et lille tip angående Polymorph koral "lim"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

et lille tip angående Polymorph koral "lim"

Indlæg af StarF »

ATi Easy Frag 250 ml (ca.170 Gramm) - 14.9 Euro

vs
http://www.ebay.com/itm/Polymorph-Plast ... D100102%26" onclick="window.open(this.href);return false;
500 Gram 5.25 Pund, 1kg - 16.99 pund.

Noget billigere, og det er det samme. Har brugt det i lidt over en månede, og korallerne er meget glad for at enchruste hen over det. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man vil bruge det til at lime koraller fast med, så kan det ikke hæfte selv, det kræver der er et hul, eller noget som man kan få presset det ned i, så det "låser" sig fast når det stivner.

Kombineret med sekundt lim (som det gamle trick med epoxy) så kan man dog sætte det fast direkte på sten i akvariet hvis man er hurtig :)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Det smarte er, det man ikke får brugt, eller er i overskud, kan man genbruge bare med at smide det i varmt vand igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: et lille tip angående Polymorph koral "lim"

Indlæg af Carsten »

Nu spørger jeg nok lidt dumt. Hvordan bruger man det??
Hvis det skal varmes op til 50 grader for at smelte. Bliver det jo så varmt at man ikke bare lige kan håndtere det. Og brænder korallen ikke af lige hvor det kommer i kontakt?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Jeg gør følgende:

Kåger vand, smider den mængde i jeg skal bruge, tager det op med en ske kort efter har det en temp der gør du kan røre ved det med fingerne uden at brænde dig. Så ælter jeg det sammen, trækker et stykke af, der passer med det jeg skal bruge, sætter korallen ned i det og former det omkring korallen, som når man bruger epoxy, og så ned i akvariet og presser stykket fast. Kort efter er det afkølet så meget, at det er hårdt igen.

Jeg har ikke bemærket at korallen har taget skade, andet end der hvor plastiket har været i berøring, og jeg syntes korallerne encrusted hurtigt hen over det. Om det er bedre end epoxy, skal jeg lade være usagt, det smarte er bare, at man kan genbruge de dele man ikke når at få brugt.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej StarF... Jeg bruger det også. Koralfarmen har det til salg. @Carsten, ja det er varmt, men det "smuldre" ikke, som jeg ind i mellem oplever med de 2 komponenter der er. Det får IKKE skummer til at gå amok, som jeg ind i mellem oplever med 2 komponent. 2 komponent blir også varm når det hærder op. Det er mine erfaringer.

Charlie
Senest rettet af charlie saltvand søn 17. jul 2016 07:55, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:Jeg gør følgende:

Kåger vand, smider den mængde i jeg skal bruge, tager det op med en ske kort efter har det en temp der gør du kan røre ved det med fingerne uden at brænde dig. Så ælter jeg det sammen, trækker et stykke af, der passer med det jeg skal bruge, sætter korallen ned i det og former det omkring korallen, som når man bruger epoxy, og så ned i akvariet og presser stykket fast. Kort efter er det afkølet så meget, at det er hårdt igen.

Jeg har ikke bemærket at korallen har taget skade, andet end der hvor plastiket har været i berøring, og jeg syntes korallerne encrusted hurtigt hen over det. Om det er bedre end epoxy, skal jeg lade være usagt, det smarte er bare, at man kan genbruge de dele man ikke når at få brugt.
Det er bestemt en god ting at det kan genbruges. Det var nemlig et irritationsmoment at klæberen var spildt, hvis man ikke var hurtig nok, eller at det begyndte at smuldre under vand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:Hej StarF... Jeg bruger det også. Koralfarmen har det til salg. @Carsten, ja det er varmt, men det "smuldre" ikke, som jeg ind i mellem oplever med de 2 komponenter der er. Det får IKKE skummer til at gå amok, som jeg ind i mellem oplever med 2 komponent. 2 komponent blir også varm ved opvarmning. Det er mine erfaringer.

Charlie
Det 2 komponent jeg bruger PT, hverken smuldrer eller bliver varmt, men til gengæld synes jeg heller ikke at det bliver særligt hårdt. A la Grotechs klæber
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nogen der vil være med på 500 gram?
Helst Sjælland/København
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ja, det er blæret det kan genbruges. Min eneste anke ved det er at vægtfylden en MEGA lav.... Jeg har ind i mellem problemer med at få små reef plugs til at blive siddende i frag hylden.... ;-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Carsten skrev:Nogen der vil være med på 500 gram?
Helst Sjælland/København
Jeg vil godt splitte en bøtte :)
Mvh Thomas
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Synes det ser ret spændende ud. Ser ikke ud som om det er så svært at arbejde med som de forskellige 2 komponenter. Synes jeg oplevede at de godt kunne vriste sig fri af dem når det hærdede op. Alternativt skulle man bruge en ordentlig klump og det er jo ikke fordi det er pænt når det lige er sat fast.
Det her ser lidt mere neutralt ud.
MVH
Martin
8370 Hadsten
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det bliver HELT Hvidt når det hærder op igen.... Men ret hurtigt farvet af kalkalger.
image.jpg
3. Uge i baljen.
image.jpg
Hygge.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Angående Polymorph plast, så er der en udgave mere, som kræver knapt så meget varme for at smelte.
Der udover findes det indfarvet. Klart til at blive blandet i den hvide plast
http://www.ebay.de/itm/171841935289?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil man selv lave sin helt egen farve på plasten, så fåes der farvepulver til at blande i plasten,
http://www.ebay.de/itm/171123370017?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

smart... men gad vide om farve pulveret kan afgive noget til vandet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:smart... men gad vide om farve pulveret kan afgive noget til vandet?
Du kan da prøve at skrive til dem
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"