"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Filtersokker

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Filtersokker

Indlæg af Carsten »

Jeg skal bruge 1-2 filtersokker.
De skal være så fine i maskerne, at slammet bliver i sokken, men heller ikke så fine at de slammer til efter 2 minutter.
Hvilken maske størrelse skal jeg gå efter?
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Filtersokker

Indlæg af thni »

I hvert fald nylon typerne! Dem af filt, de snasker hurtigt til. Dem jeg havde af nylon i 100, skulle skiftes ca hver 4 dag. Så ville tror du skulle vælge 200. Men igen.. Det kommer an på sump turnover, samt belastning af akvariet. Men 200 nylon er midt bud :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filtersokker

Indlæg af Carsten »

thni skrev:I hvert fald nylon typerne! Dem af filt, de snasker hurtigt til. Dem jeg havde af nylon i 100, skulle skiftes ca hver 4 dag. Så ville tror du skulle vælge 200. Men igen.. Det kommer an på sump turnover, samt belastning af akvariet. Men 200 nylon er midt bud :)
Det er ikke til fast brug, at jeg skal have sokkerne. Men til at suge slam ud af akvariet.
De filter sokker jeg har, er af filt typen, og som sagt så slammer de til på ingen tid, 5-10 minutters brug.

Bestiller et par i 100 micron, de koster ikke ret meget
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Filtersokker

Indlæg af FEM64 »

Jeg kører fast med 2stk. 100my. Det virker fint og de holder som ovenfor ca. 4dage. Det er en fin måde at få lidt skidt ud.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filtersokker

Indlæg af Carsten »

FEM64 skrev:Jeg kører fast med 2stk. 100my. Det virker fint og de holder som ovenfor ca. 4dage. Det er en fin måde at få lidt skidt ud.
Hvor har du købt dem? Synes dem jeg har kunnet finde mest ligner nogle af filt. Men til gengæld koster de stort set intet
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Filtersokker

Indlæg af Michael_F »

Kigger med
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Filtersokker

Indlæg af Thue »

Kan du ikke lave dunk eller andet med filter vat som vandet løber igennem når du suger slam, syntes til de filter sokker slammet alt for hurtigt til hvor i mod filter vat kan tage en del mere pga mængden ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filtersokker

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Kan du ikke lave dunk eller andet med filter vat som vandet løber igennem når du suger slam, syntes til de filter sokker slammet alt for hurtigt til hvor i mod filter vat kan tage en del mere pga mængden ?

Jo det kunne jeg nok, men rent praktisk tror jeg at sokkerne er bedst på grund af pladsen
Brugeravatar
nordsøfisker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 11:37
15
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Thy

Re: Filtersokker

Indlæg af nordsøfisker »

Jeg er ved at lave et lille forsøg.
Jeg sad og læste i The reef Aquarium volume three om vortex filter eller også kaldt sediment settling tank.
Det lød smart og kunne måske tag det værst af det skidt der kommer i sumpen.
Jeg har fået lavet det her indtil videre.
Pvc fittings er lige sat på så man kan få en ide. Sidder ikke rigtig endnu de skal lige centreres :)
Billede
Billede
Vandet kom ind i den nederst gennemførning og løber ind så vandet drejer rundt og alt skidt samler sig ude i siderne og falder ned i bunden.
På den øverest genenførning sidder en bøjning som skal være i center så det rene vand kommer ud der.
Da bunden kommer til at være under vand i min sump sker tømning ved at der bliver sat en slange på spidsen og ned til en pumpe som kan pumpe alt skidtet op.
Bliver spændende om det virker :pray:
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Filtersokker

Indlæg af FEM64 »

Vortex bruges i stor til til Koi bassiner eller andre damme hvor belastningen er høj og vandet skal være rent. Det er pissesmart men om det kan skrues sammen til saltvand bliver spændende at se.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Filtersokker

Indlæg af FEM64 »

Carsten skrev:
FEM64 skrev:Jeg kører fast med 2stk. 100my. Det virker fint og de holder som ovenfor ca. 4dage. Det er en fin måde at få lidt skidt ud.
Hvor har du købt dem? Synes dem jeg har kunnet finde mest ligner nogle af filt. Men til gengæld koster de stort set intet
EBay. Nylon er lidt dyrere end filt men virker langt bedre. Må lige se om jeg ikke har gemt et link. :GO
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filtersokker

Indlæg af Carsten »

FEM64 skrev:
Carsten skrev:
FEM64 skrev:Jeg kører fast med 2stk. 100my. Det virker fint og de holder som ovenfor ca. 4dage. Det er en fin måde at få lidt skidt ud.
Hvor har du købt dem? Synes dem jeg har kunnet finde mest ligner nogle af filt. Men til gengæld koster de stort set intet
EBay. Nylon er lidt dyrere end filt men virker langt bedre. Må lige se om jeg ikke har gemt et link. :GO
Ja tak.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Filtersokker

Indlæg af FEM64 »

Sådan noget her:

http://www.ebay.com/itm/100-200-MICRON- ... 7-4OBBG3Tw" onclick="window.open(this.href);return false;
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Filtersokker

Indlæg af Twinks »

Jeg købte nylon sok hos fiskehulen
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Filtersokker

Indlæg af Han$en »

Er det ikke bare når du smider arbejdstøjet efter end dag, at bruge dine nylonstrømper? :T

Spøg til side!

Nu er din tank nok en kende større end jeg selv arbejder med, men jeg plejer at bruge proletar modellen. En 1½ L flaske fra Harboe uden bund, med filtervat i, og udløb gennem hullet til kapslen. Effektivt, holdbart og let at vedligeholde.

Det kører bare via hævert som jeg formoder du også er ude i - Jeg lader bare det rensede vand fise i sumpen, og giver returen tid til at følge med en gang i mellem.

Jeg har været i forsøg med både 100 og 200 micron sokker, og synes også de stopper utroligt hurtigt til. Langt mindre end filt-strømperne du nævner, men absolut alt for hurtigt.

I filtervat bruger jeg blot en lille håndfuld pr gang.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Filtersokker

Indlæg af Han$en »

Hvis det skál være sok, så ville jeg nok dreje brættet og surfe denne vej:
http://www.ebay.co.uk/itm/50-100-200-MI ... bFvKJjwHJQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Deres sokker er dem jeg selv har brugt, og de er utroligt lette at vaske igen.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"