Calcium klorid

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Calcium klorid

Indlæg af Carsten »

Da jeg kører med Balling metoden. Bruger jeg en del af det. Men synes der er alt for meget skidt med i poserne.
Decocean solgte i sin tid noget meget rent i krystaller. Det blev alt for dyrt i indkøb, så det droppede han. Hvor får jeg noget i en tilnærmelsesvis samme kvalitet?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Calcium klorid

Indlæg af Kasper j. »

Jeg køber mit hos aquafair.de og jeg har aldrig oplevet urenheder.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Da jeg kører med Balling metoden. Bruger jeg en del af det. Men synes der er alt for meget skidt med i poserne.
Decocean solgte i sin tid noget meget rent i krystaller. Det blev alt for dyrt i indkøb, så det droppede han. Hvor får jeg noget i en tilnærmelsesvis samme kvalitet?
Nu ved jeg jo ikke hvad det er for noget du bruger nu, men f.eks. AquaFair reklamerer med en renhed > 99,0%
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det jeg bruger er lige netop fra Aqua fair, dog købt hos moby
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Carsten, måske har der siddet skidt uden på posen som er kommet med ned i dine blandinger ? Jeg har brugt af deres pulvere i 4 år og aldrig haft andet skidt i end støv og hår som har ligget i mine spande i forvejen. Men du kan jo også have fået et dårligt batch, det sker jo også nogle gange når folk køber alm. salt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:Carsten, måske har der siddet skidt uden på posen som er kommet med ned i dine blandinger ? Jeg har brugt af deres pulvere i 4 år og aldrig haft andet skidt i end støv og hår som har ligget i mine spande i forvejen. Men du kan jo også have fået et dårligt batch, det sker jo også nogle gange når folk køber alm. salt.
Vil ikke udelukke noget. Har brugt flere poser af det uden problemer, men den sidste er der rigtigt meget bundfald i.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Joakim (hedder han ikke det?) fra Korallenfarm i Tyskland sælger vist noget, der er af en renere kvalitet. Jeg mener at det er fra Fauna Marin.
Mark Bruhn var nede og besøge ham. Han spurgte ham til Balling og vigende farver ctr. kalkreaktor. Der nævnte han vigtigheden af kvaliteten af de stoffer man brugte.
Mange af producenterne køber det hjem i big bags og så betyder en Euro mere eller mindre pr kilo noget for det færdige produkt.
Tyske saltvandsnørder oplevede en forbedring i trivsel og farver, når de benyttede de renere varer, end de gjorde når de brugte standard produktet. Det er selvfølgelig også dyrere.
Hvilket stemmer med det, Carsten nævner - at det var for dyrt.
Jeg synes der var noget med, at Korallenfarm solgte begge produkter, både standard og den dyrere.

Erik

Edit: Her er hans hjemmeside. Du er jo skrap til tysk, Carsten, så det burde ikke være noget problem for dig at finde det du søger frem.
Der er forøvrigt et link til en glimrende video fra hans forretning. Den er værd at kigge på. " onclick="window.open(this.href);return false;
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Erik, tak for oplysningerne. Kigger på det senere. Er på vej på arbejde
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har dog oplevet at klor fri salt Na+ fra aquafair er svær at opløse helt også selvom at man ligger noget under den maksimale opløselighed.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Kasper j. skrev:Jeg har dog oplevet at klor fri salt Na+ fra aquafair er svær at opløse helt også selvom at man ligger noget under den maksimale opløselighed.
klor fri salt??? Mener du Natriumklorid frit salt?

Hvis ja, kan det måske tænkes du allerede har mættet vandet til grænsen med Magnesiumchlorid hexahydrat og Magnesiumsulfat heptahydrat? Ellers kan det måske hjælpe at varme vandet lidt op.

Hvis nej, hvad i alverden bruger man klor frit salt til? Måske tager jeg fejl, men jeg tænker, enten kan man vel sige at alt salt generelt er klor frit, eller - hvis man regner klorid for klor - så er der vel klor i alt salt? Selv NaCl frit salt indeholder formentlig store mængder af forskellige klorid forbindelser
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

PoulD skrev:
Kasper j. skrev:Jeg har dog oplevet at klor fri salt Na+ fra aquafair er svær at opløse helt også selvom at man ligger noget under den maksimale opløselighed.
klor fri salt??? Mener du Natriumklorid frit salt?

Hvis ja, kan det måske tænkes du allerede har mættet vandet til grænsen med Magnesiumchlorid hexahydrat og Magnesiumsulfat heptahydrat? Ellers kan det måske hjælpe at varme vandet lidt op.

Hvis nej, hvad i alverden bruger man klor frit salt til? Måske tager jeg fejl, men jeg tænker, enten kan man vel sige at alt salt generelt er klor frit, eller - hvis man regner klorid for klor - så er der vel klor i alt salt? Selv NaCl frit salt indeholder formentlig store mængder af forskellige klorid forbindelser

Læs evt. det her så giver det mening: http://www.ultimatereef.com/articles/balling/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Måske hænger jeg lidt i bremsen, for selv om jeg læser det giver det stadig ikke mening.
Men jeg antager det næsten må være Natriumklorid frit salt du mener.
Ud fra navnet kunne man måske forledes til at antage, at NaCl frit salt ikke indeholder klorid, men det er nu næppe tilfældet. En Mohr titrering vil formentlig vise, at det indeholder en pæn stor del Cl (måske tæt ved 10.000 ppm ) i form af f.eks. Magnesiumklorid og lign..
Anyway, det var ment for at hjælpe, og hvis du blander NaCL frit salt i beholder 3 er der jo foruden det, ganske meget af 2 forskellige slags Magnesium salte i. Salte opløses lettere i varmt vand.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Brugen af Nacl frit salt er næsten stoppet. Det bruges kun hvor man ikke laver vandskift. CalciumchloridDihydrat, er vel CalciumchloridDihydrat.
Jeg kiggede på Joes koralfarm, og det han sælger der er CalciumchloridDihydrat, men til en markant højere pris. Men undrer mig dog lidt over at der står bio-polymer ud for CalciumchloridDihydrat, nogen som ved hvad der menes med det?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Brugen af Nacl frit salt er næsten stoppet. Det bruges kun hvor man ikke laver vandskift. CalciumchloridDihydrat, er vel CalciumchloridDihydrat.
Jeg kiggede på Joes koralfarm, og det han sælger der er CalciumchloridDihydrat, men til en markant højere pris. Men undrer mig dog lidt over at der står bio-polymer ud for CalciumchloridDihydrat, nogen som ved hvad der menes med det?
Bare hvis der kan være tvivl, mine 2 sidste indlæg var alene svar til Kasper J. omkring hans problemer med opløsning af, hvad jeg formoder er NaCl frit salt. Det vedrørte på ingen måde din problematik.. Håber det er OK.

Bortset fra det, tror jeg da ikke du har ret i "Brugen af Nacl frit salt er næsten stoppet. Det bruges kun hvor man ikke laver vandskift". Stort set alle som bruger den gamle traditionel Balling opskrift bruger vel NaCl frit salt? (hvis ikke vil de jo få en overrepræsentation af NaCl, vandskift eller ej).

Når der står biopolymer ud for CaCl saltet er det nok fordi det er tilsat biopolymer (måske af amino syrer). Dette kan vel også forsvare en lidt højere pris.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg opfattede det som du havde skrevet helt rigtigt. Ligesom at mit svar i første del var til Kasper. Et er at tilføje evt. Aminosyrer, men at det der ved, gør det Ca 3 gange så dyrt, synes jeg er lidt underligt
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"