Red dragon pumpe driller

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Rasmusk
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Gilleleje

Red dragon pumpe driller

Indlæg af Rasmusk »

Er havnet i lidt af en krise :G

Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, kan jeg høre alt ikke er som det skal være i tanken. Min RD 6.5 m3 returpumpe hakker og hoster. Jeg har haft den oppe, skilt ad og jeg kan ikke umiddelbart se hvad der skulle kunne give problemer. Den kører i ryk af ca. 1 sek varighed og kan jo så slet ikke løfte vandet op i DT.

Nogen der har prøvet noget lignende? Evt. nogen der har en ekstra pumpe liggende, til jeg får styr på min egen?

:be:

Rasmus
Mine 560 l saltvand i Gilleleje: viewtopic.php?f=94&t=70668
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Red dragon pumpe driller

Indlæg af PoulD »

Det kunne MÅSKE lyde som om der er et eller andet der skaber friktion, f.eks. kalkbelægninger. Dette kan medføre 2 ting:
1) Varmeudvikling som vil øge friktionen endnu mere som vil give endnu mere varme som vil øge friktionen til pumpen stopper helt
2) Friktion vil få strømforbruget til at stige, hvilket kan få den indbyggede elektroniske overbelastningsbeskyttelse til at slå fra.
Har du afkalket rotor, stator og impeller? (eddikesyre eller lign)
Når du har samlet pumpen kan du så let dreje impelleren rundt? (uden at det lyder som om der er noget der slæber på)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Rasmusk
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af Rasmusk »

PoulD skrev:Det kunne MÅSKE lyde som om der er et eller andet der skaber friktion, f.eks. kalkbelægninger. Dette kan medføre 2 ting:
1) Varmeudvikling som vil øge friktionen endnu mere som vil give endnu mere varme som vil øge friktionen til pumpen stopper helt
2) Friktion vil få strømforbruget til at stige, hvilket kan få den indbyggede elektroniske overbelastningsbeskyttelse til at slå fra.
Har du afkalket rotor, stator og impeller? (eddikesyre eller lign)
Når du har samlet pumpen kan du så let dreje impelleren rundt? (uden at det lyder som om der er noget der slæber på)
Tak for input, Poul :GO

Pumpen er ikke kalket til. Impelleren drejer let, altså i de "magnetiske ryk" som den skal. Jeg har talt med en forhandler der siger at det er en kendt produktionsfejl. RD pumperne er gode (og dyre), men de holder ikke evigt. Han mener det er spolen og at den ikke står til at redde. Nu køber jeg en ny retur-pumpe imorgen og så vil jeg se om jeg kan få repareret min RD pumpe. Det er alligevel rart at have en i baghånden.
Mine 560 l saltvand i Gilleleje: viewtopic.php?f=94&t=70668
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Min Rd døde af det. Det var selve motoren der var stået af.
Husker ikke hvad det var han kaldte det. men det var så dyrt at sende den derned, blot for at få at vide den ikke kunne laves og jeg så var nødt til at købe en ny motorblok.

Derfor gik jeg væk fra RD, da de er alt for dyre at få lavet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"