Osmose den store jagt på ingenting. TDS = 0

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Osmose den store jagt på ingenting. TDS = 0

Indlæg af niels228 »

Hej

Jeg er i tvivl om hvornår det bare ikke er godt nok.

Hvor meget er akceptablet når det kommer til TDS måling.

0 er idealet men hvornår er det for meget 1, 2, 3, eller 15?

Jeg har et brunalge problem og det kommer klart fra forkert fodring med frost og tørfoder men jeg har så også en mistanke om at mit vand er for "beskidt"

Niels
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose den store jagt på ingenting. TDS = 0

Indlæg af PoulD »

Det tor jeg ikke man kan svare på for spørgsmålet giver li'som ikke rigtigt mening.
Havvand har f.eks. et TDS indhold på ca. 35000 ppm og det er bestemt acceptabelt.
I hanevand kan du måske måle f.eks. 500 ppm TDS og alligevel kan det sagtens være, at de 498 ppm er stoffer som er helt acceptable, måske endda ønskværdige (Ca f.eks.). Men det kan også sagtens være, at f.eks. 50 af de 500 ppm er NO3, og det er mere end hvad der acceptabelt, hvis man ønsker at holde koraller.
For nogle stoffer er selv mikroskopiske mængder uacceptable. Hvis f.eks. blot 0,1 ppm af de 500 ppm er PO4, er det ikke acceptabelt i et koralrevsakvarie.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg havde mit tidligere RO anlæg, skiftede jeg altid harpiks når den viste 10ppm.
I det anlæg jeg har nu, måles der i microsiemens. Jeg har lige skiftet mit medie, da jeg skulle lave en del vand på en gang.
Det var måske lidt overkill, for den viste 5 i udgangsvandet. Jeg kunne ikke huske, hvordan man omregnede. Det fandt jeg ud af efter jeg havde skiftet :rolleyes:
Men 10 ppm har altid været mit fix punkt for tid til skift.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Man kan altså sagtens have et seriøst problem selvom man kun måler ganske lidt TDS i udgangsvandet.

Grænseværdien for PO4 i drikkevandet i Danmark er 0,46 ppm. Det er endda ikke alle steder man er i stand til at overholde grænseværdierne. Hvis vi antager, at der er 0,46ppm i hanevandet og man kører det igennem et RO anlæg uden DI filter, vil anlægget måske fjerne 1/3 PO4. Der vil altså være 0,3 ppm tilbage, hvilket er for meget. Uanset hvor lidt TDS man måler.

Et andet problem er, at PO4 kun har en meget svag elektrisk ladning, og er derfor vanskeligt at detektere med et almindeligt TDS meter. Så måske kan du endda måle 0 ppm TDS og alligevel have PO4 i vandet
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"