Zoa navn - Blue steel
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Zoa navn - Blue steel
Det er og bliver en kæmpe labyrint af navne, når det gælder Zoa, og for så vidt også Palythoa.
Jeg har rodet lidt rundt på nettet og hørt med folk i UK, da jeg gerne vil vide hvad jeg har og hvad der findes.
Nu har jeg fået kortlagt endnu en af de usikre i min samling:
Navn:Blue steel zoa.
Kendetegn: Små polypper, gult skørt og grøn ring.
Sværhedsgrad: Skulle ikke være en af de helt nemme.
Pris: I UK går de for 60-150 pr polyp.
"Although a stunning zoa the Blue Steels has become a real challenge to keep alive, they seem to do well in good flow and good light and have shown new growth in very low nutrient systems. If you can keep them you will have yourself one of the most amazing looking zoas about, when seen on mass the metallic deep blue and green/yellow lashes grab the eye of any tank viewer"
At the time being - not often seen in aquariums.
Jeg har rodet lidt rundt på nettet og hørt med folk i UK, da jeg gerne vil vide hvad jeg har og hvad der findes.
Nu har jeg fået kortlagt endnu en af de usikre i min samling:
Navn:Blue steel zoa.
Kendetegn: Små polypper, gult skørt og grøn ring.
Sværhedsgrad: Skulle ikke være en af de helt nemme.
Pris: I UK går de for 60-150 pr polyp.
"Although a stunning zoa the Blue Steels has become a real challenge to keep alive, they seem to do well in good flow and good light and have shown new growth in very low nutrient systems. If you can keep them you will have yourself one of the most amazing looking zoas about, when seen on mass the metallic deep blue and green/yellow lashes grab the eye of any tank viewer"
At the time being - not often seen in aquariums.
Senest rettet af Allan M lør 29. okt 2016 10:59, rettet i alt 1 gang.
Life is a beach and then you dive.
Re: Zoa navn - Blue steel
Ja blue steel er blevet solgt som Blue Hornet flere gange. Jeg vidste det godt, og har sagt det til dem jeg har mødt/snakket med. Men Zoas er jo også en stor omgang ang navne.
Håber du får styr på navnene

- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Skal gøre hvad jeg kan for at få styr på detJesper ØH skrev:Ja blue steel er blevet solgt som Blue Hornet flere gange. Jeg vidste det godt, og har sagt det til dem jeg har mødt/snakket med. Men Zoas er jo også en stor omgang ang navne.

Heldigvis er der mange retningslinjer på nettet, men selv der kan folk være uenige.
Jeg har nogle gode sparringspartnere i UK.
Angående "de rigtige navne", er det vel også sjovere for både at købe og sælge - eller få, hvis man ved hvad det er man har?
Ellers er der jo ingen grund til at de har navne.
Det er meget nemmere hvis der er konsensus for hvad de forskellige typer er OG da mange skal holdes under vidt forskellige forhold, kan man nemmere læse sig frem til forholdene, hvis man ved hvad type man sidder med.
Det er altid rarest med de rigtige navne, men ja Zoas er der utrolig mange navne og individer. Ang lys så har du ret, de er meget forskellige. Jeg har altid været fascineret af dem, men aldrig blevet vild gode venner med dem i min balje, derfor tænker jeg at lave en balje kun med Zoas. Mangler stadig lidt, men det hjælper på det.Allan M skrev:Skal gøre hvad jeg kan for at få styr på detJesper ØH skrev:Ja blue steel er blevet solgt som Blue Hornet flere gange. Jeg vidste det godt, og har sagt det til dem jeg har mødt/snakket med. Men Zoas er jo også en stor omgang ang navne.
Håber du får styr på navnene![]()
Heldigvis er der mange retningslinjer på nettet, men selv der kan folk være uenige.
Angående "de rigtige navne", er det vel også sjovere både at købe og sælge - eller få, hvis man ved hvad det er man har?
Det er meget nemmere hvis der er konsensus for hvad de forskellige typer er OG da mange skal holdes under vidt forskellige forhold, kan man nemmere læse sig frem til forholdene, hvis man ved hvad type man sidder med.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg prøver også nogle af i mit største kar, som mest var tiltænkt sps/lps. Nogle trives, andre trives slet ikke og ryger ud igen.Jesper ØH skrev:Det er altid rarest med de rigtige navne, men ja Zoas er der utrolig mange navne og individer. Ang lys så har du ret, de er meget forskellige. Jeg har altid været fascineret af dem, men aldrig blevet vild gode venner med dem i min balje, derfor tænker jeg at lave en balje kun med Zoas. Mangler stadig lidt, men det hjælper på det.Allan M skrev:Skal gøre hvad jeg kan for at få styr på detJesper ØH skrev:Ja blue steel er blevet solgt som Blue Hornet flere gange. Jeg vidste det godt, og har sagt det til dem jeg har mødt/snakket med. Men Zoas er jo også en stor omgang ang navne.
Håber du får styr på navnene![]()
Angående "de rigtige navne", er det vel også sjovere både at købe og sælge - eller få, hvis man ved hvad det er man har?
På sigt får jeg vel også lavet en lille Zoa-garden og kan undre mig, at jeg ikke har lavet det endnu, med alle de forskellige jeg har

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Jeg troede at de skiftevis farvede "hår" i skørt gjorde det er en hornet og ik en blue steel men super du har fundet id på en ukendt zoa bare ud fra foto.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Nope, det med farver på skørtet er ikke endegyldigt.Anden skrev:Jeg troede at de skiftevis farvede "hår" i skørt gjorde det er en hornet og ik en blue steel men super du har fundet id på en ukendt zoa bare ud fra foto.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Der kan helt sikkert være mutationer. Skørt skal være gul, men mine er både gul og sort/blåAnden skrev:Så blue steel har alså også skiftevis farve i skørtet?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Ok men går det ik ud over din troværdighed når du selv giver navne som blue hornet til en ukendt zoa på et så usikkert grundlag?
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tror du misforstår - jeg har ikke givet nogen noget navn.Anden skrev:Ok men går det ik ud over din troværdighed når du selv giver navne som blue hornet til en ukendt zoa på et så usikkert grundlag?
Jeg havde en i min samling, som jeg ikke vidste navnet på - derfor var den sat som ukendt.
Nu har jeg haft sendt foto af den til UK og der har de identificeret den.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Intentionen med tråden var ren information om en Zoa ved navn Blue Steel.