Sporeelementer?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Sporeelementer?

Indlæg af jthyge »

Hej

Blandede lige lidt nyt saltvand i dag. Så kom jeg til at tænke på at jeg egenligt slet ikke ved havd disse "Sporeelementer" er...

Jeg har en ide om at det er en slags "pollen" eller mad til korallerne, men det er bare en underlig ide jeg har fået....

Nogen der kan give en forklaring på hvad det er, hvor/hvad det gavner?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Flere af dem bruges f.eks til skelet opbygning, men en del bruges osse i de forskellige celler i bl.a fiskenne. Det er ikke nemt at forklare præcist, men de er nødvendige for at de forskellige dyr trives... osse du har brug for mange af disse stoffer..... lidt ligesom vitaminer.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det er ikke nødvendigt at tilsætte ekstra sporeelementer med mindre man har mange koraller da der også findes sporeelementer i salten.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Geografisk sted: Danmark

Re: Sporeelementer?

Indlæg af Henrik »

jthyge skrev:Hej

Blandede lige lidt nyt saltvand i dag. Så kom jeg til at tænke på at jeg egenligt slet ikke ved havd disse "Sporeelementer" er...

Jeg har en ide om at det er en slags "pollen" eller mad til korallerne, men det er bare en underlig ide jeg har fået....

Nogen der kan give en forklaring på hvad det er, hvor/hvad det gavner?
Sporeelementer er hverken "pollen" eller "vitaminer", men derimod mineraler som bruges til skeletopbygningen i koraller m.m.
Sporeelementerne er eks. Strontium, jod, Jern, Barrum, magnestium, kobolt, mangan, Zink, nikkel, chrom og kalium.
Det er i MEGET SMÅ mængder disse sporeelementer anvendes og ovenstående var lige dem jeg kunne huske, der er sikkert flere.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Det at jeg skrev lidt ligesom vitaminer... var ikke fordi jeg mente det var det samme, men at de er uundværlige.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Ronny skrev:Det at jeg skrev lidt ligesom vitaminer... var ikke fordi jeg mente det var det samme, men at de er uundværlige.
Ved nærmere eftertanke er vitaminer nu ikke så dårligt en beskrivelse, der er jo også masser af mineraler i "vitaminer".
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Henrik skrev:
Ronny skrev:Det at jeg skrev lidt ligesom vitaminer... var ikke fordi jeg mente det var det samme, men at de er uundværlige.
Ved nærmere eftertanke er vitaminer nu ikke så dårligt en beskrivelse, der er jo også masser af mineraler i "vitaminer".
er der ikke c vitamin i lys :mrgreen: 8)
Brugeravatar
saltfreak
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: 2630 Tåstrup

Indlæg af saltfreak »

Jeg mener ikke der er vitaminer i lys,men at sollys er nødvendigt for at optage D3vitamin
Mvh saltfreak

Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Skal du igang igen Jesper??? har du fået tusser nok nu!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Neej... Mit indlæg er fra 2005... :lol:

Har ikke fået frøer endnu, men får terrariet i næste uge... Yes!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

ole. skrev:
Henrik skrev:
er der ikke c vitamin i lys :mrgreen: 8)
Nej man man bruger lys til at danne Vitamin D, kan godt komme med forklaring, men det kræver jeg skal kigge i notaterne :wink:
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

er der ikke c vitamin i lys :mrgreen: 8)[/quote]

Nej lys indeholder ikke vitaminer, men derimod energi, som en anden skriver bruger man sollys til at danne D-vitamin i huden. Dette har vist sig at være en meget vigtig kilde til D-vitamin, da meget af det vi spiser ikke indeholder tilstrækkeligt D-vitamin (man kan også få det va maden). De nyeste undersøgelser viser, at D-vitamin har alle mulige roller i cellernes stofskifte, så det er en rigtigt god idé at få tilstrækkeligt af det. Der var en rigtigt god artikel om D-vitamin i et af de sidste numre af Scientific American sidste år.

C-vitamin får man fortrinsvist fra citrusfrugter og andre grøntsager, da vi nu er i det marine miljø, er starndkål en meget fin kilde til C-vitamin.

Sporelementer er allerede beskrvet fint i nogle af de andre svar.

/Hans
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"