Need to have & nice to have

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Need to have & nice to have

Indlæg af MGlauridsen »

Hej,
Jeg står i den helt initiale fase og har aktuelt kig på hvilket akvarie jeg skal købe. Jeg har haft kigget på nogle forskellige, men grundet de plads begrænsninger jeg har så har jeg fundet dette Nuvo nano 60L som det der passer bedst ind i mit hjørne. Er lidt begrænset på højden mest af alt. Synes ikke at kunne finde Så mange akvarier som tilbyder mere dybde uden også at sætte mere højde på. Jeg regner med at hente dette om en uges tid. Så kender i mit udgangspunkt :)

Jeg har i min research løbet ind i en masse beskrivelse af hvad man skal have både når til det kommer til praktisk udstyr og også til levende ting. Så det jeg forsøger at få dækket er hvad der nice to have og hvad der er need to have.

1. Det første er sumpen, som på mit udvalgte akvarie er indbygget. Jeg er bekendt med muligheden for at lave en større opsætningen under akvariet, men det bliver ikke aktuelt i denne omgang. Så spørgsmålet går på om jeg skal have et akvarie hvor sumpen er indbygget bagerst i akvariet, eller om der findes hang-on løsninger som vil give mig mulighed for også at benytte alm. ferskvands akvarier.

2. Skummer, varmelegeme, pumpe, osmosefilter, filter? Hvad er need to have?

3. Med udgangspunkt i at jeg sætter klovnefisk i som det første har jeg fundet blandet information omkring anemoner. Som udgangspunkt har jeg fundet at klovnefisk er en nem fisk at starte med også i et mindre akvarie. Samtidigt har jeg fået beskrevet at klovnefisk trives bedst med anemoner og at det også vil være sjovere for mig at kigge på da det fremmer en mere naturlig adfærd. Men jeg har så lidt modsigende fundet beskrivelse af at anemoner kan være virkeligt irriterende og svære at have med at gøre, specielt ud fra at det bevæger sig fra tid til anden. Så skal jeg have en? og er de træls?

4. Hvor mange klovnefisk kan jeg slippe afsted med? Det mest almindelige jeg ser er folk bare har et enkelt par. Samtidig kan jeg se videoer med massere som har mange sammen (muligvis i et lidt større akvarie?). Har fået frarådt 3 da det betyder de 2 danner par og mobber den sidste. Men vil det så sige at det er 2 eller 4-5 jeg kan gå efter eller er det helt urealistisk?

5. Hvad er ellers gode begynder dyr som kan gå sammen?

6. Levendesand og sten! jeg er en tålmodigtype og vil gerne selv have tid til at forme mine sten og arbejde med layout i tanken. Er levende sand og sten et must? Eller kan man opnå samme resultat ved senere tilføjelse af bakterier? Har læst mig til det er den tålmodige variant, men også mere sikre da man undgår i ønskede ting på den måde.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Need to have & nice to have

Indlæg af thni »

Need to have imo: osmose, varmelegeme, ato, flow, lys
Mvh Thomas
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Hej og velkommen til.

1. Sump er kun til at gemme udstyr og ik andet så du behøver ik sump hvis du ik har noget imod et filter i selve akvariet, dog er det vigtig at det filter eller overløb til sump tager overflade vandet da der ligger en film så skal trækkes af med en form for overfladeskimning.

2. Skummer er en smags sag og ik nødvendig hvis du har tænkt dig at skifte vand men Varme og refraktometer og pumpe(evt bølgepumpe) og godt lys er et must og et osmoseanlæg vil hjælpe dig super meget og jeg ville ik undvære et.

3. Klovnfisk bliver ca 12cm og langt over 30år så mon ik et par er mere end nok i et 16gallons akvarium, anemoner skider en del i vandet hvis de ellers får det foder de skal have men det er ik umuligt at holde en og et par klovne i sådan et akvarie men det begrænser lidt og der vil ik blive plads til ret meget mere når den er vokset lidt til, det med den bevæger sig kan betyde døden for alt på dens vej da den jo brænder men tit er det ik noget problem og klovne bor gerne i lps koraller som jo ik kan bevæge sig på den måde.

4. 2 stk se evt svar 3.

5. Begynder dyr er vel cuc/rengøringsholdet som normalt er søstjerner snegle eramiter orme osv.

6. Når du er færdig med at bygge op i døde sten pode du bare med levende sten men du kan ik bruge levende sten og så bruge tid på at pille og bygge for hvis de levende sten tøre ud dør de og så er det ik levende eller døde sten men døende sten og de vil gasse giftstoffer ud i vandet i lang tid så køb døde og pode men levende når du er færdig med at lave opsætning men start med døde sten tager noget længer tid før du kan komme fisk og andet liv i, du kan selvfølgelig pode med enten levende sten eller baktusser på flaske
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

De basale: skummer, lys, flow, varmelegne, osmose...
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af MGlauridsen »

Tak for svarene! Skulle lige sikre mig jeg ikke havde overset noget ifht udstyr.

Den langsigtede plan er at der inden for par år forhåbentligt er mulighed for en opgradering af tanken når pladsen engang opstår.

Har godt set at klovnene sagtens kan gå uden anemone og i nogle tilfælde slå sig ned i koraller. Men hvad er så sjovest for mig? :p
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stort set alle anemoner er alt for store til et akvarie i den størrelse. Eneste jeg kan komme på er en bubbletip anemone. Og selv den er på grænsen
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Gludoc »

MGlauridsen skrev:Har godt set at klovnene sagtens kan gå uden anemone og i nogle tilfælde slå sig ned i koraller. Men hvad er så sjovest for mig? :p
Sjovest for dig er vel at dyrene har det godt og dermed lever længere og har flottere farver osv.?

Min klovn hygger sig super meget i en Sarchophyton - så må vi se om den får opgraderet sit hjem til en anemone når tanken er klar til anemonen :)
Mvh Jeppe
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"