Størrelse på returpumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Størrelse på returpumpe

Indlæg af Damsted »

Hej forum,

Jeg har i en periode nu gået og overvejet en udskiftning af min New Jet returpumpe, for at reducere støjniveauet fra mit setup. Jeg er mere eller mindre kommet frem til, at jeg vil skifte den nuværende pumpe ud med en Jebao, da jeg har læst meget godt om dem, og de samtidig er noget billigere i indkøb end eksempelvis Red Dragon pumperne. Hvis der er nogen indvendinger imod denne beslutning, må i selvfølgelig gerne sige frem, så jeg kan have det med i mine overvejelser.

Tråden er dog som udgangspunkt ikke skrevet i søgen på hjælp til hvilken mærke pumpe, jeg skal købe, men mere hvilken størrelse af pumpen bør være. Jeg har kigget på Jebao DCS 4000 og DCT 6000, hvilket umiddelbart skulle være passende til de 250L jeg har i displaytanken, samt de ca. 100L jeg har i sumpen. Mine tanker går på at jeg lige nu har en lille sekundær Hydor 1000L/t pumpe til at drive mit kalkreaktor-setup, og denne vil jeg gerne kører på returpumpen. Endvidere vil jeg gerne have mulighed for på sigt at køre flere reaktorer på denne pumpe, såfremt det bliver nødvendigt eller aktuelt. Jeg vil gerne køre pumpen på et lavt niveau, for på den måde at holde lydniveauet nede.

Pt. har jeg en New Jet 2300 pumpe på systemet, som altså kun trækker returen, omend den dog muligvis sagtens kunne trække reaktoren også, da jeg har droslet den ned med en kuglehane, fordi jeg ikke syntes, at mine overløbskamme kunne følge med, samt jeg syntes trykket fra returen var for voldsom, hvorfor sandet forsvandt fra området under returløbet.

Jeg glæder mig til jeres hjælp! :T :K
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Størrelse på returpumpe

Indlæg af Mikas »

Tror 6000 blir alt for meget .. selvom du skruer helt med på 1 så er det stadig over 3000l i timen mener jeg.. 1 er i hvertfald ikk 10% selvom man skulle tro det .
Jeg har en 4000 det også trækker min kalkreaktor . Det er jeg faktisk lidt træt af . Når man slukker returen for vandskifte så skal man starte forfra med luft i reaktoren osv
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Du går ikke helt galt i byen, hvis du rammer 2400-3000l/t på det setup.

Hvad du vælger af mærke , er jo op til din egen pengepung og smag! Har hørt flere sige at dct pumperne fra jebao, skulle larme en del (turbinelyd).

Ang. Bypass på returen til kalkreaktor, så ville jeg personligt ikke selv gøre dette. Der er massere der kører det med succes på den måde, men jeg synes bedst om at det køre seperat med sin egen pumpe.
Jeg kørte selv med seperat pumpe på både kalkreaktor og mediereaktorer. Men det er en smagssag!
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En pumpe på 2-3000 liter er rigeligt. Tidligere sagde man at den mængde vand som skummeren kunne klare på time, var den størrelse pumpe man skulle have
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Wiinberg »

Jeg kører med en 3000 l/t (Eheim) på mit 433 liters. Det er rigeligt fint. Der har været meget snak omkring ydeevnen på Jebaos pumper, at de ikke yder helt det de egentlig lover. Om det er sandt eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men hvis du tager en 4000'er, så er du i hvertfald dækket ind, og den kan jo altid skrues ned.

Som Morten, ville jeg også køre kalkreaktoren med sin egen pumpe.
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Damsted »

Tak for det! Jeg havde godt på fornemmelsen at 6000 blev en anelse for stor. Af ren nysgerrighed kunne jeg dog godt tænke mig at høre, hvorfor folk ikke vil kører kalkreaktor på bypass fra returen?
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"