Håber der er nogen som kan hjælpe med lidt viden, da jeg er ny i faget. Jeg er ved at opstarte mit første saltvandsakvarium. Det er 4 måneder siden jeg startede det op, og er i gang med indkøringsfasen. Jeg har efter 3 måneder tilsat 2 krebs og 3-4 snegle.
Jeg var faktisk sluppet af med alger men de blussede op igen. Mens jeg har været på ferie har lyset været slukket i akvariet i 14 dage og nu er alle alger væk. Men jeg tænker jo om de mon dukker op igen.
Jeg har fået nogle krebs og snegle fra Kroatien, som jeg har sat i. Er nu blevet i tvivl om det var en dårlig idé? Har I nogle erfaringer med det? Virker som om sneglene ikke trives

Jeg kan mærke at tålmodigheden for at kunne tilsætte et par klovnfisk begynder at nærme sig. Især fordi jeg synes det gik den rigtige vej, og så pludselig begyndte det at gå den forkerte vej igen

Mit akvarie er et Juwel 180 liters, med Juwels skummer monteret i det ene hjørne. Jeg har to tunze cikulationspumper, så der er meget cikulation i akvariet. Jeg har kun brugt levende sten og levende sand. Lyset er to lysstofsrør fra Juwel et blåt marina og et hvidt også til saltvand.
Hvor mange timer skal der være tændt for lyset?
Jeg fik oprindeligt at vide at jeg ikke skulle lave vandskifte før algefasen var overstået, og har derfor ikke lavet vandskifte, jeg har kun fyldt vand på. Skal jeg fortsætte med det?
Hvordan slipper jeg af med de sidste alger? Hvis de altså dukker op igen.
Vil SÅ gerne snart lidt videre med akvariet.
Håber I har tid og lyst til at hjælpe med lidt viden og gode råd

Mvh Heidi