Siropax midlertidig over i andet kar

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Siropax midlertidig over i andet kar

Indlæg af sejeulki »

Hej alle,

Jeg skal have upgradet min sump. I den forbindelse har jeg 20 L SIROPAX jeg skal have op en time til 2. Har fyldt mit karantæne akvarie op med 40 Liter frisk blandet saltvand. Hvis jeg tjekker saltkoncentration og temperatur og nogenlunde rammer det i DT - kan bakteriekulturen så ikke overleve derover et par timer?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Siropax midlertidig over i andet kar

Indlæg af crazy seahorse »

Næppe. Nu kender jeg ikke Siropax, men hvis det opfører sig som LS, så dør bakterierne så snart deres forhold ændres.
Spørgsmålet er så, om det egentlig betyder det store. Der kommer vel bare en ny kultur når de kommer tilbage.
Jeg ville dog nok skylle dem inden de røg ned igen, mere for at få de døde bakterier væk. Dem er der ingen grund til at få ud i dit akvarie.
Men - det er med det forbehold, at jeg ikke kender produktet.
Sådan behandler jeg i hvert fald LS når de flyttes ud af akvariet og skal ned igen. Ikke en stor rensning, men bare skylles i saltvand.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af ejsing86 »

Alle bakterier dør vel ikke ved et hurtigt skift?? Kun nogle.. jeg er personligt kommet igennem en hel akvarie flytning, hvor jeg ikke var igennem en ny algefase.. var omstændig med at have ls under vand næsten hele tiden..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg flyttede mine siporax fra Aalborg til støvring 20km hvor de bare på i mine filter poser med lidt vand, oplevede at de forsat fungerede efter hensigten, da de kom i igen. Så tvivler på hele bakterie kulturen går til af så lidt. Det tog Ca 4 mdr før der var godt gang i mine, så er ret sikker på jeg ville have bemærket hvis de skulle starte forfra
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Tak for alle svarene
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg har bare lige et spørgsmål, da du skriver et karantæneakvarium. Er det et, som kører på samme system, eller har sit eget?

For hvis du doserer medicin i dit karantæneakvarium, og du hælder Siporax deri, så vil jeg ikke råde, at de kommer tilbage igen. Ellers skal dit karantæneakvarium være gjort rigtig grundigt rent inden, men jeg ville ikke selv bruge det til andet end karantæne.

Undskyld hvis jeg har læst forkert eller misforstået noget, men vil blot nævne det, da det ellers kan give ballade i dit akvarie, hvis du har doseret med medicin (kobber) :beer:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

nej det er et godt spørgsmål. Det er min karantæneakvarie som aldrig har været medicineret og som selvfølgelig også har været gjort rent.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

sejeulki skrev:nej det er et godt spørgsmål. Det er min karantæneakvarie som aldrig har været medicineret og som selvfølgelig også har været gjort rent.
Super det var godt og held og lykke med det :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"