Bruger LED lige så meget strøm på 50% ydelse?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Bruger LED lige så meget strøm på 50% ydelse?

Indlæg af rozzzna »

Ja et blondie spørgsmål herfra.. Men noget jeg tænker der sikkert er nogen der ved herinde :y

Bruger en ledlampe på f.eks 180w, rent faktisk 180w også selvom den bliver indstillet til f.eks 50% ydelse/lysstyrke?

:hehe:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bruger LED lige så meget strøm på 50% ydelse?

Indlæg af Carsten »

Nej. Men den bruger lidt mere end 90w. Prøv at sætte en effekt måler på
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Jesper Krogh »

180watt er på Max effekt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Strøm (A) er ikke helt det samme som effekt (W), men lad nu det ligge.

Med mindre man går i små sko, er forbruget stort set ligefrem proportionalt med lysudbyttet.

Så hvis du har f.eks. 10.000 lumen ved 180W og du dæmper lampen indtil den lyser med 5000 lumen, så bruger den ca. 90W.

Går man i små sko stiger effektiviteten sandsynligvis en smule, om end ubetydeligt, hvis du dæmper lidt. Omvendt, hvis du dæmper voldsomt meget, helt ned under 10%, vil effektiviteten falde med måske 1-2%.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

PoulD skrev:Strøm (A) er ikke helt det samme som effekt (W), men lad nu det ligge.

Med mindre man går i små sko, er forbruget stort set ligefrem proportionalt med lysudbyttet.

Så hvis du har f.eks. 10.000 lumen ved 180W og du dæmper lampen indtil den lyser med 5000 lumen, så bruger den ca. 90W.

Går man i små sko stiger effektiviteten sandsynligvis en smule, om end ubetydeligt, hvis du dæmper lidt. Omvendt, hvis du dæmper voldsomt meget, helt ned under 10%, vil effektiviteten falde med måske 1-2%.
Effektiviteten af strømforsyningerne er dog en anden kaliber..
Varme fra en spændingsomformer er spildt energi.. Og jeg har til gode at opleve en effektiv strømforsyning til LED lamper der ikke bliver seriøst varm, alt fra meget meget lun, til direkte brand varm..

Jeg målte engang en Pacific Sun Black Python 200W jeg havde til låns fordi min egen var defekt.
Den blev målt til 234W ud af væggen..

Det er altså også et markant effekt-spild. Det er næsten i kaliber som nogle af de gamle magnetiske HQI ballaster.. Nu er det selvfølgelig en model med nogle år på bagen, og meget er sket. Men forsyningerne på nye lamper i dag bliver stadig meget varme..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Det er nok forskelligt fra lampe til lampe. Digitale strømforsyninger har ikke nær så meget tab som dem med jern-kerne trafo.
Omvendt så er lampen koldere ved 50%, hvilket forbedrer ydelsen. Og dessuden yder dioderne bedre ved lavere strøm.
Nappede lige et eksempel. Her en diode som diagrammet viser yder 325% ved 3 amp, mens den ved 1,5 amp ville give ca. 220%
Side 5: http://www.cree.com/led-components/medi ... ampXML.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Om lamperne så tager højde for det, og det reelt er lysstyken og ikke strøm vi indstiller..? Man skulle faktisk både bruge en par og en watt måler for at finde ud af det.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

En PAR måler måler vist kun den del af lyset som kan anvendes i fotosyntese. Det er ikke et udtryk for den totale lysmængde. Jeg ved ikke om en PAR måling i et specifikt punkt vil være lineært. Jeg tror nan er nødt til at måle lumen og det er ikke helt nemt at måle med rimelig nøjagtighed. Det kræver lab udstyr.

Du har ret i det afhænger af hvordan lampen er fremstillet. Der findes flere forskellige måder man kan regulere lysdioderne og som Hansen siger er de ikke alle lige energieffektive. Jeg ville dog antage at de fleste fabrikanter formentlig bruger PWM i dag, da andre typer strømregulering har indflydelse på farvespektret på de hvide LED.

Det kommer også an på om lampefabrikanten har valgt at LED dioderne faktisk er på 100% når lampen er på 100%, men mon dog ikke de fleste gør det.

Potentielt er selve LED dioderne mere effektive hvis de dæmpes. Det modsvares så af, at det som Hanssen siger er omvendt for driveren. Jeg ville dog antage, at varmetabet i en PWM driver også burde være nogenlunde ligefrem proportionalt med effekten. Igen, med mindre man går i små sko.
Senest rettet af PoulD lør 1. jul 2017 08:46, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Par er den samlede mængde(photosynthetic active radiation), mens Pur(photosynthetic usable radiation)er den for fotosyntesen brugbare lysmængde.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

trine... skrev:Par er den samlede mængde(photosynthetic active radiation), mens Pur(photosynthetic usable radiation)er den for fotosyntesen brugbare lysmængde.
Jeg vil gerne gøre et forsøg på at udtrykke mig mere præcist og omformulere det til: En PAR måler måler vist kun den del af lyset som har en bølgelængde på mellem 400 og 700nm, i et givet punkt. Ikke den samlede lysmængde som lampen afgiver.

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"