"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

Hej alle,

Jeg har fået en BUBBLE KING 250 DELUXE INTERN med RD3 mini. Jeg har læst manualen med har lidt spørgsmål.

1. Vandhøjde. Pt. står den i ca. 27 cm. Vil I anbefale at det i stedet er mellem 20-25? Syntes at have læst at pumpen har svært ved at performe (suge luft ind), hvis vandstanden er for høj

2. Teleskopet. Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan man indstiller dette bedst. Skal boblerne ramme midten af koppen eller stoppe ved "halsen"?

3. Denne sidder meget løst. Er det pga. en dårlig pakning eller er det meningen. Syntes den nemt kan dreje og er bange for den gør det og så overfylder koppen

4. Returkammeret laver bobler. Er dette normalt? Syntes også det pjasker lidt og der er i hul i røret. Antager dette er pga. overløb og som en sikkerhed. Fornemmer vandet løber for hurtigt igennem og der kommer luft med ud

5. Der er del støj fra resonatoren. Den er limet fast (tror det er en ældre model) og kan ikke skilles af. Kan jeg med fordel købe den nye, hvor der også kan sættes en skumdims inden i? Eller larmer den pga. vandhøjden og har svært ved at hive luft ind?
20170410_174541.jpg
Lækker skummer - men kæmper lidt med lige at få den til at spille maks.
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Gringo87 »

prøv at kig herinde :) jeg har fået en del hjællp og lært lidt ved at læse derinde

http://www.reefcentral.com/forums/forum ... .php?f=745" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af StarF »

1: den køre bedst hvis den står omkring de 22-24cm

2: vandstanden til lidt under halsen.

4: nok pga den er ny?

5: kan være pga den er ny, kan også være pga vandhøjden.. prøv at sæt den på nogle pvc stykker så den kommer lidt op i højde...
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Niwenco »

1. Jeg ville sætte den i korrekt vandstand.

2. Jeg sætter mine til at skumme til lige i underkanten af koppen (hvor hele koppen skrues på)

3. Er det teleskop stangen der sidder løs? Sidder der ikke en skrue som låser den i det hvide pvc som man drejer ind på teleskoprør?

4. Mine laver også retur bobler (men de forsvinder inden de rammer returpumpen)

5. Syntes ikke min larmer men man kan godt høre den suger. (Den larmer dog meget mindre end min bk300 ekstern den suger som en støvsuger) ved ikke om man kan Mont resosnans filter i den og ved ikke om min bk250 køre med det. Men man kan Mont det i min bk300.
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

ok og tak for input. Mht. nr. 3 så ja så sidder teleskopstangen lidt løst og det er en ældre model, hvor der ikke er en skrue.
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Niwenco »

Nå ok jeg har sådan en skrue på min bk250 men ikke en på min bk300 men der går det godt stramt så det ik noget problem.

Billed af min bk250
Vedhæftede filer
IMG_0980.JPG
IMG_0979.JPG
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

Nu har jeg fået den hævet. Men hvordan får man returløbet til at være så stille som muligt. Boblerne er til at leve med, da min boblefælde tager dem. Min syntes til "sluppre" helt vildt.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Niwenco »

Syntes ikke min siger noget videre men jeg nok os støj acceptabel med de baljer jeg har ;)

Men du kan komme en filtersok som den du har i sumpen over returløbet så bliver den stille er jeg sikker på da jeg gør det på min bk300
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af PederP »

Hej.
Effektive low-tech løsninger :)

Silicone slangen til luft, mellem pumpe og dæmper, kan du skifte til en med mere gods i. Du kan også bare trække den originale ind i et andet stykke slange. Det er sådan jeg har gjort.
Det stykke af slangen der er over vand, er især hvor lyd slippper ud..
IMG_1062.JPG
Det næste du så kan gøre, er at sætte et stykke slange på studsen af lyddæmperen (den anden side). Gerne over 1m. Det tager lige det sidste..

Det gør STOR forskel, og fjerner næsten alt luft-lyden-
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

Vil prøve begge. Har forsøgt mht. slangen på lyddæmperen. Så kan jeg også få lidt mere "frisk luft" ind.

Har forsøgt med filtersok på returløbet. Det tager en meget lille smule men larmer stadig. Der kommer vel også en 4000 liter i timen igennem? Har RD3 2000 og kører på 100 (50 watt). Kan man gøre noget smart mht. PVC på returen så den ikke larmer?
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Niwenco »

Hvordan er din nozzle på pumpen indstillet?
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

har rd3 mini 2000 så der er ikke en nozzle. men pumpen er indstillet til 100 (50 watt)
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Niwenco »

Nå ok.

Ja så ved jeg ikke rigtig hvad du skal gøre da det er nemmere at rode med irl :) har du prøvet at just den lidt ned i speed? Så du kan lukke lidt ned for retur?
Michael Priis Ludvigsen
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Niwenco »

Men som pederp skriver så hjælper det meget at få din luftslange under vandet da den støjer en del i silikoneslangen. Mine bk 300 og 400 siger næsten ikke noget hvis jeg logger luftslangerne under vandoverflade men hvis jeg tager dem over så lyder det som en støvsuger.
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

Jeg er ved at have styr på "støvsugerlyden". Tyk slange mellem silencer og pumpe. Og så slange fra silencer og ud af baljen.

Men returløbet (drain pipe) lyder som en toilet der skyller ud. Kan se der er bobler og tænker det er fordi der er luft i røret. Har forsøgt at læse mig til hvad jeg kan gøre, men ikke fundet et svar. Nogle snakker om en omvendt durso.

Kan det hjælpe at lave et større hul så luften kan komme ud? Den sprøjter jo vand ud nu.

Har forsøgt med filtersok, vandstanden er 23 cm.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Marco R »

sejeulki skrev:Men returløbet (drain pipe) lyder som en toilet der skyller ud. Kan se der er bobler og tænker det er fordi der er luft i røret. Har forsøgt at læse mig til hvad jeg kan gøre, men ikke fundet et svar. Nogle snakker om en omvendt durso.
Jeg ved ikke, om det hjælper, men jeg fik en gang det råd,fra Nicki herinde, at jeg skulle åbne helt op for luftindtaget, og så holde en finger på luftslangen (slangen som du har udenfor baljen) i nogle minutter, da du på den måde "kickstarter" skummeren, og derved presser eventuelle større luftbobler ud, som kan have ophobet sig, eller sidder der, hvis du f.eks. har gjort skummeren ren :happy:
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af sejeulki »

Ser umiddelbart ud til at virke rigtigt godt. Prøver lige et par gange. Vi er enige om jeg gør følgende:

1. Har RD3 mini så sætter den på 100
2. Åbner slangen i samlekoppen så den ikke laver overflow
3. Lukker for luften - så alle boblerne i skummeren forsvinder
4. holder den her 2 min.
5. Slipper igen

Har netop renset skummeren i en mild eddikeopløsning i et lille kar inden jeg tog den i brug.

Hvis det bare er det er jeg lykkelig :-)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Spørgsmål til BUBBLE KING 250 DELUXE

Indlæg af Marco R »

sejeulki skrev:Ser umiddelbart ud til at virke rigtigt godt. Prøver lige et par gange. Vi er enige om jeg gør følgende:

1. Har RD3 mini så sætter den på 100
2. Åbner slangen i samlekoppen så den ikke laver overflow
3. Lukker for luften - så alle boblerne i skummeren forsvinder
4. holder den her 2 min.
5. Slipper igen

Har netop renset skummeren i en mild eddikeopløsning i et lille kar inden jeg tog den i brug.

Hvis det bare er det er jeg lykkelig :-)
1. Jeg indstiller ikke på min RD3 pumpe. Lader den står på det watt, som jeg har indstillet den på. Har Bubble King Supermarin 200 + RD3 Speedy.
2. Det gør jeg heller ikke, da jeg åbner helt op for det røde rør (tube) (åben som på det første billede herunder), da du på den måde undgår, at den laver overflow, men fordelen er, at den er helt åben, og luftbobler derfor nemmere kommer ud.

[center]
1
1
[/center]
3+4. Ja lige præcis og holder fingeren på den slange, som du har sat på silencer'en/resonator'en (den sidder ovenpå det røde rør/tube)
5. Ja og så slipper du efter 2-3 minutter, og kan gentage, hvis du føler for det.

Når du netop har haft skummeren oppe for rengøring, og når du så sætter den i sumpen igen. Kan det nemlig være lidt svært/tricky at få al luft ud af skummer-kroppen og skummer-pumpen :y

Håber, at det har løst problemet? :happy:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"