VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Erfaringsopsamlingstråd.... hvad ville DU lave om i baljen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Erfaringsopsamlingstråd.... hvad ville DU lave om i baljen

Indlæg af charlie saltvand »

Hep. Som overskriften siger.

Har set en tråd på et udenlands forum med det her emne. Hvad ville DU lave om hvis du skulle starte igen?

Det kan jo være hvad som helst :K
Nyt udvendigt overløb.
Større sump.
Færre sten.
Andet udstyr.
Anden rørføring.
Osv osv.

Alt muligt og gerne hvorfor.

Det kan jo, måske inspirere kommende akvarister, eller garvede der vil lave om, starte ny balje :GO

Mig selv:
Ville gerne have haft et større skab til sump og grej, skabet er 80 cm højt (indvendigt mål), og 150 langt. Det giver lidt pladsmangel, når sumpen er 40x40x120. Øv..... ville faktisk også gerne have en større sump! Jeg er SÅ misundelig på jer der ikke behøver kravle rundt på gulvet når i roder med sump!

Din tur :biggrin:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Erfaringsopsamlingstråd.... hvad ville DU lave om i balj

Indlæg af Han$en »

Alt anderledes.. Større, større og større :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Jeg er lige startet forfra. Sidst havde jeg sparet for meget på det. Billigt akvarie, billigt skab.
Denne gang har jeg så købt, i mine øjne, et luksusakvarie. Reefer 350, med fede lamper, fede mål og i det hele taget lækkert kvalitet :)
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg ville meget gerne have min sump og udstyr i et rum for sig selv. Men når jeg nu vil have akvariet i stuen så er der ikke så mange muligheder, andet end i skabet under baljen.
Det giver selvfølgelig lidt pladsudfordringer en gang i mellem, men det går :beer: :GO
MVH
Martin
8370 Hadsten
rsagnar01
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
8
Postnummer: 9740 Jerslev Jylland

Indlæg af rsagnar01 »

karantæne akvarium og alle fisk skal der igennem evt.behandle dem med kobber det nok det jeg fortryder at jeg ikke gjorde fra start
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg har et lækkert reefer 250 fra Red Sea.
Det indeholder blandede koraller i form af skiver og en masse LPS.

Jeg er vild med det, men drømmen er et indbygget akvarie med teknikrum bagved og en sump i arbejdshøjde. Jeg ville fylde det med skiver og blødkoraller. Og en p. imperator.

I forhold til akvariets mål, så vil jeg fremadrettet foretrække et akvarie, som har mere dybde end højde.

Lige nu har jeg mit klovneprojekt i kælderen i et rum med betongulv og badeværelse lige ved siden af. At have vand i nærheden og at kunne plaske med det, uden at skulle bekymre sig for meget om skader, er virkelig fedt. Det er helt sikkert noget jeg vil prioritere når vi flytter.

Og ja, som en anden skrev, karantæneakvarie. Det er SÅ vigtigt. Har før mistet alt fordi jeg undlod den lille detalje.
o_O
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

jeg ville lave 3 store ting om i mit akvarie:
1: jeg ville lave alt pvc så det kunne skrues fra hinanden, ligenu er det hele limet sammen, utrolig suboptimalt.
2:jeg ville bruge nogle kuglehaner der var nemmere at indstille, jeg har lidt problemer med at højden i mit overløb ændrer sig ret meget, og der skal ikke mange millimeters justering til for at akvariet larmer.
3:jeg ville lave sumpen så den kunne komme ud af skabet uden akvariet skulle tømmes, lige nu står den fast, ville gerne lave en del om i den, men er ret låst.

i det store hele er det ting som gør man kan lave ændringer imens der er liv i akvariet når man får nye idéer, jeg var så naiv at tro jeg havde styr på det hele fra starten af.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Større sump som det vigtigste. Det irritere mig at jeg har så lille sump. I mit set up skal der altså være plads til alger, sand og skummer, og det kniber for vildt. Når jeg opgradere er det helt klar en sump som er lige så lang som skabet, også må mit osmosevand stå i et skab for sig selv ved siden af.
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af ViggoN »

Gå aldrig ned på udstyr, hvad der er sparet er ikke vundet!:)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg ville sætte akvariet lavt og have sump ovenpå akvariet derfra skulle der installeres noget surge device.
biologisk filter som ats i en form
deep san bed i akvariet eller måske installeret i spande med bypass...

ingen skummer eller pumper i akvariet...
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvis jeg skulle starte om igen:
- Så havde jeg købt alle delene hver for sig. Ud over lystet og DT, så tror jeg at alt teknik og sumpen er skiftet fra dengang jeg købte det :D
- Akvariet skulle nok sættes 10 cm længere op, så man kan kigge ind på det hele uden at skulle bukke sig.
- Akvariet skal gerne være dybere og der skal være bedre plads til at arbejde over akvariet. Gerne mulighed for at hæve lamperne væk fra akvariet.
- Stenopsætning! Jeg troede ellers at det ville være en succes med 4 søjler - men er stadig ikke helt tilfreds. Næste gang tror jeg at jeg starter op med døde sten/søjler. Der er mange gode og spændende ting i de levende sten, men der er godt nok også meget skidt på dem jeg har. Bla en alge som jeg ikke ved hvordan jeg får væk...

Af ting jeg har været glad for i forhold til tidligere akvarie:
- Overløbet fungerer perfekt.
- Der har været plads til en stor sump. Dermed kan der være refugium og en stor skummer uden at man skal gå på kompromis.
- Akvariet er i indbygget i væg. Det "skjuler" alt omkring selve DT til alles tilfredsstillelse :)
- Det har været de "nemme" problemer der har været. Små søstjerner, pestanemoner og teknik der skulle opgraderes.
- Lækre pumper, god returpumpe og god skummer. God teknik gør bare hobbyen bedre og lettere.
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 4440 Mørkøv

Indlæg af BJL »

Jeg ville være ekstra omhyggelig med at vælge de rigtige beboere fra start af :-)
..og sørge for ikke at overdimensionere skummeren alt for meget ..
..og så ville jeg dimensionere min sump, således at jeg kan få skummeren ud af sumpen igen ...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"