Jeg har i en periode nu gået og overvejet en udskiftning af min New Jet returpumpe, for at reducere støjniveauet fra mit setup. Jeg er mere eller mindre kommet frem til, at jeg vil skifte den nuværende pumpe ud med en Jebao, da jeg har læst meget godt om dem, og de samtidig er noget billigere i indkøb end eksempelvis Red Dragon pumperne. Hvis der er nogen indvendinger imod denne beslutning, må i selvfølgelig gerne sige frem, så jeg kan have det med i mine overvejelser.
Tråden er dog som udgangspunkt ikke skrevet i søgen på hjælp til hvilken mærke pumpe, jeg skal købe, men mere hvilken størrelse af pumpen bør være. Jeg har kigget på Jebao DCS 4000 og DCT 6000, hvilket umiddelbart skulle være passende til de 250L jeg har i displaytanken, samt de ca. 100L jeg har i sumpen. Mine tanker går på at jeg lige nu har en lille sekundær Hydor 1000L/t pumpe til at drive mit kalkreaktor-setup, og denne vil jeg gerne kører på returpumpen. Endvidere vil jeg gerne have mulighed for på sigt at køre flere reaktorer på denne pumpe, såfremt det bliver nødvendigt eller aktuelt. Jeg vil gerne køre pumpen på et lavt niveau, for på den måde at holde lydniveauet nede.
Pt. har jeg en New Jet 2300 pumpe på systemet, som altså kun trækker returen, omend den dog muligvis sagtens kunne trække reaktoren også, da jeg har droslet den ned med en kuglehane, fordi jeg ikke syntes, at mine overløbskamme kunne følge med, samt jeg syntes trykket fra returen var for voldsom, hvorfor sandet forsvandt fra området under returløbet.
Jeg glæder mig til jeres hjælp!