Levende sten i sumpen...?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Levende sten i sumpen...?

Indlæg af MKallehauge11 »

Hej Alle sammen.
Jeg har brug for jeres meninger gode råd og forslag. Jeg går og overvejer at smide nogle levende sten i sumpen. Både for at få gang i en masse pods og ellers bare for at skabe mere mikroliv som kan hjælpe med at skabe balance i mit akvarie.
Men der vil jeg så høre.
Kan man godt bare smide nogle Levende sten i sumpen, gerne fra et indkørt akvarie også passer det sig selv? Eller skal man have lys og alt muligt andet?
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Levende sten i sumpen...?

Indlæg af Anden »

Ja du kan bare ligge dem i sumpen uden lys eller andet men lys og alger vil hjælpe med til pods formere sig hurtigere.
Husk find nogle gode porøse sten.
Læs evt på mud også hvis du har plads til det et sted i sumpen.
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det virker sådan set fint nok at have LS i sumpen. Du skal dog være opmærksom på, at der samler sig en forrygende bunke detritus mellem og under stenene.
Du kan få et lager af næring på den konto, næring som du ingen mulighed har for at styre. Det kommer selvfølgelig an på, hvad du ønsker med dit akvarie.
Er det fisk eller LPS og andre typer koraller der er glade for høje næringsværdier, så er det fint nok.
Men vil du holde SPS, specielt de mere udfordrende, så er det måske ikke så god en idé.
Hvis du vil have LS i sumpen alligevel (fordi du nu engang har dem og gerne vil bruge dem), så lad være med at lave et for tykt lag.
Jeg har selv et par stykker i min ene sump og dem kan jeg flytte rundt på. Det gør jeg ved hvert ugentligt vandskift. På den uge samler der sig rigtig meget snask under og omkring stenene. Jeg suger alt det jeg kan se op, hver uge.
Så nogle få LS og regelmæssig rengøring, så er det en ok tanke.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Levende sten er ok, i sumpen. Men pas dog alligevel på mængden. Jeg havde en 3 sump, hvor vandet blot løb igennem, egentligt mere en et refugie.
Som Erik skriver samlede der sig enorme mængder slam. Men et andet og lidt uventet problem opstod. Jeg kunne simpelthen ikke få noget nitrat i vandet. Efter at have hældt en ½ liter Sangokai Nutri complete i vandet. Over nogle dage selvfølgelig. Jeg opgav og begyndte at fjerne sten fra sumpen istedet.
Skal lige med, at der var ca 70-80 kilo sten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg syntes og troede faktisk at trådstarter kun havde døde sten i akvariet alså søjler i keramik og slet ik nogle levende sten, og så er det jo super med levende sten i sumpen og jeg er næsten sikker på om så han fylder sump vil du ik får for mange sten og derved for rent vand
Billede
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Tak for input. Jeg har 3-4 levende sten i DT, på størrelse ned en knyttet næve, men kan ikke rigtig se så mange pods. Derfor tænkte jeg at smide to-tre ls, på størrelse med en knytnæve, i sumpen, i samme kammer som skummer. Tænker at der derved kommer en okay mængde cirkulation.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MKallehauge11 skrev:Tak for input. Jeg har 3-4 levende sten i DT, på størrelse ned en knyttet næve, men kan ikke rigtig se så mange pods. Derfor tænkte jeg at smide to-tre ls, på størrelse med en knytnæve, i sumpen, i samme kammer som skummer. Tænker at der derved kommer en okay mængde cirkulation.
De sten skal bestemt ikke i det kammer med skummeren. Pods skal have fred og ro til at formere sig, og det får de ikke sammen med en skummer. En hel del micropods vil nok også ryge direkte i skummeren.
Det er jo derfor man lave refugier
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Okay det må jeg kigge på :-) Har nemlig ikke et refugium :-/

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"