Kaudernii og rødspætterogn.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Kaudernii og rødspætterogn.

Indlæg af KimJ »

Jeg har gjort nogle ret mystiske observationer omkring ovenstående kombination, og vil høre om andre har oplevet noget lignende;

Jeg fodrer (fodrede) med jævne mellemrum med frossen rødspætterogn. Det modtages med stor begejstring af alle mine fisk, men nu har jeg to gange oplevet noget meget mystisk, nemlig at Pterapogon kaudernii nogle gange reagerer meget negativt på det!

Første gang ramte det kun den ene; det ene øjeblik var den frisk og fløj rundt efter rognene, men det næste drev den nærmest paralyseret rundt i akvariet! Jeg stod jo og gloede lidt, og den endte så med at drive direkte ind i min bubbletip anemone, som lukkede sig om den. "Det var så den fisk" var min tanke, og jeg lod anemonen beholde sit bytte. Stor var overraskelsen så, da jeg kiggede på akvariet 5 minutter senere, og så at der stadig var to kaudernii i baljen, hvoraf den ene godt nok så lidt presset ud!

Jeg har ikke rigtig kunne tro på at det skyldtes rognen, men i går gentog det sig, blot blev begge kaudernii "ramt" (ingen af dem røg dog i anemonen). Det ser fuldstændig ud som om de dør, og kun en meget nøje observation afslører at gællelågene bevæger sig en anelse og med lange mellemrum. Fiskene ligger i helt tilfældige stillinger, hvor de nu er blevet ført hen af strømmen. Også denne gang kom de til sig selv efter små ti minutter, og er i dag helt upåvirkede. Jeg har dog valgt at kassere resten af rognen.

Ingen af de andre fisk har reageret negativt på nogen måde. Hvad kan det være?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kaudernii og rødspætterogn.

Indlæg af crazy seahorse »

Du tør det op inden du bruger det ikke?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Du lader det tø i saltvand inden du bruger det og ik?
Jeg bruger ik ferskvand da det kan give fisk et lille chok men det er bare min egen erfaring plus det meste der bliver lagt i ferskvand vil flyde mere end saltvand.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Et vildt skud i tågen: P. kauderni, især juvenile, har meget let ved at få SFS (sudden fright syndrome) hvis de ikke har fået / får tilstrækkelig stærkt umættede fedtsyrer under opvækst. Symptomer præcis som du bekriver under spisning.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Foderet tør op i saltvand (jeg holder klumpen ned foran pumpen, og det løsner sig efterhånden som det tør).

SFS kunne jo godt være svaret, men det er bare mærkeligt at det kun sker når det er rødspætterogn? Ellers fodrer jeg med Artemia, Mysis, Cyclops og hummerrogn.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tænkte på om det simpelthen var rognen der indeholdt noget som de er mere følsomme over for end de andre fisk.
Har du mulighed for at prøve med noget andet fiskerogn?
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Desværre ikke lige p.t. Jeg kan på et tidspunkt prøve torskerogn.

Hummerrogn har jeg til gengæld lige anskaffet noget af, men ikke fået prøvet mere end et par gange. Der har ikke været nogen reaktion.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"