VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Giftige blødkoraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Giftige blødkoraller

Indlæg af The Baptizer »

Mangler lige lidt ekspert svar på nogle af de ting man hører rundt omkring ;)

Er det korrekt at nogle eller alle blødkoraller frigiver gift i vandet for at bekæmpe de andre koraller?

Hvis det er korrekt, så er det vel langt fra anbefalelsesværdig at beskære dem i selve akvariet?

Men jeg har flere blødkoraller voksende direkte på stensætningen, som jeg er NØD til at beskære direkte akvariet, hvor de efterfølgende står og bløder noget mælkehvidt ud.

Jeg har haft en stor del dødsfald bland mine LPS'er over en længere, som jeg dog ikke umiddelbart vil give blødkorallerne skylden for, men hvis ovenstående er korrekt, kunne det jo godt være.

Hvordan fjerner man så giften igen og det noget man kan måle efter?

mvh
Johnny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Giftige blødkoraller

Indlæg af Carsten »

For at tage det sidste først. Det er ikke noget du kan måle på.

Jeg har gennem årene haft mange blødkoraller som der er blevet beskåret voldsomt i akvariet. Men har aldrig haft nogle problemer med det. Selv ikke en stor Sacrophyton, som angiveligt skulle kunne frigive gift som i hvert fald Acropora skulle være følsom over for.
Jeg vil tro du skal lede efter årsagen andetsteds
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af The Baptizer »

Carsten skrev:For at tage det sidste først. Det er ikke noget du kan måle på.
Heller ikke af professionelle?

Jeg har nemlig lige sendt en vandprøve til Triton Labs i Tyskland, de kan jo måle på lidt mere end vi kan. Men der er jo nok næppe en punkt der blot hedder "Giftstoffer fra blødkoraller" ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nix heller ikke professionelle. Der er jo et utal af taxier.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har selv oplevet at første gang jeg klippede en luns af min gule sarcophyton tonga, da døde min catalaphyllia promte. Jeg læste der efter et sted, at tonga havde noget den udskiller i vandet ved beskæring, og at vidunderkorallen ikke kune tåle denne saft. Jeg har aldrig haft andre koraller der har vist påvirkning ved det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

The Baptizer skrev:
Carsten skrev:For at tage det sidste først. Det er ikke noget du kan måle på.
Heller ikke af professionelle?

Jeg har nemlig lige sendt en vandprøve til Triton Labs i Tyskland, de kan jo måle på lidt mere end vi kan. Men der er jo nok næppe en punkt der blot hedder "Giftstoffer fra blødkoraller" ;)
Triton måler på nogle helt faste elementer. Det er micro og macro sporstoffer/elementer og metaller.
Jeg kunne godt forestille mig, at man godt kan finde ud af, hvilket kampstof eller toxin Sarcophyton udskiller. Men så skal man vide, hvilket stof man skal lede efter.
Jeg tror, at mange af den slags oplevelser, som den Jesper ØH beskriver, kan bero på, at vores koraller kommer fra mange forskellige steder i verden.
Som eksempel på hvad jeg mener er, fisk der har haft MI (Marine Ick) og har overlevet, opbygger en immunitet overfor nye angreb.
Udsættes den for den samme bakterie, men fra et andet sted i verden - så virker denne immunitet ikke.
Altså, en fisk der oprindelgt kommer fra Australien og nu sættes sammen med fisk fra Rødehavet, er lige sårbar overfor MI - selvom den burde være immun.
Så, at Jesper Øh´s Catalaphyllia bukkede under, fordi en Tonga Sarcophyton blev skåret i, KUNNE bero på, at de muligvis ikke kommer fra samme verdensdel.De har ingen modstandskraft over for dette toxin, som de måske ikke er vant til "hjemmefra".
Men det er kun et gæt. Forskerne mener i hvert fald, at det er sådan det forholder sig med MI, så hvorfor ikke også med koraller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev: Men det er kun et gæt. Forskerne mener i hvert fald, at det er sådan det forholder sig med MI, så hvorfor ikke også med koraller.

Erik
??? Er MI en bakterie??
for så er det da en bakterie der vil noget alle andre er usynlige for det blotte øje
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev: Men det er kun et gæt. Forskerne mener i hvert fald, at det er sådan det forholder sig med MI, så hvorfor ikke også med koraller.

Erik
??? Er MI en bakterie??
for så er det da en bakterie der vil noget alle andre er usynlige for det blotte øje
MI er en sygdom der skyldes en parasit (Crytptocaryon irritans)

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:

Erik
??? Er MI en bakterie??
MI er en sygdom der skyldes en parasit (Crytptocaryon irritans)

Erik
Det mente jeg da nok. Hvordan kan man opbygge en resistens over for en parasit?

Har du nogle interessante link?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Forskerne har fundet ud af, at fisk der har været ramt - og har overlevet, opbygger et antistof.
Det virker på den måde, at når parasitten trænger ind i slimlaget, så angribes den af det her antistof.
Den forlader fisken igen efter et par timer - inden den har nået at lave skade.
Det skulle holde på/i den enkelte fisk i op til 6 mdr. Det pudsige er, som jeg også skrev længere oppe, at den immunitet kun gælder for parasitter fra den del af verden, hvor de her fisk nu stammer fra. Udsættes de for parasitter fra en anden del af verden, så duer den åbenbart ikke.

Jeg har links, men skal bruge noget tid til at finde dem frem. Jeg skal prøve at huske det.
Det var forskere der arbejder med fisk i dambrug, hvor det er en stor plage, der har fundet frem til det.
De har også isoleret det antistof, så de ved hvad det er for en størrelse. Målet er nu, at finde på en måde så man kan, så at sige "vaccinere" fiskene.
Det optimale ville selvfølgelig være, hvis man kunne give dem det i foderet. Men de leder stadig.

Erik

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Med den ekstra forklaring behøver du ikke lede efter link.
Det lyder meget interessant at man har fundet ud hvilket antistof og fået det isoleret
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"