Dastaco Calcium reaktor vs Pacific Sun Calcfeeder PRO

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Dastaco Calcium reaktor vs Pacific Sun Calcfeeder PRO

Indlæg af ejsing86 »

Ja,det virker jo som 2 meget interessante reaktorer, hvor man ikke bruger ph probe.

Dastaco bruger en flyder til at doserer co2
Pacific sun bruger en optisk sensor

Begge slags halv dyrer, hvor dastaco lige koster lidt mere, men synes ikke det er det der gør udslaget, når man alligevel er oppe i det pris leje :-)

Nogle tanker om fordele og ulemper ift de to reaktorer!?

Har selv tænkt på om den optiske sensor ikke vil blive ustabil hvis der er detrius fra mediet eller hvis der gror kalk omkring eller på sensoren??
(Hvilket for mig umiddelbart taler for dastaco, men ved jo ikke om det er tilfældet)

Hvad tænker i??
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Dastaco Calcium reaktor vs Pacific Sun Calcfeeder PRO

Indlæg af Bingocaller »

Spændende - har du links?

Hvordan kan de doserer korrekt uden at måle PH?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Dastaco:
https://reefbuilders.com/2015/10/19/das ... m-reactor/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Fåes i forskellige størrelser)
Pacific Sun:
http://pacificsun.myshopify.com/collect ... osing-pump" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Dastaco lader til at blive mere og mere almindelig i mange af de store akvarier, man læser om på div tråde.
Selv Mr. Deltec, David Saxby har fået en på sit læste jeg i den tråd, der var om hans tank for nylig. Jawsee brugte den også i en del år. Nu var han vist også ven med ham der laver dem, men han ville sikkert ikke bruge den, hvis den ikke var god.
Jeg har ikke selv erfaringer, men skulle jeg skifte fra den jeg har nu, så ville jeg bestemt kigge på den.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Ja ok - umiddelbart er den så også mere gennemprøvetil end pacific sun modellen, hvilket pt. taler mere for Dastaco :-)

Hvad med mine tanker om den optiske sensor - nogle der har en kommentar til det??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er de ikke primært til monster store akvarier? Og så koster de en hel herregård(formentlig)
Findes de også i almindelig husmands størrelse?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Mit problem med PacificSun er der i alt det jeg har ejet fra dem, altid lige har været en lille ting, der var et problem, eller ikke lige var gennemtænkt eller lavet ordenligt...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Er de ikke primært til monster store akvarier? Og så koster de en hel herregård(formentlig)
Findes de også i almindelig husmands størrelse?
Den Bima har, er da ikke større end en Schuran Jetstream :)

noget ligende denne

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvad har han givet?
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Mindste model uden tilbehør:
http://www.deepoceanshop.dk/dastaco-cla ... x18cm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Hvad har han givet?
Mener en komplet lille model står i omkring de 7-8k.. Men jeg kan huske forkert...
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Ca. 9500kr for en komplet T1 dastaco reaktor uden co2
Ca 7800kr for lille pacific sun med alt pånær co2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ejsing86 skrev:Ca. 9500kr for en komplet T1 dastaco reaktor uden co2
Så den også betalt!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Carsten skrev:
ejsing86 skrev:Ca. 9500kr for en komplet T1 dastaco reaktor uden co2
Så den også betalt!
He he, de må sikkert ikke tage mere :scream:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Kunne være fedt hvis dastaco reagere med pris ændringer når de får lidt konkurrence fra ps
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Damn - nu har jeg fundet en tråd der taler for pacific sun, da deres metode for måling ikke har et mekanisk udgangspunkt, og ikke har muligheden for at sætte sig fast.. Der står dog ikke det er noget de har oplevet (reefbuilders)..

Slet ingen med reel erfaring erfaring?? Bima? :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg tænker lidt, at alt kan svigte. Selvom en magnetventil burde lukke automatisk, hvis strømmen går eller anden fejl opstår, så KAN det fejle så flasken tømmes på en gang. Det sker sjældent, men det KAN ske.
Både Dastaco og PS kan sikkert også svigte, men kører alt som planlagt sker det sikkert også sjældent.
Dastaco har været på markedet i en del år nu, så de værste børnesygdomme burde været opdaget og løst nu.
Jeg ved ikke, hvordan det stiller sig med den fra PS. Er det et nyt/nyere produkt, så kunne man være bekymret for disse startproblemer.
Gyre pumperne har jo også haft deres startproblemer, selvom Maxpect har været i handlen en del år efterhånden.
Men, når de bliver opmærksomme på problemerne, så får de dem løst. Det er bare surt, at være den der opdager børnesygdommene.

Hvis jeg skulle vælge mellem de to, så tror jeg at jeg ville gå efter Dastaco - mest fordi det er et mere gennemprøvet produkt.

Erik

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Er der nogle der ved hvad fordelen er ved Dastaco måde at køre kalk reactoren på? konta en alm kalk reactor? Af erfaring så ved jeg den pumpe de bruger (IKS Vario 2) også med tiden kan stå af, og skal vedligeholdes, så det virker for mig, som at gøre en proces mere kompliceret, så hvad vindes ved denne metode? Du kan jo købe 2-3 kalk reactor af de andre for samme pris?

Havde selv kigget på en Dastaco til mit nye system, men valgte en Vertex, da jeg ikke syntes den var den dobbelte pris værd.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Ideen er angiveligt at bruge en anden metode end ph probe - så man undgår kalibrerings og vedligeholdelse heraf - og evt. få en mere konstant værdi, da ph proben ikke er der til eventuelle udsving over tid (hvis denne ikke kalibreres fra tid til anden)

Desuden er styringen lavet (dastaco) så du bare har en skrue du drejer til højre på for at få mere kh/ca og drejer til venstre hvis man vil have mindre - og så sørger styringen for resten - så man skal heller ikke tænke på: bobletæller, hastighed på udgangsvand, ph værdi, nåleventil der stopper til mm. :K

Edit: der er vel ca. 1500kr forskel på selve reaktoren på de mindre dastaco / vertex modeller - Styringen koster så en slat, men der skal også købes lidt ind til andre reaktorer - men ja de er halv peberet, og hvis jeg skulle vælge en anden (alm.) typeblev det helt sikkert en vertex - også mega fed :)
Senest rettet af ejsing86 fre 21. okt 2016 15:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ejsing86 skrev:Ideen er angiveligt at bruge en anden metode end ph probe - så man undgår kalibrerings og vedligeholdelse heraf - og evt. få en mere konstant værdi, da ph proben ikke er der til eventuelle udsving over tid (hvis denne ikke kalibreres fra tid til anden)

Desuden er styringen lavet (dastaco) så du bare har en skrue du drejer til højre på for at få mere kh/ca og drejer til venstre hvis man vil have mindre - og så sørger styringen for resten - så man skal heller ikke tænke på: bobletæller, hastighed på udgangsvand, ph værdi, nåleventil der stopper til mm. :K
Tak for svar, men ideen om at ph proben skal kaliberes konstant for at give en stabil levering er aldrig noget jeg har oplevet. På alle de akvarier jeg har kørt kalk reactor på, har jeg kun kalibreret ph proben engang, og så bare lade den køre i flere år uden at gøre det efterfølgende. Det er jo lige meget om den måler præcist om phén i reactoren er 6.79 eller 6.69 betyder jo intet, når du først har tilpasset phén i reactoren med dit forbrug i systemet. Så er det nok korrekt at hen over tid, vil den måle mere og mere skævt, men min erfaring er nu at det ikke er så stort et problem igen, du vil jo typisk lave små justeringer på leveringn af co2 som dit forbrug ændre sig, lige meget hvad.

Så det kan godt ske det er en mere præcis styring af kalk reactoren, men vi snakker i små marginaler i så fald ,og på ingen måde noget jeg personligt vil betale dobbelt for.. Men det er jo bare mit syn på sagen :) Fik jeg dog smidt en i nakken, så sagde jeg da ikke nej tak. :)
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Ja, som jeg også lige har tilføjet i sidste post, synes jeg også Vertex er en mega fed reaktor (og har bestemt været i mine tanker) - tror måske også det er selve styringen der tiltaler mig ved Dastaco, og ikke kun det at undgå probe :beer:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ejsing86 skrev:Ja, som jeg også lige har tilføjet i sidste post, synes jeg også Vertex er en mega fed reaktor (og har bestemt været i mine tanker) - tror måske også det er selve styringen der tiltaler mig ved Dastaco, og ikke kun det at undgå probe :beer:
Fair nok :) Lige pt er min Deltec 600 drevet af samme pumpe, og i sin tid blev min schuran jetstream også drevet af sådan en IKS Vario Blue 2, min erfaring er de holder kun 2 år plus det løse, når de er sat til at køre konstant.(fuld speed) Jeg har haft 2 af dem, der er stået af kort efter de blev 2 år, det er ikke slangen, men motoren.. Så hvis du køber en, så køb en extra IKS Vario pumpe, som reserve, for de ting står typisk af når det er mest ubelejlig.

Men en alm probe og en simpel ph controler er nu også meget let at styre.. :) Vertex har også en bobble og flow tæller, som gør det endnu lettere, hvis man helt ønsker at køre uden styring.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af ejsing86 »

Tak for råd :)

Skal dog ikke ud lige nu og investere lige nu - og har ikke fastlagt noget bestemt
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Jesper Krogh »

Hej jeg kører med en dastaco reaktor, er super glad for min. Den kører på et 720 DT med 300 liter sump. Det fungere bare. Ca og kh sidder lige i øjet. Og hvis man ønsker andre værdier drejer man bare på instragra computeren. Kan kun varmt anbefaledes. Men jeg gav 10 K for den. Så den er ikke billig.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"