demonstrative tegning er til at græde af grin over - vand ind i "overløb" og ud i bunden.. nope, nærmere omvendt!
Vedhæftede filer
208412-tunze-comline-doc-skimmer-b.jpg
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

På bagsiden er der vist et hul hvor i der skal sidde en hvid gummiprop. Tjek evt lige om denne prop mangler. Hvis den ikke mangler: Hvor højt oppe på gitteret har du vandoverfladen (jo lavere vandstand jo kraftigere bør den suge fra overfladen)
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Proppen sidder der :) Vandstanden har jeg prøvet alle mulige forskellige - den tager absolut intet af overfladefilmen hvis den sidder med gitteret bare 1,5-2 cm under overfladen. Lige nu har jeg den siddende så der er ca 0,5-1 cm af gitteret under vand og den larmer og skaber sig, men tager stadig knap nok noget ind fra overfladen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

rozzzna skrev:Proppen sidder der :) Vandstanden har jeg prøvet alle mulige forskellige - den tager absolut intet af overfladefilmen hvis den sidder med gitteret bare 1,5-2 cm under overfladen. Lige nu har jeg den siddende så der er ca 0,5-1 cm af gitteret under vand og den larmer og skaber sig, men tager stadig knap nok noget ind fra overfladen.
Muligvis det blot er mig der misforstår det lidt.
Gitteret, skal da sidde i overfladen
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Ja gitteret sidder i overfladen - det jeg mener er hvor langt oppe/nede vandstanden er på gitteret :)

Har lige lavet en lille tegning her, den blå streg er der hvor tunze i manualen anbefaler vandstanden skal være - det er også ca den vandstand jeg ser på alle brugerbilleder og youtube. Men så tager den INTET af overfladen hvis jeg indstiller min til den vandstand.

Lige nu har jeg min ca ved den røde streg, og det er lige på grænsen til at den overhovedet kan fungere optimalt. Som sagt så larmer den en del, men til gengæld kan jeg se at ca 5 % af lort i overfladen der kommer forbi den bliver taget ind. Synes bare det er ALT for lidt :( kan slet ikke se hvad jeg ellers kan gøre snart.
Vedhæftede filer
tunz.png
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Har ikke så mange andre ideer :-)

Kan det tænkes luftskruen ikke er helt åben, eller lufttilførslen på anden måde er reduceret . . ex. knæk på slangen elller tilkalkning. Er det en brugt eller en sprit ny skimmer? (lufttilførslen kalker / salter efter sigende til i løbet af et par måneder i indgangen til pumpen)

Kan du komme til at se om vandoverfladen på indersiden af gitteret er lavere end udenfor? (der skal være et fald hvis den skal suge overfladen)

Hvis du f.eks. opløser en skefuld af de fine reefpearls eller lign i et glas vand og hælder i baljen burde du kunne se om den faktisk suger vand nogle steder overhovedet, og om den suger andre steder end via gitteret.

På omtrent samme vis burde du også kunne se om den pumper vand ud i bunden
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Kan den evt skulle bruge en "indkøringsperiode" det pvc huset og dermed også rillerne/gitter, er lavet af kan være super elektrisk, ladet med statisk elektricitet mm... jeg ville forsøge at vaske alt det gennemsigtige af i varmt sæbevand, skylle det GODT og så prøve igen.... jeg tænker at der evt danner sige en "overflade spænding/ film" mellem rillerne???

Bare en ide.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Den er helt ny - har været i brug 3 dage. Luftslangen er tjekket og den er helt åben og uden knæk. Vandoverfladen er præcis den samme inde i skummeren som udenfor, der er ingen overløbsfunktion overhovedet.

Kan se på småpartikler at den suger i bunden samt en meget lille smule under overfladen hvis ellers skummeren står lavt nok så vandstanden er ca. midtpå gitteret. Den suger absolut intet fra selve overfladen. Har hældt diverse knust foder og andet i for at se hvor den suger henne, og det giver bare ingen mening for mig at den fungerer som den gør :(
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Charlie, jeg kan prøve at vaske skummerkoppen grundigt af :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

De overflade skummere jeg har prøvet igennem tiden, har aldrig fungeret helt 100% ordenligt. Den bedste løsning er at bygge et internt overløb i systemet. Eller sump.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Vandoverfladen SKAL være lavere inde i skummeren. Ved ikke om det er muligt, men kan det evt lad sig gøre at tage pumpen ud og teste om selve pumpen fungerer som den skal i en spand vand?

Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Pumpen fungerer fint :/
Har lige haft rensen koppen godt med sæbevand, men det fungerer stadig ikke.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Hvis skummeren er helt ny, ville jeg prøve at tage kontakt direkte tll Tunze https://www.tunze.com/DK/en/technical-a ... rvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Evt, pr.tlf. eller e-mail

TUNZE AQUARIENTECHNIK GMBH
Seeshaupter Strasse 68
D-82377 Penzberg

Fed. Rep. of Germany
Tel. +49 (8856) 2022
Fax. +49 (8856) 2021

E-Mail: info.english@tunze.com

Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Her er en video jeg har optaget med flagfoder i overfladen, som man kan se tager den stort set ingenting.

[video][/video]
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

jeg har googlet lidt billeder og der ser det ud somom at inløb og udløbsrum ikek rigtigt er voldsomt godt adskilt på en 9004 ?? hvis der er hul/revne imellem indløb og udløbs siden af pumpen kan det aldrig komme til at virke optimalt
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Ja, den er der satme ikke meget sug i! Øv

Det ligner Lailas sugeevne på en dårlig dag...... Det er en OMMER. Surt

Ps. Laila er en "dame" på Hovedgaden i Vor frue, som i mange årtier har betjent div. sølle mandfolk :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Det er helt tosset at skulle modificere noget helt nyt, men nu er det gjort alligevel. Vi endte med at lime "bagvæggen" af overløbskammeret fast, da der bare fes vand ud og ind alle steder. Det virkede! Nu suger den som en gal fra overfladen. Der kommer så lidt flere microbobler ud gennem risten i bunden, men det findes der jo råd for.

Så skulle der sidde en derude på et tidspunkt med samme problem så er løsningen altså at fatte limtuben og få skidtet sat fast. Der følger trods alt en rense børste med så man nemt renser overløbskammeret når det trænger.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

kan du poste et billede med hvor du har limet den?
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Har lige fundet et billede på google hvor man kan se indmaden, da jeg ikke orker at pille min skummer op og skille den ad lige nu.

Forklaring:
Plade 1 er fronten af skummeren, hvor Plade 2 er bagvæggen i overløbet hvor pumpens indsugning sidder fast på. Den stiplede linje viser hvor jeg har limet hele vejen rundt hvor pladerne er samlet, så de er blevet tætte.
Vedhæftede filer
photo_zps3dcec2cb.jpg
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

Måske en gummi pakning kunne klare det ?
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"