En række spørgsmål...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jens
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Holstebro

En række spørgsmål...

Indlæg af Jens »

Hej

Mit første indlæg her på foraet. Jeg har dog fulgt med i et stykke tid, men har først tilmeldt mig for nyligt. Jeg håber I vil bære over med det lange indlæg!

Indledningsvis vil jeg tilføje, at jeg har haft saltvand gennem de sidste 11 år, med svingende grader af succes. Det er først inden for de sidste 5, at det har lykkedes mig, at få det til at køre (nogenlunde). Jeg har lært på den hårde måde, at man lige så godt kan investere i det hele fra starten - det er billigere i længden...

Setuppet er pt med et 325 l akvarium med 120 l sump (der cirkulerer vel ca 400 l i systemet, når man fraregner alt fyldet). Jeg har 2 x 150 w Hqi henover, 1 x t5 39w blåt lys til skumring og nattebelysning. Kører med Aqua Medic skummer, Aqua Medic kalkreaktor og klimaanlæg. Har haft ozon på (jeg fik kværnet indmaden under vedligeholdelse), og venter nu på, at de bliver færdige med at tælle lageret op på akvarieudstyr.dk, så jeg kan få ozon på igen - den er bestilt.

Jeg har 6 små grønne Chromis (ca 3 cm i længden), en Palet-kirurg (ca 6 cm), to Klovnfisk (4-5 cm) og en Dværgkejser (6+ cm) jeg ikke lige kan bestemme arten på. Dværgkejseren har jeg haft i næsten fem år nu. Den har fulgt akvariet under to flytninger uden problemer.

Desuden har jeg en anemone og nogle polypper, der gror helt fint. Der nogle enkelte små læderkoraller i - "knop-skud", der har overlevet deres "forældre". Herudover nogle få skiveanemoner.

Mit problem - og det spørgsmålene beror på - er, at jeg er ved at løbe sur i det hele! Jeg VIL SÅ GERNE ha det til at virke, men tilbagevendende algeproblemer dræner viljen. Jeg nægter dog at gi op!

Værdierne i akvariet er fine, de ligger inden for grænserne, MEN...

Der bliver ved med at komme alger. Både brune, grønne og trådalger. Efter at have gennemlæst rigtigt mange tråde her på fora er jeg kommet frem til, at der nok er for meget næring i vandet. Udskiftningen - optagelsen fra algerne - er vel bare så hurtig, at det ikke kan måles, eller..?

Jeg kører lige nu med ca 9 timers hqi i døgnet - men har eksperimenteret lidt. Jeg kunne ikke finde et endegyldigt svar her på siden om, hvad der er "rigtigt" - medlemmernes belysnings-tid svinger jo fra 6 til 12 timer... (og nu prøver jeg så midt i mellem).

Jeg har gennem de sidste 6 dage skiftet ca 150 l vand, og "støvsuget" bunden. Håber det kunne hive noget næring ud. Lavede samme nummer mellem jul og nytår. Der er ikke sand på bunden af akvariet.
Jeg har også bestilt et fosfat-filter samt et nitrat-filter - dem venter jeg også på!

Hvad gør jeg? Det ligner mest af alt, at akvariet er i indkøringsfasen. Men det kan det jo ikke være efter at have stået samme sted de sidste halvandet år? Og før det stod det tre år ved mine forældre med samme "indmad" og teknik - og de samme algeproblemer.

Som jeg ser, så er der to muligheder:

1) Jeg finder et sted mine fisk, anemone og de koraller jeg kan få op kan bo, og så starter jeg HELT forfra med et mix af nye og gamle levende sten, indkøring etc. og venter den tid det tager, eller

2) Det hele løser sig på magisk vis når jeg får fosfat og nitrat-filter på...

Er der nogen, der kan komme med et fornuftigt løsningsforslg på, hvad jeg skal gøre? Jeg vil som sagt ikke gi op - har været de overvejelser igennem, men det er ikke løsningen. Med de flotte akvarier jeg ser her på siden, så er jeg sikker på, at det nok skal løse sig - hvis I andre kan, så kan jeg også...

På forhånd tak for svar!
// Jens
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Hej jens
og velkommen til

Jens du skriver at dine verdier er fine hvad bruger du til at måle dit salt med
de der glas målere kan måle aldeles forkert
tro mig vi er flere der har oplevet det

er det forresten ikke lige rigligt vand du skifter 150 litter
på 6 dage det lyder af meget
men der er jo nogen der skifter vand

har du forresten prøvet med vand fra et andet vandværk

hov forresten Jens skriv lige hvor du er fra det kunne jo være
at der var en af "de " grå..... Host host der boede lige om hjørnet

ps vent lige med at opgive

mvh snogen
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg vil sige et refugie :)

Behold sumpen. Lav et refugie med en dyb sandbund og en masse algaer.
Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Bruger du osmose vand ?
Det vand du tilføre balje kan indeholde alt som dine alger har brug for..... Isåfald hvad er dets renheds værdi i Ms og hvordan ser det ud med fosfat, nitrat, silikat osv ? Brug gerne nogle gode testsæt som salifert og tag dig tid til at teste.

Hvordan fodre du ?
Overfodring er lig med alger. Jeg har selv haft problemer på mine 270 liter vand og jeg har fundet løsningen ved at fodre MEGET sparsomt. Det er svært og hårdt at holde kursen men jeg fodre min palet kirug, blå kirug, pincet fisk, 2 klovne og en mandarin fisk med maks 3 terninger frostfoder om ugen - højst hver 2 dag.

Et næringsfattigt miljø er kilden til ingen alger !

Og som nogle skriver så drop nitrat og fosfat filter. Det er kedeligt tidskrævende teknik der koster - og som i mine øjne sagtens kan undværes hvis andre metoder overholdes og tages i brug.
Smid gerne nogle caulerpa alger i din sump også - de koster intet og gør et godt stykke arbejde !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har ikke rigtigt noget andet at tilføje til det Brian skriver, end at hvis du smider Caulerpa i sumpen, så huske noget lys over. De er meget hårdføre, og har ingen specielle krav til lyset. Et 15w lysarmatur er rigeligt.
Jens
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
18

Indlæg af Jens »

Tak for input. Jeg vil prøve at svare på de stillede spørgsmål i videst mulig omfang:

Jeg måler saltholdigheden med en flydevægt (Aqualine) - en stor en af slagsen (den minder om den her: http://www.korallen.dk/Graphics/Products/434.jpg er dog noget størrer). Lige nu er vandet 1,023-1,024.

Jeg fodrer med ½ frosttablet om dagen - altså en halv af dem, der kan knækkes på midten. Er det for meget?

Mht refugie? Er det bare at drøne nogle levende sten og noget Caulerpa i sumpen - den er i forvejen delt op. Jeg havde bio-bolde i den tidligere, men læste mig til, at de kunne medvirke til at lave en "nitrat-bombe". Så pladsen er der. Kan jeg godt bare købe nogle levende sten, og putte i? Jeg synes ikke lige jeg kan hive nogle ud fra akvariet - jeg har faktisk tænkt på at hælde lidt flere i... Er det en god idé, eller risikerer jeg at "vælte" akvariet?

Jeg bruger almindeligt vand fra vandhanen - fyldt op i en beholder, og så automatisk påfyldning. Jeg er fra Holstebro - er der nogen, der ved om vandet er HELT galt der? Jeg prøver lige at måle det nu her, og så se hvad værdierne siger.

Vil et osmose-anlæg måske være løsningen? Og kan sådan et kun køre direkte koblet til vandhanen. Jeg kan ikke lige se, hvor i min lejlighed jeg kan gøre dette - det ville være smart, hvis det kunne lade sig gøre at drive med en pumpe...

Brian skrev, at jeg skulle droppe nitrat og fosfat filter. Nu er tingene bestilt, og jeg synes ikke ligefrem, at de to filtre er "budget-væltere". Sker der noget ved at jeg kobler dem til?

Endnu en gang tak - jeg ser frem til flere svar. Og nej: Jeg giver sgu ikke op nu!!
// Jens
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Et osmose anlæg med et "silicatfilter koblet bagpå, laver så rent vand du stort set kan få uden at det er destilleret. Så uanset hvor du bor, vil jeg mene at det er pengene værd. Og MSR mener jeg det han kalder sig, har solgt ret mange osmoseanlæg til priser hvor akvariebutikkerne slet ikke kan være med.
Nu ved jeg ikke hvilke nitrat og fosfat filtre du har investeret i, men det er ret dyrt at "fodre" et fosfat filter med Rowaphos.
Jens
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
18

Indlæg af Jens »

Jeg har investeret i et fosfatfilter fra AquaMedic: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5467

Og sådan et nitratfilter:
http://www.korallen.dk/product.asp?product=935

- men de er ikke dukket op endnu. Akvarieudstyr.dk tæller forsat op, og korallen kan ikke levere pt.
// Jens
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

jeg ville spare pengene på de to filtre og købe en osmoseanlæg, tror mere det er kilden til dine problemer...!
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jens skrev:Mht refugie? Er det bare at drøne nogle levende sten og noget Caulerpa i sumpen - den er i forvejen delt op. Jeg havde bio-bolde i den tidligere, men læste mig til, at de kunne medvirke til at lave en "nitrat-bombe". Så pladsen er der. Kan jeg godt bare købe nogle levende sten, og putte i? Jeg synes ikke lige jeg kan hive nogle ud fra akvariet - jeg har faktisk tænkt på at hælde lidt flere i... Er det en god idé, eller risikerer jeg at "vælte" akvariet?
Personligt er jeg stor tilhaenger af refugier. Jeg finder livet i dem utroligt spaendende. Og saa er det jo et kaempe plus at de er smaa mirakler i saltvands akvarier ;)

Hvis jeg stop lige nu og skulle bygge et nyt. Saa ville jeg lave et paa 100l men en 20cm dyb sandbund. Saa skal der nogle sten derind, men ikke alt for mange da det eneste formaal de har i et refugie er at skabe ideelle forhold for zooplankton/pods. Og saa skal der ellers nogle forskellige macro algaer deri. Saet en god paere over den. Jeg har selv 2x19w floodlights.
Hvis det er muligt saa soerg for at 15% af sandet er god kvalitet levende sand da det vil have et rigt dyreliv.
Aler vil traekke nitrater of fosfater ud af vandet. Naar du saa klipper det lidt ned og smider det i skraldespanden saa tager du paa den maade affalds stoffer ud af akvariet.
Jeg kan aldrig maale fosfater/nitrater i mit akvarie selvom jeg fodrer i overkanten.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Mathias_C skrev:jeg ville spare pengene på de to filtre og købe en osmoseanlæg, tror mere det er kilden til dine problemer...!
HElt enig. Jeg ved ikke hvordan vandet i Dk er i forhold til her men jeg har RO/DI og kunne aldrig finde paa at bruge hanevand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Når de 2 steder ikke kan levere, så anuller ordren og køb det i Tyskland.
hobbyriff sælger begge filtre og så bliver det ikke dyrere af den grund
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jens skrev:Jeg bruger almindeligt vand fra vandhanen - fyldt op i en beholder, og så automatisk påfyldning. Jeg er fra Holstebro - er der nogen, der ved om vandet er HELT galt der? Jeg prøver lige at måle det nu her, og så se hvad værdierne siger.
Hvad blev resultatet ?
Jens skrev:Vil et osmose-anlæg måske være løsningen?
Det ved du når du ser tal fra vand målingen !
Jens skrev:Brian skrev, at jeg skulle droppe nitrat og fosfat filter. Nu er tingene bestilt, og jeg synes ikke ligefrem, at de to filtre er "budget-væltere". Sker der noget ved at jeg kobler dem til?
Nej de vælter ikke noget budget, men skal vedligeholdes og efterses - måske til ingen verdens nytte ;) Igen hvordan er det vand du fylder på baljen ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
snuble2
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af snuble2 »

ang din vandkvalitet i holstebro, kan du finde dit vandværk her:

http://www.vestforsyning.dk/Default.aspx?ID=123

simpel søgning på google: holstebro - vand:)
Jens
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
18

Indlæg af Jens »

Efter at have fulgt snuble2's link (tak :wink: ) , fandt jeg følgende for Holstebro:

Holstebro tal (snit)
Hårdhed 11 °dH

pH 7,89

Nitrat 0,5 mg/l

Jern 0,04 mg/l

Mangan <0,005 mg/l

Nikkel 0,3 ug/l

Flourid 0,13 mg/l

Egne tal (målt fra ferskvandsbeholderenbeholderen)
Ph 8, 12

Nitrat 0-1 mg/l

Phosphat 0,25-0,5 mg/l (højere end det jeg kan måle i akvariet)

Det er hvad jeg kan bidrage med for nuværende. Fosfatindholdet er lidt højt, ligeledes nitraten. Er det mit ferskvand, der skaber problemerne? Er disse værdier så høje, at det er osmoseanlægget, der er vejen frem?

Jeg har besluttet mig for at koble fosfat og nitratfiltret til - om ikke andet, så kan de vel hjælpe til med at trække næringsstofferne ud af vandet der er i nu?
// Jens
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Med de værdier på nitrat og fosfat, vil jeg helt sikkert mene at du vinder ved at investere i et osmose anlæg og et silicat filter(af ordenlig størrelse)!
Når man tænker på de store summer vi lægger i hobbyen, er det egentligt underligt at man meget ofte springer over hvor gærdet er lavest og undlader et osmoseanlæg.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"