VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Optisk måler for NO3?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Optisk måler for NO3?

Indlæg af Niclas »

Diverse optiske målere ser jo dagens lys og bliver mere og mere populære samtidig med de er til at betale, men er der nogen der ved om der findes noget til NO3 vi alm. mennesker har råd til?

Det der ligger tættest på noget jeg ville finde brugbart er sjovt nok fra Hanna Instruments, men den ligger samtidig på lige knap 3000 danske, og det er ski lige pebret nok for noget der "bare" skal måle nitrat.
Kender I andre til noget der minder om, og som er til at betale?

Mvh Niclas :)
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Optisk måler for NO3?

Indlæg af PoulD »

Personlig må jeg indrømme, at jeg ikke kan se den helt store idé i at lade et instrument aflæse farven på en titrering, med mindre man er farveblind. Aflæsningen er mindre subjektiv vil du måske sige, men personlig har jeg bare ingen problemer med at aflæse farven på en Salifert NO3 test med en noget større nøjagtighed end sådan en Hanna tester kan præstere.

Målenøjagtigheden for den tester er ±0.5 mg/L ±10% of reading. I praksis betyder det, at den i al fald ikke kan anvendes ved NO3 indhold <= 0,5 mg/l (hvilket vel er at betragte som højt i en ULNS balje?)

Hvis det endelig skulle være, ville jeg have større tiltro til en Hach tester, f.eks. denne http://dk.hach.com/pocket-colorimeter-i ... allback=qs" onclick="window.open(this.href);return false; , men den koster også kassen i DK (I USA kan du formentlig købe den til < 500$)

Denne her koster "kun" 217$ http://www.pikeagri.com/component/virtu ... l?Itemid=0" onclick="window.open(this.href);return false; men er i hvert fald heller ikke bedre end Hannna's
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Jamen lad os kalde mig farveblind så, jeg stoler ihvertfald ikke på mine egne øjne, og slet ikke andres :rolleyes:
Har du et salifert testsæt til NO3 som fungerer ved titrering? Det jeg ligge inde med er bare noget pulver og 4 dråber væske, hvorefter det skal stå i noget tid.

Hvorfor skulle den Hach tester være bedre end Hanna? Eller den anden måler du linker til for den sags skyld, de oplyser begge en afvigelse på 0,4-0,5, mens den fra Hach slet ikke oplyser dette?
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jamen, du har naturligvis fuldstændig ret i, at Salifert test ikke er egentlig tritrering, men en fast mængde af reagenser som tilsættes og får analyseprøven til at skifte farve. Men i denne forbindelse er det så ikke en teknikalitet og en petitesse? Det er jo stadig en farve der skal aflæses.

For mig er spørgsmålet om det værd at betale en hel del ekstra kr. alene for at få farven på prøven aflæst elektronisk i stedet for selv at sammenligne den med et farvekort. Det står jo enhver frit for, men personlig kan jeg som sagt finde bedre ting at bruge mine penge på.

At jeg har en lille smule større tiltro til Hach end Hanna, er ikke baseret på det specifikke instrument men en generel opfattelse af, at Hach's instrumenter er en smule mere "lab grade" (jeg har aldrig kigget på NO3 instrumenter, men har for et par år siden lavet en hel del research på PO4 colorimetre)

PS: Det har selvfølgelig intet som helst at gøre med instrumentet, men der kan naturligvis være stor forskel fra producent til producent på de reagenser der benyttes. Nogle er baseret på HgI2 og andre på CN (i øvrigt utroligt der må sælges så grimme sager uden et sikkerhedsdatablad).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg kan sagtens se fordelen ved elektronisk aflæsning når det virker. Har selv invisteret i et "billigt" set fra AQUARIUM SYSTEMS da jeg ikke stoler på mine øgne. (SEK 900,-)

Desværre fungerede det ikke, jeg målte med FaunaMarin PO4 testset og fik helt klart vand, men med elektroden fik jeg mellem 30-45, så testede jeg med osmos vand og fik samme resultat.

Hanna har jeg også teste til Fe men jeg fik ikke et endegyldigt svar da kontrolmålninger altid gav forskellige resultater.

Jeg bruger gerne mange penge på at kunne få det rigtige svar, men vil ikke sende målninger til Triton hver uge, selv om det skulle være fedt at vide alt om baljen :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

I de fleste tilfælde burde det såmænd virke fint nok. Man må næsten gå ud fra de i hvert fald overholder deres specifikationer. Jeg tror bar ikke det er mere nøjagtigt end aflæsning med øjnene. I nogle tilfælde er det endda dårligere. Og hvorfor betale en masse penge for noget som ikke er bedre?

At aflæse en analog værdi digitalt, vil næsten pr definition give et mindre nøjagtigt resultat end den analoge værdi. Tag for eksempel bare et Hanna digitalt refraktometer. Det koster ca. 2.000 DKK og nøjagtigheden er ±2 ppt. De fleste kan formentlig aflæse et analogt refraktometer med en nøjagtighed bedre end ±0,5 ppt. Klart at nøjagtigheden ikke ligger i aflæsningen alene, men alt andet lige bliver den i al fald ikke bedre af, at blive konverteret til en digital værdi.

Digital teknik er perfekt til noget der kan tælles i faste enheder, men i princippet ikke velegnet til noget der skal måles. Et digitalt termometer vil også altid være mindre nøjagtigt end et tilsvarende analogt. Det sagt, er jeg da enig i, at det i nogle tilfælde er hurtigere at aflæse digitalt. Jeg vil bare ikke betale tusindvis af kroner for det.

For nogle måleinstrumenter, især nok armbåndsure, betaler mange mennesker endda gerne 20.000 (eller 150.000) kr. mere for et analogt instrument, end de ville betale for et digitalt :hehe:

Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Thomas fra Stockholm skrev:Jeg kan sagtens se fordelen ved elektronisk aflæsning når det virker. Har selv invisteret i et "billigt" set fra AQUARIUM SYSTEMS da jeg ikke stoler på mine øgne. (SEK 900,-)

Desværre fungerede det ikke, jeg målte med FaunaMarin PO4 testset og fik helt klart vand, men med elektroden fik jeg mellem 30-45, så testede jeg med osmos vand og fik samme resultat.

Hanna har jeg også teste til Fe men jeg fik ikke et endegyldigt svar da kontrolmålninger altid gav forskellige resultater.

Jeg bruger gerne mange penge på at kunne få det rigtige svar, men vil ikke sende målninger til Triton hver uge, selv om det skulle være fedt at vide alt om baljen :)
Fik du undersøgt om apparaterne var defekte? Hvis kontrolmålinger ikke giver ordentligt svar må det vel tyde på en fejl i elektronikken?
Har du evt. et link til den fra aquarium systems? Jeg har problemet med at loade deres side ligenu :/
PoulD skrev:Jamen, du har naturligvis fuldstændig ret i, at Salifert test ikke er egentlig tritrering, men en fast mængde af reagenser som tilsættes og får analyseprøven til at skifte farve. Men i denne forbindelse er det så ikke en teknikalitet og en petitesse? Det er jo stadig en farve der skal aflæses.
Ikke efter min mening, tværtimod, da en titrering giver et markant omslag når grænsen er nået. De andet hvor farven bliver stærkere med værdien er derimod en subjektiv vurdering, som iøvrigt er styret af hvor meget og hvilket lys du har til rådighed.
PoulD skrev:At aflæse en analog værdi digitalt, vil næsten pr definition give et mindre nøjagtigt resultat end den analoge værdi. Tag for eksempel bare et Hanna digitalt refraktometer. Det koster ca. 2.000 DKK og nøjagtigheden er ±2 ppt. De fleste kan formentlig aflæse et analogt refraktometer med en nøjagtighed bedre end ±0,5 ppt. Klart at nøjagtigheden ikke ligger i aflæsningen alene, men alt andet lige bliver den i al fald ikke bedre af, at blive konverteret til en digital værdi.

Digital teknik er perfekt til noget der kan tælles i faste enheder, men i princippet ikke velegnet til noget der skal måles. Et digitalt termometer vil også altid være mindre nøjagtigt end et tilsvarende analogt. Det sagt, er jeg da enig i, at det i nogle tilfælde er hurtigere at aflæse digitalt. Jeg vil bare ikke betale tusindvis af kroner for det.
Igen må jeg erklære mig stik uenig med dig. Du har helt ret i at produkter og teknik kan variere meget i kvalitet, og det er vel en relativ ny ting inden for vores hobby at måle vandparametre optisk så produkter til almindelige mennesker nok ikke er det bedste i verden, endnu. Og lige præcis mit refraktometer vil jeg nok heller aldrig skifte ud med noget elektronisk når man skal lave en enkelt kvalitets test, det bliver ikke mere simpelt.
Men at måle noget digitalt kan jo betyde alt muligt, nu snakker vi om optiske måling af værdier, og her vil spektrofotometri altid være menneskets øje langt overlegen. Det bunder i at den opløsning og følsomhed et spektrofotometer kan måle med i teorien kan være uendelig gange større end det mennesket er i stand til at opfatte.

Men det var nu ikke mening tråden skulle handle om hvorvidt digital eller analog måling var bedst, mit spørgsmål er stadig om nogen har eller kender til optiske målere for NO3 uden de koster en bondegård? :)
Mit 250 liters -nedlagt-
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Du bytter simpelthen bare rundt på de giftige tungmetaller og Salaten du Spiser Hverdag;)
Hvad med noritang;)
En Test her http://www.appropedia.org/Open-Source_P ... tification" onclick="window.open(this.href);return false;
På 65 Dollar Med Enzymer ifra Spinat som Reagenz
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Uenighed er ikke nødvendigvis en dårlig ting, Niclas :-)

Beklager hvis jeg fik afsporet tråden fra dit egentlige spørgsmål.

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Faldt ved et tilfælde over denne side. Er du frisk på en  smule DIY (vist noget mindre end det Ole henviste til) kan du bygge et colorimeter for 85$. Til gengæld kan du så bygge det så det kan bruges til mange forskellige fabrikater reagenser og til test af andet end bare nitrat (med standard RGB diode kan det formentlig bruges til både nitrat, nitrit, ammonia, kalium og sulfat. Til fosfat o.a. bør man nok udskifte til LED modulet til et med en anden bølgelængde)
http://iorodeo.com/collections/open-sou ... 2262607558" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: Jeg er da i øvrigt enig med dig vedr. spektrofotometri, men ingen af de instrumenter der har været omtalt her i tråden er jo spektrofotometre. De er alle sammen colorimetre. Forskellen er at et colorimeter netop forsøger at efterligne det menneskelige øje. Det bruger en helt fast bølgelængde af synligt lys og måler hvor meget lys der absorberes af prøven. Et spektrofotometer måler hvor meget lys der gennemtrænger prøven, bølgelængde for bølgelængde i hele spektret (incll. UV or IR).

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"