Hej.
Skal bruge et nitratfilter til et 300 liters akvarie. Men der findes jo et hav af dem. Så leder efter nogle der kan guide mig mod det "rigtige". Og hvordan men opstartet og køre det. Har søgt lidt på forum men uden held. Måske mig der er blind eller søger forkert. Men håber nogle kan hjælpe her.
Tænk ligeover engang hvordan nitraten først kommer ind i baljen,det gør det når du fodrer og det skal man ellers sulter fiskene og dyrene.så den hurtigste OG mest effektive metode an reducere nitrat på må være at reducere i fiske bestanden
Jeg har haft god erfaring med de nitralt filtre som JJ lavede. Hvis vi snakker svovl filter, så startede jeg mit op således: Fyldte det op med akvarie vand og lod det stå en dag, der efter satte jeg det til at dryppe meget stille, så målte jeg udgangs vandet for no3, og når det var 0, skrue jeg lidt op for det, og gentog til der løb en svag strøm af dråber ud.
StarF skrev:Og så lige et svar man kan bruge til noget.
Jeg har haft god erfaring med de nitralt filtre som JJ lavede. Hvis vi snakker svovl filter, så startede jeg mit op således: Fyldte det op med akvarie vand og lod det stå en dag, der efter satte jeg det til at dryppe meget stille, så målte jeg udgangs vandet for no3, og når det var 0, skrue jeg lidt op for det, og gentog til der løb en svag strøm af dråber ud.
Har kun seks fisk. Ikke af betydelig størrelse og foder 1 gang om ugen, nogle gange 2. Mens ellers et godt forslag. De jj filtre med intern cirkulation findes de stadig. Og har du evt et link til dem du tænker på. men skal da helt sikkert prøves. Med den fremgang du nævner.
JJ filtrene er nogle år gamle efterhånden. Og der blev aldrig lavet en større produktion af dem.
Deltec laver et par stykker. Der fungerer efter samme princip http://www.deepoceanshop.dk/nf-509-nitrate-filter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Og prismæssigt er de nok dyrere end et brugt JJ filter, men ikke så overvældende meget.
Det med vandskifte er gjort. Har snart slidt mit osmoseanlæg op uden nogle ændringer. Så der må nye tiltag til.
Og tak for linket Carsten. Det bliver vist sådan en laban der bliver bestilt. Ved man på forhånden hvor meget svovl man skal komme i eller er det ved og måle udgangen på vandet ?
Morten1990 skrev:Det med vandskifte er gjort. Har snart slidt mit osmoseanlæg op uden nogle ændringer. Så der må nye tiltag til.
Og tak for linket Carsten. Det bliver vist sådan en laban der bliver bestilt. Ved man på forhånden hvor meget svovl man skal komme i eller er det ved og måle udgangen på vandet ?
Ville det være for nedern og omstændigt at starte forfra?
Det lyder lidt skidt med den høje nitrat og alle de vandskift, at det slet ikke virker.
Du har sikkert overvejet det. Jeg håber i hvert fald det vil lykkes for dig!
Bokelund skrev:Ville det være for nedern og omstændigt at starte forfra?
Det lyder lidt skidt med den høje nitrat og alle de vandskift, at det slet ikke virker.
Du har sikkert overvejet det. Jeg håber i hvert fald det vil lykkes for dig!
Ja har tænkt på det. Men er bange for mine fisk og koraller ikke vil overleve en algeface.
Men tanken har tit været oppe og vende.
Men tusind tak for det og Kuglerne bliver skylle før de kommer i
jeg tænker med en Nitrat der er "out of range", Kan det vel næsten kun gøre godt, at rense nogle af stenene.
Det skulle da lige være, hvis der bliver frigivet en masse Po4.
Men du behøver vel heller ikke rense alle 40 % på en gang, men måske i etaper?
ole kekkonen skrev:Hvad ligger der bag den høje nitrat?hvad har du ellers i baljen?
Ved faktisk ikke hva der ligger bag den. Mistænker mine sten/nogle af dem. Har en gul kirurg, palet, 2 klovne, 2, sandsøstjerner, Morris idol. Og en gylte. Det er det. Og selvfølgelig koraller.
Bokelund skrev:jeg tænker med en Nitrat der er "out of range", Kan det vel næsten kun gøre godt, at rense nogle af stenene.
Det skulle da lige være, hvis der bliver frigivet en masse Po4.
Men du behøver vel heller ikke rense alle 40 % på en gang, men måske i etaper?
Køre pt med rowa. Så det burde evt tage noget af det po4 hvis der bliver frigivet lidt. Nej tænker og rense min ene søjle og se evt se hvad der sker
ole kekkonen skrev:Hvad ligger der bag den høje nitrat?hvad har du ellers i baljen?
Ved faktisk ikke hva der ligger bag den. Mistænker mine sten/nogle af dem. Har en gul kirurg, palet, 2 klovne, 2, sandsøstjerner, Morris idol. Og en gylte. Det er det. Og selvfølgelig koraller.
Lige et par bud,gylter roder gerne rundt i budlaget det frigiver næring,kom af Med de sand søstjerner og få fat på et par detrivore kit,det hele hjælper blot ikke symptom behandling.vil Til enhver tid benytte mig af makroalge eksport syntes mekaniske filter for at fjerne partikler er åndsvage da det er for filtreret og Hvad korallene lever af
Lige et par bud,gylter roder gerne rundt i budlaget det frigiver næring,kom af Med de sand søstjerner og få fat på et par detrivore kit,det hele hjælper blot ikke symptom behandling.vil Til enhver tid benytte mig af makroalge eksport syntes mekaniske filter for at fjerne partikler er åndsvage da det er for filtreret og Hvad korallene lever af
Bundlag findes ikke i mit akvarie. Det er fjernet. Har været ude og hente alger til sumpen i onsdags. Så håber de kan hjælpe lidt. Og ja du har nok ret i det mekaniske filter. Men det er bare en hjælpende hånd for og se om jeg kan komme af med dem på den måde.