Hvorfor er det sådan - og hvad kan man gøre?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Hvorfor er det sådan - og hvad kan man gøre?

Indlæg af crazy seahorse »

Intro:
Jeg har haft en del overvejelser om dette indlæg, om jeg overhovedet skulle skrive det – men, nu gør jeg det altså.
Jeg vil ikke støde nogen, ikke træde over nogens tæer og ikke gøre nogen kede af det. Så tag det som en lille øjeåbner og en håndsrækning til dem der er ved, eller allerede er løbet sur i det.
Det er rart at se alle de nye der starter op - men det er også trist at se alle dem der kaster håndklædet i ringen. Det er med dem i tanke, at jeg skriver dette.
Gider du ikke læse så meget, så kig i det mindste på slutningen af indlægget. Der er links, som kan være yderst brugbare for netop en nybegynder.

Indlægget:
Nu ligger del 3 af artiklerne om US-koraller klar og kan lægges ind.
Men – der er et par ting jeg har gået og ruget lidt over. Derfor vil jeg gerne, inden jeg lægger det ind, lufte nogle af mine tanker og dele dem med jer. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre jeres mening.
Det er delt i to, altså der er to emner:
1: Der er en del der lukker ned. Ofte er begrundelsen ”manglende tid”.
Og- afledt af denne:
2: Er folk til de ”nemme løsninger” og søger de råd de ”forkerte” steder?

Jeg tager dem i rækkefølge:

Mange skriver i en salgstråd, at de ikke har tiden længere. Det kan være rigtigt, for vores personlige forhold kan ændre sig. Det kan være man har fået et barn mere, man mistet sit job, har fået en (ny) kæreste, man er blevet skilt, man er flyttet, man har fået et nyt krævende job – ja mange ting kan ske for os alle.
Hånden på hjertet, det er jo en dyr hobby, så det kan også spille ind.

Der kan også være en helt anden grund. Jeg har talt med flere der har givet udtryk for denne grund.
Den ene lukker desværre ned og en anden var lige ved. Begge af samme årsag.
Med lidt forskellige formuleringer, så har de nævnt det samme. Nemlig dette, at udgifterne og tiden der bruges på det, ikke står mål med det resultat man ser når man kigger ind i akvariet.
Man kan jo godt se, at det ikke ser ud som man havde forestillet sig det skulle. Det er groft sagt ikke noget man er stolt over at vise frem. Og står det i stuen, så kan filmen knække.
Når ens hustru/kæreste har familien eller mødregruppen på besøg. Så er det nedslående for hende, at skulle vise stuen frem og så står der en algebefængt stenbunke i en glasbeholder i hjørnet. Så kan hjemmestyret nemt få rynker i panden – og det forstår jeg godt, for det er synd.
Hvis det derimod står som en lille perle, med smukke koraller og farvestrålende fisk, så er sagen en anden. Så er det jo en sand fornøjelse, at vise det frem sammen med resten af hjemmet.
Ofte var det jo også det man fik solgt idéen på – men det ligner slet ikke de billeder man viste hende.
Når man samtidig kæmper en hård kamp for at få det til at virke og intet synes at hjælpe, så mister man modet.
Så går man til sidst den tunge gang hen til sin Pc og skriver en slagstråd på SF ” Nedlukning: Da jeg ikke har tiden længere, sælger jeg hele molevitten”.
Det er ærgerligt, for det kunne have været anderledes.
Hvad gik galt?
Hvorfor virker det ikke?

Jeg ved det ikke, men noget kunne tyde på, at man har overset nogle af de fundamentale regler der gælder for et revakvarie – og når man overtræder dem, så går det galt på et tidspunkt.
Lidt billeder skal der med. Et del skud.  <br />Foto: Charlie saltvand.
Lidt billeder skal der med. Et del skud.
Foto: Charlie saltvand.
Vi har alle brug for råd, selv de erfarne med mange år på bagen. De erfarne ved hvor de skal søge råd, men det gør dem med lidt mindre erfaring måske ikke.
Det kunne godt se ud som om, de er faldet i den ”lette løsnings grøft”. Tag en pille, så går det over.
Man har søgt hjælp og rådgivning, men har gjort det de forkerte steder. Det er et postulat, det ved jeg godt.
Jeg tror på, at en del af de nedlukninger vi ser kunne have været undgået, hvis man havde fået den rette rådgivning.
Hvor skal man søge den rådgivning?

Det fører mig over i emne 2.
Jeg bruger her mine artikler om US-korallerne som eksempel. Det er altså ikke for at hype det jeg skriver, eller for at sige, at jeg har svar på alt. Det er kun for bedre at illustrere hvad jeg mener.
Efter jeg har lagt de første to artikler om US-koraller ind på forummet, har jeg haft nogle interessante brainstorms med flere af mine gode venner.
Jeg har ved disse kaffemøder spurgt dem om, hvad de synes om det jeg har skrevet. Ofte har det været afledt af at de har spurgt til et eller andet, som er nævnt i artiklen. Jeg har undrende spurgt ”så du ikke det stod i artiklen?”
Som regel svarer de ”næh, for jeg har ikke læst den”. Jeg spørger så, ”hvorfor? Der er ting i, som var nye for mig – og som du tydeligvis heller ikke var klar over, ellers havde du ikke spurgt til det”.
Nu har mine venner en undskyldning. Jeg har ofte vendt mine tanker med dem, mens jeg arbejder med artiklerne. Så de ved i store træk hvad jeg skriver i forvejen.
Når jeg spørger uden for den nærmeste kreds har jeg bemærket, at der er forholdsvis mange der ikke søger ny viden, feks ved at læse noget af den enorme mængde af læsestof der findes.
Vennerne kalder mig for en gammel gnaven dinosaur, der ikke vil følge med tiden – ”for der er jo ingen der bruger tid på at læse ret meget mere”, mens jeg kalder dem for tegneserie-læsere, der ikke magter at læse andet end overskrifter eller talebobler – begge dele sagt i godmodigt drilleri.

Den nye generation (de unge/yngre) er mere til korte beskeder, får jeg at vide. Korte skriv på max 3-4 linjer. Lidt som på Facebook, hvor der jo også er flere saltvandsgrupper. Her er det korte spørgsmål og korte svar. Sjældent nogle mellemregninger eller forklaringer.
Måske ligger der noget af forklaringen her.

Er det så Facebooks skyld? Nej, det mener jeg ikke det er.
Nu er jeg selv med i 3-4 grupper, så jeg ved godt hvordan det ser ud og fungerer. Jeg skriver ikke selv derinde og jeg læser yderst sjældent indlæggene, men når jeg gør så forstår jeg godt, hvorfor nogle ikke kan få det til at virke.
Problemet ligger ikke så meget i de råd der gives. De er givet i den bedste mening – men de følges tilsyneladende ukritisk også selvom de er åbenlyst forkerte. Det ved den stakkels spørger bare ikke.
Der er nogle af de erfarne der skriver indlæg har jeg set. Men de kan jo heller ikke komme med de lange forklaringer, for det lægger mediet (FB) ikke op til. Det egner sig, efter min mening, stort set ikke til rådgivning i problemstillinger inden for koralrevsakvarier. Køb og salg er fint nok, men rådgivning – nej.
Full tank shot fra i dag.<br />Det lille kække knæk i toppen, skyldes at jeg ikke har fået nok morgenkaffe endnu. Man skal holde mobilen helt stille i panorama tilstand.
Full tank shot fra i dag.
Det lille kække knæk i toppen, skyldes at jeg ikke har fået nok morgenkaffe endnu. Man skal holde mobilen helt stille i panorama tilstand.
Hvis jeg lige vender tilbage til mine venners og mine samtaler og stadig bruger mine artikler som eksempel.
Et gennemgående tema har været – der er for mange ord i de artikler, de er for lange. Folk orker ikke at læse så meget og vil ikke bruge den fornødne tid på det. (Jeg lægger mange billeder ind for at gøre det mindre tørt, så jeg er opmærksom på problemet – og så følger jeg i øvrigt det, Ole Kekkonen altid siger ”without pictures, it didn´t happend )
Når jeg skriver en artikel, så vil jeg gerne rundt om hele emnet. Der skal være så få ubesvarede punkter som muligt tilbage. Det tager lang tid før en artikel er færdig. En måned, eller mere, med research kan der nemt gå. Det er altså ikke nemt i korte sætninger – og bliver det for kort, er der for mange uafklarede sider af sagen.
Jeg har prøvet at benytte den samme fremgangsmåde som Randy Homes Farley, Dana Riddle og Tim Wijgerde anvender (uden sammenligning i øvrigt) – men deres artikler læser mine gode venner så heller ikke. Det brokker jeg mig selvfølgelig højlydt over.

Jeg vil gerne opfordre, primært de nye, men også dem der ikke er så nye, til at læse nogle af de meget dygtige skribenters artikler. Man behøver ikke at læse hvert et ord, men kig dem igennem og få en fornemmelse af indholdet – og så træk essensen ud.

"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Man behøver ikke, at være biolog eller kemiker for at forstå hvad der sker i et akvarie. Mindre kan sagtens gøre det. Det er ikke nødvendigt at sætte sig ind i de mere indviklede processer. Bare man i hovedtræk er klar over de regler der gælder, så er man langt.

Her er et par links som de nye måske kunne bruge. Det er artikler fra en af mine yndlingsforfattere, Randy Holmes Farley.
Først lidt om værdierne:
http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Så vand og salt:
http://reefkeeping.com/issues/2007-03/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Råd om, hvad man skal/kan tilsætte og hvorfor:
http://www.reefkeeping.com/issues/2007- ... dex.php#17" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt om Ph i akvariet. Er det vigtigt?
http://www.reefkeeping.com/issues/2007-05/rhf/#12" onclick="window.open(this.href);return false;
Til slut en om de stoffer der kan opbygges i akvariet. Her tales vandskift, Nitrit, Nitrat, ammonium mv.
http://reefkeeping.com/issues/2007-09/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har et lille tip jeg gerne vil give videre.
Da jeg selv havde nogle problemer, skrev jeg til en af de biologer jeg kender. Jeg ville høre hans mening om en konkret fremgangsmåde. Nu giver han sjældent direkte anvisninger.
Han skrev bare ”glem debat på de sociale medier, kig på nogle af ”de store” fra Reefkeeping, Chingchai, Joshi og her i Europa, Jawsee (desværre lukket ned, men tråden og billederne er der stadig). Se hvad de gør og kopier det”
Det bruger jeg stadig, jeg kigger på dem der har mange års erfaring og ser deres fremgangsmåder. Jeg tager det jeg kan bruge og noterer mig resten.
Man behøver ikke kun at kigge til udlandet. Vi har mange dygtige akvarister her i dk. Finder man dem med en del års erfaring og ser deres akvarier, så kan man vurdere om de er værd at kopiere eller lytte til.
Til sidst, spørg dem. De fleste vil gerne dele ud af deres viden.

Til dem der måtte have lyst, har jeg links til flere af de akvarier jeg selv har benyttet som inspiration.
Send mig en Pb, så skal jeg sende links til dem.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse man 3. okt 2016 00:05, rettet i alt 2 gange.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvorfor er det sådan - og hvad kan man gøre?

Indlæg af Carsten »

Erik som du dog kan udtrykke det.
Men kan ikke andet end give dig 100% ret.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg kopierede dig da jeg besluttede at køre uden sand. Jeg havde problemer med næring, men kan se at du har succes uden bundlag, hvorfor den vej blev valgt.

Fint indlæg. Jeg undrer mig selv over nogle af de spørgsmål man ser i facebookgrupperne. Og jeg undrer mig over at folk, som startede for to uger siden kan være så dygtige til at komme med fejlanvisninger på alverdens problemstillinger. Men det opdager den helt nye ikke. Så han/hun siger bare "tak for råd" og går hjem og pisser i baljen, hvis en eller anden har foreslået det.
o_O
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Super indlæg..

I Aalborg har jeg mødt flere der har valgt at lukke ned, pga den rådgivning de får en hvis butik her oppe, er mangel fuld, eller direkte forkert. Man får ikke købt det rigtige udstyr fra starten, og så bliver hobbyen pludselig extra dyr, når det går op for en, at det udstyr man har købt, bare ikke er godt nok.

Jeg er medlem af et par facebook grupper, og her ser jeg tit det samme ske.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Flot indlæg , som ALTID Erik. :GO

Jeg syntes også det er ØV at folk hopper fra kort tid efter de er startet. Ind i mellem ser jeg FB indlæg som får mig til at krumme tæer. Både spørgsmål OG svar. Jeg må indrømme at jeg oftest ikke magter at blande mig i de tråde, jeg ser så heller ikke mig selv som ekspert endnu, slet ikke. Ind i mellem har jeg kommenteret på spørgsmål hvor stiller bliver glad for svaret, har så også prøvet at blive udsat for "shit storm" både fra den der stiller spørgsmålet??!? :dizzy: og fra andre der svare....det er ikke fremmende for lysten til at komme med gode råd.

Det er på FB som andre steder, dem der råber højest, er mest aktiv med at svare på spørgsmål, der får ret, så det er piv ærgerligt at du og andre dygtige ikke byder mere ind der, så kunne mange mis-informationer undgås. Som andre steder i samfundet er der opstået en "norm-pluralisme" der er = at ALLE har sandheden, og "den ene sandhed er lige så god som den anden sandhed", på FB, hvilket jo desværre ikke er sandt. Men, ja, det kræver meget tid at kommentere på alle de "dumme" begynder spørgsmål der kommer på fx. FB. Det er tydeligt at se at mange ny tilkommende i hobbyen ikke har sat sig, bare det mindste, ind i hvilke grund regler og krav der er få at få en balje op at kører.
Det gør mig ked og lidt øv, når jeg også tænker på de dyr der bliver sat i akvarierne og som måske bare ryger ud med badevandet når nybegynderen i frustration stopper i hobbyen igen efter en lille måneds tid.

Jeg har læst rigtigt meget for at forsøge at blive dygtig inden for hobbyen og jeg er en af dem der nyder at indsamle, for mig, ny viden. Jeg syntes det er hyggeligt at læse :biggrin:

Jeg opfordre derfor også andre til at læse og samtidigt husker jeg dem på at der er nogle "basis" ting, der er generelt, samtidigt med at der er MANGE forskellige tilgange til en fin balje.

Jeg var én af dem der startede med at skrive om Triton herinde, og jeg skal da lige love for at jeg fik min røv i klaske højde! :scream: det ved jeg, du ved, for vi talte om det.
Det skriver jeg fordi jeg tror at nye ind i mellem, uforvarent, kommer i klemme i en evt. Religionskrig hvilket er MEGA synd og IKKE FREMMENDE for deres vidensindsamling og lyst til at fortsætte i hobbyen. Jeg mener at erfarede og dygtige akvariester har en forbandet pligt til at fortælle nye at der er "mange metoder der virker, hvis bare de basale grund ting er på plads"

Jeg opfordre ALTID nye til at tage på besøg, enten her eller hos andre, fordi der er mere "ro på" - syn for sagen og meget konkrete indtryk, der ofte afleder spørgsmål og svar, når man ser en balje i drift, end når man stiller et spørgsmål på et forum, eller på FB.Dét er der en god læring i. Jeg fortæller også ALTID ovenstående, nemlig, at der er flere forskellige tilgange til at opnå et fint resultat.

Jeg tror desværre ikke at man kan gøre så meget ved tidens tendens ift at folk vil se hurtige resultater, her og nu, og hvis det driller gives der hurtigt op. Måske får vi US tilstande på et tidspunkt? "Tanked" akvarier med plastic koraller????

Derud over ér der sgu, som jeg ser det, mer og mer pres på den enkelte familie, hvilket gør at tidskrævende og dyrer hobby's helt logisk nedprioteres. Der er ikke meget fokus på fordybelse i dagens Danmark.

Tak for dine tankevækkende og sobre indlæg :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Men er det så ikke snart på Tide at bruge al den viden vi har delt med hinanden istedet For at købe den produktbeskrivelse der ikke har noget på Sig:)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Velskrevet erik langt men omvendt hvis man ikke har tid til og læse det hele har man måske heller ikke den tålmodighed der skal til for og have saltvand.

Jeg har over lidt tid også tænkt meget på alle de der lukker ned, og om hvor denne hobby er på vej hen. Der er allerede meget få forhandlere tilbage og ikke mindst ikke mange brugere.

Er bange for folk i dag slet ikke har den tålmodighed der skal til for og få glæde af denne hobby, folk sætter sig ikke ind i hva der skal til og hvor nemt det rent faktisk er og skabe et rev hvis man bare tager det stille og roligt. Men i stedet er trenden mere hva kan jeg dog putte i for det går stærkere og bedre farver. I mine øjne finders der alt for meget på markedet som lover guld og grønne skove hvis man bare putter dit og dat i.

Jeg skriver med en del som er rimelig nye indenfor hobbyen og falder gang på gang over hvor mange problemer de skaber for sig selv ved og putte alt muligt mærkeligt i deres akvarie uden rent faktisk og vide hva det gør og hva det rent faktisk skulle være godt for. Så kan nu godt forstå mange ikke bliver så længe i denne hobby for mange af de nyes akvarier er skudt så langt fra lige fra start at nok selv ikke engang en erfarern akvarist kunne rette det op.

Men hvor får disse nye akvarister så disse dårlige råd fra, ligger problemet fra forhandleren, de vil jo gerne sælge, eller ligger det hos producenterne, lover de for meget og glemmer og informere om at mange tilsætninger er for erfarne bruger og et akvarie som har en del år på bagen, eller er det dårlige råd fra andre nye som også har misforstået noget.

Det er godg og se en masse gode links som man burde læse igennem da det klart vil hjælpe en med og forstå det enkelte i et Saltvands akvarie.

Mit råd som jeg altid giver folk når jeg skriver med dem, find en i dit lokal område som har et akvarie og hvis hans akvariet var noget du ville elske at have stående i din egen stue så lyt til ham og kun ham, og efter noget tid når du er kommet godt ind i denne verden vil du stille og roligt lære dig eget akvarie og kende og derefter skabe dine egne holdninger

Mvh Thue
Brugeravatar
nordsøfisker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Thy

Indlæg af nordsøfisker »

Fedt indlæg.
Men det er trist, det skal handle om nedlukninger
og folk, der giver op og et forum, der er fyldt med salgstråde. Det er dejlig, at der nogen, der kommer med noget erfaring og oplevelser og smide et emne op til diskutioner og eftertanke. Jeg er ikke selv god til dette, men jeg er blevet bange for, at hvis vi alle bare sider og kigger med og kun laver indlæg i køb og salg, så vil vores forum gå helt i stå. Så jeg skal i gang med at dele mine oplevelser med hobbyen både de gode og de mindre gode. Så vi kan få gang i nogle gode tråde og vise andre,at det kan lade sig gøre, og at det kan gå galt men ikke mindst, at man kan få det til at køre igen.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Rigtig godt skrevet.

Kan kun nikke genkendene til mange af de ting du skriver. Er ikke selv på facebook og har aldrig været det. Men høre jo fra andre hvordan tilstandene generelt er i det forum, så kan da roligt forestille mig hvordan en saltvandsgruppe kan se ud :wc:

Jeg synes, som mange af jer andre er inde på, at tålmodighed er en af de bedste råd vi/man kan give videre. Selv benyttede jeg mig meget af at søge råd hos andre akvarister og kan kun sige at det var uvuderligt. Når man finder et akvarie, hos en medakvarist, man kunne forestille sig at have stående i sin egen stue og det selvfølgelig er et velfungerende system. Så skulle der være en god chance for at personen gør et eller andet rigtigt, så er det bare med at suge så meget viden som muligt. :GO

Kan kun råde de nybegyndere der er derude, til at sætte sig ned og kigge på akvariet og bruge noget af tiden på at læse op på de mest gængse ting om akvariet. Kommer der problemer, så søg råd hos nogle mere erfarende i jeres område. De fleste vil meget gerne hjælpe...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Tak for jeres fine indlæg. Det har sat en masse tanker i gang hos mig.
Det vil nok føre for vidt at skrive de tanker her i tråden. Så jeg laver nok en ny tråd, så snart tiden tillader det.

Jeg synes tendensen (med alle dem der lukker ned) er bekymrende, for det er jo ikke kun de nye med kort tid i hobbyen der lukker.
Vi ser også folk med mange års erfaring, der lukker og slukker.
Det er en lille hobby og vi har brug for alle dem der er - og vi havde også brug for dem der nu har lukket.
Jeg har lidt tanker omkring, hvad vi kan gøre. Men det kommer i det nye indlæg.

Til det som Charlie nævner omkring FB. Jeg har, som du, også skrevet et par gange i starten derinde. Jeg ville gerne give det en chance.
Jeg har ikke oplevet noget negativt som sådan - faktisk så skete der egentlig ikke noget, som i ikke noget overhovedet.
Jeg fik det sådan at, "man kan trække en stud til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke". Ikke fordi det jeg siger nødvendigvis SKAL følges.
Men når folk køber en fisk (feks en pindsvinefisk) der åbenlyst er alt for stor til ens tank og man slet ikke kan give den de forhold og plads den skal have, så lytter man til de forkerte.
Når argumentet for at købe den er "at den ser sej ud", så er niveauet lagt. Man må godt tænke på dyrene også.
Så jeg kom til den konklusion, at hvis de vil noget, hvis de ønsker at komme til et nyt stade i deres udvikling som akvarister, så må de skrive på SF.
Ikke fordi jeg mener at "den eneste sandhed" ligger her, men simpelthen fordi jeg ikke magter at skrive flere steder. Man skal vælge sine kampe.

Erik

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:Tak for jeres fine indlæg. Det har sat en masse tanker i gang hos mig.
Det vil nok føre for vidt at skrive de tanker her i tråden. Så jeg laver nok en ny tråd, så snart tiden tillader det.

Til det som Charlie nævner omkring FB. Jeg har, som du, også skrevet et par gange i starten derinde. Jeg ville gerne give det en chance.
Jeg har ikke oplevet noget negativt som sådan - faktisk så skete der egentlig ikke noget, som i ikke noget overhovedet.
Jeg fik det sådan at, "man kan trække en stud til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke". Ikke fordi det jeg siger nødvendigvis SKAL følges.
Men når folk køber en fisk (feks en pindsvinefisk) der åbenlyst er alt for stor til ens tank og man slet ikke kan give den de forhold og plads den skal have, så lytter man til de forkerte.
Når argumentet for at købe den er "at den ser sej ud", så er niveauet lagt. Man må godt tænke på dyrene også.
Så jeg kom til den konklusion, at hvis de vil noget, hvis de ønsker at komme til et nyt stade i deres udvikling som akvarister, så må de skrive på SF.
Ikke fordi jeg mener at "den eneste sandhed" ligger her, men simpelthen fordi jeg ikke magter at skrive flere steder. Man skal vælge sine kampe.

Erik
Nu har jeg ikke selv kigget på nogen af de mange Fb grupper, fordi min erfaring med andre grupper, er at der er rigtigt mange "smart i en fart" som hænger ud der.
Det er også så let at oprette en ny Fb gruppe, hvis man ikke lige får det respons som man forventer. Med det resultat at den viden som måtte ligge i grupperne bliver end nu mere udvandet. Synes også det er trist at en af de rigtigt dygtige akvarister, mere eller mindre har meldt sig ud af SF, til fordel for FB grupperne, på grund af noget forhandler fnidder for et par år siden.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Jeg har nu haft salt i lidt over 2 år, de sidste 18mdr med 530 liters DT, jeg har gjort mig en del erfaringer, ikke noget med ekstreme vandværdier, men jeg har hver gang noget er gået galt forsøgt at lære af mine fejl. Ikke at alt kan måles og dermed alt kan forklares, men meget kan.

Inden jeg startede på salt havde jeg Discus fisk i 11 år, her gjorde jeg mig også en del erfaringer, ikke at meget kunne bruges i saltverdenen.

Jeg er meget enig i Eriks betragtninger, men kan også godt se problematikken mange står overfor med en balje der ligner lort pga alger, cyano mm. Er værdierne i skabet er det da fristende at lave et quick fix. Gjorde det selv med Cyano i august, hvor det blev til en omgang Boyd, mand det virkede godt. Det er også sådan en løsning der gør at man endnu mere lyst til at skabe det fede akvarium, med endnu bedre vandværdier.

Så verden er måske ikke helt så sort/hvid, men ja tingene tager tid, selvom man nogle gange forsøger at lave short cuts. Da en del af os ellers kommer til at gå kolde.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"