Hvornår er et akvarie velindkørt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Hvornår er et akvarie velindkørt

Indlæg af Robcus »

Hvor længe skal et akvarie have været igang, før man kan sige det er velindkørt?
Eller er der noget der skal være iorden inden man kan sige det?
Man hører nemlig nogen gange at folk siger: "Dit akvarie er slet ikke ordentlig indkørt endnu", eller "6 måneder er slet ingenting".
Men hvornår er det godt nok?
Det er ikke fordi jeg vil sige mit er indkørt, det synes jeg ihvertfald ikke selv det er.
Mit det kører fint som det er nu, men der er da stadig nogen ting jeg synes der kunne være bedre.
Jeg har da heller ikke proppet det med fisk og koraller, selv om nogen måske ville sige at det burde være dødt flere gange nu.

Men altså bottomline, hvornår kan man sige at et akvarie er velindkørt??
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

man kan vel sige at, ens akv. er kørt ind, når vandværdier ligger hvor de skal og forbliver stablie
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg tror, at der er forskellige holdninger og definitioner på, hvornår man siger, at et saltvandsakvarie er velindkørt. Det skal selvfølgelig kunne håndtere en rimelig biologisk belastning uden at vandparamtrene skrider. Dette kan ske allerede inden for en måneds tid, sådan rundt regnet. Men sideløbende og efterfølgende sker der så mange andre ting med etablering af makroliv (copepoder, små orme, svampe osv.) og alger. Den ene algefase kan afløse den anden og der kan sagtens gå et år inden, at der synes at komme en stabil tilvækst i kalkalger uden alskens andre alger vokser hen over. Det hele kan også falde til på meget kortere tid. Det er ofte akvaristens egen utålmodighed, der er med til at forlænge "break-in"-perioden, fordi akvariet køres lige til øllet af, hvad det burde.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"