Hvorfor er mine værdier af Mg og Ca høje?
- Claus7080
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2017
- Geografisk sted: 7080 Børkop
Hvorfor er mine værdier af Mg og Ca høje?
Et spørgsmål omkring værdier..
Er lidt usikker på om emnet høre til her eller under begynder?
Jeg startede op med saltvand i starten af februar 2017, så min setup har efterhånden kørt nogle mdr,
og jeg har været igennem alle de algefaser der nu er.
Der er tilsat lidt fisk og koraller, så er jeg begyndt at måle for Mg, Ca og Kh,
men med den lille mængde af forbrugere i vandet har jeg endnu ikke målt noget forbrug.. faktisk overhovedet ikke noget.
Men i går aftens lavede jeg en test af færdigblandet saltvand Aquaforrest Reef salt.
Saltet har jeg brugt fra opstart.
Test er alle lavet med Salifert
Salt 1,025
Mg 1500
Ca 440
Kh 8,9
Ph 7,47
Herefter testede jeg vandet fra akvariet
Salt 1,025
Mg 1680
Ca 520
Kh 8,0
Ph 8,31
Da værdierne på Mg og Ca ligger højre i vandet fra akvariet, tænkte jeg at mit osmose anlæg ikke fungere godt nok,
så jeg testede RO vandet.
Her er Ca 0, Kh ca. 0. Mg er ikke muligt at teste med Salifert.
Nu er mit spørgsmål så: Hvorfor er værdierne Mg og Ca er højre i vandet fra akvariet, når jeg nu aldrig har tilsat andet end saltvand med lavere indhold af Mg og Ca?
Sidst jeg lavede et vandskift var for ca. 1 mdr siden, ialt 20 ltr i total 540 ltr vand, så jeg tror ikke årsagen ligger her?
Jeg kan tilføje at jeg har et par cm sand i bunden af mærket Red Sea Lifereef Base, som iflg Red Seas hjemmeside skulle være med til at stabilisere Ph,
men er det sandet der hæver værdierne?
mvh Claus
Er lidt usikker på om emnet høre til her eller under begynder?
Jeg startede op med saltvand i starten af februar 2017, så min setup har efterhånden kørt nogle mdr,
og jeg har været igennem alle de algefaser der nu er.
Der er tilsat lidt fisk og koraller, så er jeg begyndt at måle for Mg, Ca og Kh,
men med den lille mængde af forbrugere i vandet har jeg endnu ikke målt noget forbrug.. faktisk overhovedet ikke noget.
Men i går aftens lavede jeg en test af færdigblandet saltvand Aquaforrest Reef salt.
Saltet har jeg brugt fra opstart.
Test er alle lavet med Salifert
Salt 1,025
Mg 1500
Ca 440
Kh 8,9
Ph 7,47
Herefter testede jeg vandet fra akvariet
Salt 1,025
Mg 1680
Ca 520
Kh 8,0
Ph 8,31
Da værdierne på Mg og Ca ligger højre i vandet fra akvariet, tænkte jeg at mit osmose anlæg ikke fungere godt nok,
så jeg testede RO vandet.
Her er Ca 0, Kh ca. 0. Mg er ikke muligt at teste med Salifert.
Nu er mit spørgsmål så: Hvorfor er værdierne Mg og Ca er højre i vandet fra akvariet, når jeg nu aldrig har tilsat andet end saltvand med lavere indhold af Mg og Ca?
Sidst jeg lavede et vandskift var for ca. 1 mdr siden, ialt 20 ltr i total 540 ltr vand, så jeg tror ikke årsagen ligger her?
Jeg kan tilføje at jeg har et par cm sand i bunden af mærket Red Sea Lifereef Base, som iflg Red Seas hjemmeside skulle være med til at stabilisere Ph,
men er det sandet der hæver værdierne?
mvh Claus
Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17
Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: Hvorfor er mine værdier af Mg og Ca høje?
Uden at være ekspert på området. Så tror jeg at en mulig grund til de så forskellige tesultater er PH værdierne. Så måden (så vidt jeg har forstået) hvorpå testsættene fungerer på er ved titrering. Dvs farven skifter når PH værdien skifter fra base til syre (eller omvendt).
Så når PH værdierne er så forskellige fra akvariet og det nyblannede saltvand. Så bliver de andre resultater også forskellige.
Så når PH værdierne er så forskellige fra akvariet og det nyblannede saltvand. Så bliver de andre resultater også forskellige.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Skal ikke kunne sige hvorfor værdierne er som de er, men det kunne være intersant at vide, hvad værdierne var i det vand som du skiftede ud.
Jeg har selv målt Mg indholdet til at være noget over hvad der normalt skal være i akvariet, og selvom jeg tilfører 360ml Ca og Kh per dag, er forbruget af Mg meget lille. så min tanke er at det måske kan skyldes en akkumulering af værdierne der sker i akvariet
Jeg har selv målt Mg indholdet til at være noget over hvad der normalt skal være i akvariet, og selvom jeg tilfører 360ml Ca og Kh per dag, er forbruget af Mg meget lille. så min tanke er at det måske kan skyldes en akkumulering af værdierne der sker i akvariet
- Claus7080
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
Hej,
Ryom, titreringen kunne være en mulighed.. ? Det er der måske nogle der ved mere om.
Carsten, jeg have ikke selv tænkt på værdierne i det gamle vand, men pga. jeg ikke endnu har de store forbruger, har mine værdier Mg, Ca og Kh været meget stabile, så jeg tror at vandet jeg udskiftede ligner det er er i tanken i forvejen.
Men pointen med akkumuleringen kunne godt være en forklaring på at Ca og Kh kan binde sig til sten osv. Det er faktisk logisk at Mg, Ca og Kh binder sig til andet end vandet, især når der ikke er det store løbende forbrug.
Jeg må se at få nogle flere forbruger i og se tiden an.
Tak for hjælpen
mvh Claus
Ryom, titreringen kunne være en mulighed.. ? Det er der måske nogle der ved mere om.
Carsten, jeg have ikke selv tænkt på værdierne i det gamle vand, men pga. jeg ikke endnu har de store forbruger, har mine værdier Mg, Ca og Kh været meget stabile, så jeg tror at vandet jeg udskiftede ligner det er er i tanken i forvejen.
Men pointen med akkumuleringen kunne godt være en forklaring på at Ca og Kh kan binde sig til sten osv. Det er faktisk logisk at Mg, Ca og Kh binder sig til andet end vandet, især når der ikke er det store løbende forbrug.
Jeg må se at få nogle flere forbruger i og se tiden an.
Tak for hjælpen
mvh Claus
Tanken i Brejning
Tanken i Brejning
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er først nu, at mine værdier i akvariet er blevet stabile. Men der har trods det været er forbrug af Ca og Kh. Forbruget af kh har endog været meget højt. Så kh'en er landet på de 5 efter blot nogle få dage uden tilsætning. Men Mg værdierne har hele tiden været høje
- Claus7080
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
Det er åbenbart ikke altid som forskrifterne forskriver...
Jeg vil lave et mindre vandskifte inden for de næste par dage, og se hvad jeg så ender op med.
Jeg vil lave et mindre vandskifte inden for de næste par dage, og se hvad jeg så ender op med.
Tanken i Brejning
Tanken i Brejning
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg tror ikke, at forskellig pH kan være årsagen.
Jeg tror umiddelbart heller ikke det er aragonit (sand) eller foder kan tilføre Ca og Mg i mængder så det kan være årsagen.
Der kan selvfølgelig sagtens ske en akkumulering, f.eks. hvis man ved vandskift, utilsigtet får smidt en smule mindre vand i den store Bing & Grøndahl end man tilfører.
Eller hvis man er kommet til at hælde saltvand i stedet for osmose vand i Top Off beholderen, eller hvis der er noget galt med Top Off reguleringen, eller . . .
Men umidelbart burde alle disse ting jo samtidig hæve saliniteten og proportionerne burde ikke ændres. Med mindre altså der tilføres et eller andet som kan forskubbe ion balancen eller salinitet målingen er forkert.
Det lyder en smule mystisk i mine ører faktisk.
Var temperaturen på dit nyblandede vand den samme som temperauren på vandet i dit akvarie?
Hvad måler du salinitet med?
Brugte du dit eget producerede RO vand til opstart også? Eller hanevand? eller vand andetsteds fra?
Jeg tror umiddelbart heller ikke det er aragonit (sand) eller foder kan tilføre Ca og Mg i mængder så det kan være årsagen.
Der kan selvfølgelig sagtens ske en akkumulering, f.eks. hvis man ved vandskift, utilsigtet får smidt en smule mindre vand i den store Bing & Grøndahl end man tilfører.
Eller hvis man er kommet til at hælde saltvand i stedet for osmose vand i Top Off beholderen, eller hvis der er noget galt med Top Off reguleringen, eller . . .
Men umidelbart burde alle disse ting jo samtidig hæve saliniteten og proportionerne burde ikke ændres. Med mindre altså der tilføres et eller andet som kan forskubbe ion balancen eller salinitet målingen er forkert.
Det lyder en smule mystisk i mine ører faktisk.
Var temperaturen på dit nyblandede vand den samme som temperauren på vandet i dit akvarie?
Hvad måler du salinitet med?
Brugte du dit eget producerede RO vand til opstart også? Eller hanevand? eller vand andetsteds fra?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Claus7080
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
Hej
Jeg bruger 2 forskellige slags dunke til RO og saltvand så det burde ikke være muligt at lave en fejl her.
Lige p.t, bruges der en del osmosevand, men saliniteten har jeg lige målt til 1,025, så jeg tror ikke det ligger her.
Det nyblandede vand har stået klar i en lille uge i alm. stue temperatur, men den ligger nok på 20 - 22, hvor akvariet er 25-26.
Jeg måler salt med et refraktometer, som er kalibreret med refracto check.
Refraktometer og refracto check opbevarer jeg i skabet hvor sumpen er for at den har samme temperatur som akvariet vandet.
Jeg startede op med egen produceret RO vand, og måleren viser 0 til 1.
Jeg bruger 2 forskellige slags dunke til RO og saltvand så det burde ikke være muligt at lave en fejl her.
Lige p.t, bruges der en del osmosevand, men saliniteten har jeg lige målt til 1,025, så jeg tror ikke det ligger her.
Det nyblandede vand har stået klar i en lille uge i alm. stue temperatur, men den ligger nok på 20 - 22, hvor akvariet er 25-26.
Jeg måler salt med et refraktometer, som er kalibreret med refracto check.
Refraktometer og refracto check opbevarer jeg i skabet hvor sumpen er for at den har samme temperatur som akvariet vandet.
Jeg startede op med egen produceret RO vand, og måleren viser 0 til 1.
Tanken i Brejning
Tanken i Brejning