Livet er bare nemmere med en 3D printer
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Ringe
Livet er bare nemmere med en 3D printer
Det er så mange muligheder med 3d printere i denne hobby. Her min seneste kreation.
Har andre printet nogle fede ting til hobbyen? Del gerne jeres ideer.
Har andre printet nogle fede ting til hobbyen? Del gerne jeres ideer.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Livet er bare nemmere med en 3D printer
Det må du lige forklare sådan en gammel ignorant som mig, Christoffer.
Ophænget til lampen, som jeg går ud fra er det der er det der skal vises her, ser rigtig smart og "tilpasset" ud.
Men, hvad er det helt præcis en 3D printer gør i denne forbindelse?
For mig at se, er det PVC rør der er tilpasset på en glimrende måde, så de passer til det behov du har.
Jeg tænker, det kan man jo bare skære til på gammeldags vis - eller?
Erik
Ophænget til lampen, som jeg går ud fra er det der er det der skal vises her, ser rigtig smart og "tilpasset" ud.
Men, hvad er det helt præcis en 3D printer gør i denne forbindelse?
For mig at se, er det PVC rør der er tilpasset på en glimrende måde, så de passer til det behov du har.
Jeg tænker, det kan man jo bare skære til på gammeldags vis - eller?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Tror det er fødderne.
Og fedt!!
Og fedt!!

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Præcis, Peder. Fødderne er printet og passer til standard 25mm pvc rør. Desuden er beslagene til Radionen, som klipses på rørene også (delvis) printet. Selve klipsen er en standardvare, vi producerer på mit job.
Med venlig hilsen
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Enig, det er fedt.PederP skrev:Tror det er fødderne.
Og fedt!!
Men, hvad gør printeren? Støber den fødderne i PVC, eller tegner den dem "bare"?
Erik
Edit: Så lige din kommentar, Christoffer.
Så kræver det bare, at man arbejder - eller har adgang til et sted, hvor de laver den slags.
Jeg har fået skåret huller og lavet nedfræsninger til filtersokker i Pvc plade. Det koster ca 100,00 pr hul.
Jeg har 8 huller i min "sokkeholder" så det blev en lille tusse for det.
Det er smart at det kan laves på den måde. Måske kunne det bruges til det projekt som Lorden spørger om hjælp til.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=83667" onclick="window.open(this.href);return false; Der kunne måske udtænkes og designes et custom made ophæng til hans lamper.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den 3d printer som er brugt, er det en du selv har eller gennem dit arbejde?
Hvad er præcisionen på den?
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det er i forbindelse med mit job. Det er en Form 2 og har en (teoretisk) opløsning på 0,001 inches. Men det er nu ikke nødvendigt med så dyr en model. En makerbot kan også være tilstrækkelig.Carsten skrev:Den 3d printer som er brugt, er det en du selv har eller gennem dit arbejde?
Med venlig hilsen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Fedt!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Det er da for fedt lavet Christopher, tommel op herfra.
Det er for vildt hvor præcist jeres 3D printer kan lave tingene ligger meget tæt på cnc arbejde
Mvh thue
Det er for vildt hvor præcist jeres 3D printer kan lave tingene ligger meget tæt på cnc arbejde
Mvh thue
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kommer nu an på hvad man vil have printetchrislolk skrev:Det er i forbindelse med mit job. Det er en Form 2 og har en (teoretisk) opløsning på 0,001 inches. Men det er nu ikke nødvendigt med så dyr en model. En makerbot kan også være tilstrækkelig.Carsten skrev:Den 3d printer som er brugt, er det en du selv har eller gennem dit arbejde?

0,001" hvad er det i millimeter?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Saltvand siden?: 2016
- Geografisk sted: 6100
Der står inches, så ca 2,5 hundreddel millimeter
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Normalt opgives det f. Eksempelvis. 0,002mmTwinks skrev:Der står inches, så ca 2,5 hundreddel millimeter
Tænkte på at printe noget model halløj. Og der skal det være meget præcist for ikke at ligne lo..
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
O,001 tomme må da vel være ca. 2,5 tusindedel mm eller ca. 2,5 µmTwinks skrev:Der står inches, så ca 2,5 hundreddel millimeter
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvis du har 3d modellen, kan du uploade den her og se, hvor meget det skal koste - de kan lave print mange materialer:Carsten skrev:Normalt opgives det f. Eksempelvis. 0,002mmTwinks skrev:Der står inches, så ca 2,5 hundreddel millimeter
Tænkte på at printe noget model halløj. Og der skal det være meget præcist for ikke at ligne lo..
https://i.materialise.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig hilsen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Har hverken det ene eller andet. Men interessen er der.chrislolk skrev:Hvis du har 3d modellen, kan du uploade den her og se, hvor meget det skal koste - de kan lave print mange materialer:Carsten skrev:Normalt opgives det f. Eksempelvis. 0,002mmTwinks skrev:Der står inches, så ca 2,5 hundreddel millimeter
https://i.materialise.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Der findes også et andet firma der sælger, hvad andre har lavet http://www.shapeways.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Geografisk sted: 6100
PoulD skrev:O,001 tomme må da vel være ca. 2,5 tusindedel mm eller ca. 2,5 µmTwinks skrev:Der står inches, så ca 2,5 hundreddel millimeter
naturligvis

det er en jævn god præcision
Mvh. Thomas
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Med den præcision kan Carstens gamle øje alligevel ikke se diffenrancer... slet ikke jeg selv som snart har så dårlige øje at jeg kan få laser operation på statens regning
Super flot arbejde med den printer

Super flot arbejde med den printer

- Holmeren
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Hvad materiale har du printet det i ?
Er det alm PLA bliver du nok ked af det
PETG eller ABS kan gå an 

Er det alm PLA bliver du nok ked af det

Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det er en uv hærdende resin. Kender ikke forkortelsen af det materialeHolmeren skrev:Hvad materiale har du printet det i ?![]()
Er det alm PLA bliver du nok ked af detPETG eller ABS kan gå an
Med venlig hilsen
- Holmeren
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Arh en SLA printer
de ret blæret
bare vær obs på at de kan holde til varmen og ikke bliver bløde så du taber lampen pludselig 

Trigon350 - RedSea Reefer170
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det vil jeg være. Vores erfaringer på job er dog, at det bliver mere sprødt/skørt med tiden, men eftersom det kun er statisk belastet, håber jeg det går.Holmeren skrev:Arh en SLA printerde ret blæret
bare vær obs på at de kan holde til varmen og ikke bliver bløde så du taber lampen pludselig
Med venlig hilsen
-
- Copepod
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 5200 Odense V
- Saltvand siden?: 2015
Jeg har lige lavet en feeding dispenser til reefpearls. Jeg er industri elektriker og ved at videre uddanne mig til automationsteknolog. I et valgfag fik vi frie tøjler til at lave hvad vi havde lyst til, bare vi programmerede på en arduino(en lille billig microcomputer). Linket er til instructables hvor man kan se
hvordan den er lavet.
https://www.instructables.com/id/EAL-Ar ... al-Feeder/" onclick="window.open(this.href);return false;
hvordan den er lavet.
https://www.instructables.com/id/EAL-Ar ... al-Feeder/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det ser godt ud!! Flot lavet.Padkaer skrev:Jeg har lige lavet en feeding dispenser til reefpearls. Jeg er industri elektriker og ved at videre uddanne mig til automationsteknolog. I et valgfag fik vi frie tøjler til at lave hvad vi havde lyst til, bare vi programmerede på en arduino(en lille billig microcomputer). Linket er til instructables hvor man kan se
hvordan den er lavet.
Hvor meget doserer den per gang? Det ser ikke ud af ret meget.
Spiser fiskene ikke det hele, før end at korallerne kan få noget af det?
-
- Copepod
- Reactions:
- 9
Tak.Carsten skrev: Det ser godt ud!! Flot lavet.
Jo fiskene får noget af det, men ikke alt. Det fiskene spiser er de store Pearls. Feederen er fyldt med en blanding af de store og de små reef pearls. Så det man ser fiskene svømme hen og spise er de største stykker. Mine anthias står efterfølgende og plukker nogle af de helt små stykker ud af vandet, men dette var også et af formålene med Feederen, at replikere virkeligheden, hvor der jo næsten altid er lidt føde tilgængelig i vandsøjlen. Den fodrer en lille knivspids af gangen, til gengæld kan den fodre op til 24 gange om dagen( som den er programmeret nu). Jeg har haft den til at køre knap to måneder nu, og har stillet den til at fodre hver anden time døgnet rundt. Så i de meget mørke timer er der jo heller kke nogle fisk oppe til at spise noget af det.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Forsæt du bare udviklingen af den. Og sæt nogle til salg til en overskuelig prisPadkaer skrev:Tak.Carsten skrev: Det ser godt ud!! Flot lavet.
Jo fiskene får noget af det, men ikke alt. Det fiskene spiser er de store Pearls. Feederen er fyldt med en blanding af de store og de små reef pearls. Så det man ser fiskene svømme hen og spise er de største stykker. Mine anthias står efterfølgende og plukker nogle af de helt små stykker ud af vandet, men dette var også et af formålene med Feederen, at replikere virkeligheden, hvor der jo næsten altid er lidt føde tilgængelig i vandsøjlen. Den fodrer en lille knivspids af gangen, til gengæld kan den fodre op til 24 gange om dagen( som den er programmeret nu). Jeg har haft den til at køre knap to måneder nu, og har stillet den til at fodre hver anden time døgnet rundt. Så i de meget mørke timer er der jo heller kke nogle fisk oppe til at spise noget af det.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Er helt enig med Carsten! Og så er du da helt fantastisk dygtig!
-
- Copepod
- Reactions:
- 9
Jeg takker for de pæne ordttkthomsen skrev:Er helt enig med Carsten! Og så er du da helt fantastisk dygtig!

Ja det kunne være hyggeligt at lave en lille produktion af dispensere. Men med to små børn, hus, studie og snart nyt job samt alt andet livet smider efter en af fornøjelser, må jeg nok indse at tiden ikke er til det ligenu

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Pjat med dig. Du har lavet programmeringen til den første, så er det bare at kopiere den.Padkaer skrev:Jeg takker for de pæne ordttkthomsen skrev:Er helt enig med Carsten! Og så er du da helt fantastisk dygtig!![]()
Ja det kunne være hyggeligt at lave en lille produktion af dispensere. Men med to små børn, hus, studie og snart nyt job samt alt andet livet smider efter en af fornøjelser, må jeg nok indse at tiden ikke er til det ligenu
Og med hensyn til printningen, så behøver du ikke står og kigge på at den lægger millimeter på millimeter.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Sæt I bare i gang begge to.
Det er jo rigtig fine produkter I har lavet. Det ville være skønt, hvis danske produkter kom på "kortet".
De udenlandske firmaer har godt af noget konkurrence. Firmaer som GHL og Apex sidder jo næsten på det hele.
Det ville da også være fedt, hvis det pludselig blev sådan, at amerikanerne skulle skrive og spørge "om man også sender ud af landet".
Det kan jo lade sig gøre. DaStaCo er et belgisk firma og de er ved at vinde fodfæste - selvom de er hundedyre.
Stort cadeau til jeres arbejde.
Erik
Det er jo rigtig fine produkter I har lavet. Det ville være skønt, hvis danske produkter kom på "kortet".
De udenlandske firmaer har godt af noget konkurrence. Firmaer som GHL og Apex sidder jo næsten på det hele.
Det ville da også være fedt, hvis det pludselig blev sådan, at amerikanerne skulle skrive og spørge "om man også sender ud af landet".
Det kan jo lade sig gøre. DaStaCo er et belgisk firma og de er ved at vinde fodfæste - selvom de er hundedyre.
Stort cadeau til jeres arbejde.
Erik