Problemer med CA og MG

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Problemer med CA og MG

Indlæg af Patrick158 »

Hej, jeg har fået et problem som jeg håber i vil hjælpe mig med. Jeg har idag testet mit akvarie og CA og MG er helt skidt. Jeg bruger test sæt fra Red Sea, når jeg tester Mg så er vandet lyserødt, og det skal så blive lilla men det gør det slet ikke hvilket vil sige at min Mg er MEGET høj.
Ca bliver lilla med det samme hvilket vil sige den er MEGET lav.

Håber virkelig at i kan hjælpe for ved virkligt ikke hvad pokker jeg skal gøre, alle mine koraler og fisk ser ud til at stor trives, de folder sig altid helt ud og vokser forholdvis meget.

Det er et 200 liters akvarie uden sump, jeg har dog lavet en lille indvendig sump med min skummer og varmelegeme. Jeg skifter 20 liter vand 2 gang om ugen og jeg bruger Red Sea salt.

Skal jeg have fat i en doseringspumpe eller hvad pokker kan jeg gøre?
Vedhæftede filer
IMG_2263.JPG
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Problemer med CA og MG

Indlæg af crazy seahorse »

Hvad siger din Kh, den er interessant i denne forbindelse?
Hvis din Ca er meget lav, så vil du sikkert se din Mg falde, når du hæver Ca. Det er ikke helt sikkert, da Mg har tendenser til at leve sit eget liv.
Mg binder sig til den ledige Ca. Hvis der ikke er ret meget Ca, så er der ikke så meget den kan binde sig til.
Men igen, din Kh skal med i det her regnestykke.

Hvis du kun regulerer "de tre hellige" vha vandskiftet, så er det sikkert derfor det ikke kan holde trit med den vækst du skriver om.
Balling og en dosseringsmaskine ville nok være et meget godt sted at sætte ind - om ikke andet, så af hensyn til din stabilitet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Med 2 gange 20 liter vandskift, så bruger du jo ca 1,5 kg salt om ugen, det kan på sigt godt betale for en doseringspumpe. Kig på Forum her, der er ofte noget til salg.

Som Erik skriver så skal du have målt din Kh.

Der er dog et eller andet galt, for med det vandskifte, så kan dine værdier ikke være så skæve. Er du sikker på at du udfører dine test rigtigt?

Du kan jo evt prøve at måle på noget frisk blandet vand inden du hælder det i tanken, man kan ofte læse på emballagen til saltet hvilke værdier det bør have, når det er blandet, ikke at det er helt præcist. Prøv at måle på det friske vand.

Hvis din Kh mod forventning er helt i skoven, ville du ikke have den vækst du oplever. Samme gælder din Ca, hvis den er så lav er det underligt at væksten er så høj.

Altså check om du måler rigtigt. Der er en del videoer på Youtube der viser hvordan man bruger Red Sea test kit rigtigt.

Sig til hvis der er brug for hjælp, jeg bor ikke så langt fra dig, så kunne nok kigge over.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Patrick158 »

Tak for jeres svar, nu har jeg målt igen og du har ret Morten, jeg lavet en fejl.... Men når det så er sagt så er min Ca stadig i den lave ende og Mg i den høje. Men ikke lige så voldsomt som jeg først troede... Beklager, blev bare bekymret. Men det er stadig ikke lige i skabet, så jeg tror faktisk at jeg vil ud og købe en doseringspumpe.

Patrick
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"