HQI og midtersprosse
HQI og midtersprosse
Hej,
JEg har en 250W HQI, og den hænger lige over min midterspodse i akvariet. Nu har jeg ikke tændt for noget af det endnu, men vil det ikke skabe en skygge og kan lyset kommer ordentligt igennem sådan en gang glas ?? Betyder det noget for koraller osv ?
JEg har en 250W HQI, og den hænger lige over min midterspodse i akvariet. Nu har jeg ikke tændt for noget af det endnu, men vil det ikke skabe en skygge og kan lyset kommer ordentligt igennem sådan en gang glas ?? Betyder det noget for koraller osv ?
- akemedes
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Græsted
du kan se hvordan det kommer til at se ud med den midtersprodse hvis du hænger 1 HQI lige over her....
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=7941
Efter min menning ville jeg vælge 2*150W og så hæng dem på hver sin side af sprodsen....
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=7941
Efter min menning ville jeg vælge 2*150W og så hæng dem på hver sin side af sprodsen....
Intet vand til mig lige pt.
Det er ingen skam at spørge..
Det er ingen skam at spørge..

- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Nu er det jo mit akvarie Akemedes henviser til, så jeg vil sige at jo det laver skygge og er ikke optimalt. Angående koralerne, så kan du ikke sætte lyskrævende koraler lige under midtersprossen, så det er et problem. Så jeg er enig i at du nok skal købe 2*150 W.
Men når du nu har 1*150w så hæng den bare op først og vent til du har sparret sammen, eller måske køber nogle andre ting først, hvis de har en højere priotering. Jeg er ganske tilfreds med mit akvarie lige nu, men jeg ved godt at jeg skal have 2*150 eller 2*250 på et tidspunkt.
Men når du nu har 1*150w så hæng den bare op først og vent til du har sparret sammen, eller måske køber nogle andre ting først, hvis de har en højere priotering. Jeg er ganske tilfreds med mit akvarie lige nu, men jeg ved godt at jeg skal have 2*150 eller 2*250 på et tidspunkt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kender dilemmaet lidt for godt!
Desværre er det svært at komme uden om. Kender ikke målene på dit akvarie, men desværre passer målene på lamperne og akvarierne kun sjældent sammen.
En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
sprossen skygger lidt men, ikke noget som koraller tager skade af.
Hvis den er i aluminium er den ikke ret bred, og skyggen bliver svær at se, og er sprossen i glas er der stort set ingen skygge. Du skal dog husker at gøre den ren jævnligt da salt sprøjt sætter sig og brænder fast.
Lampen må heller ikke komme alt for tæt på, da glasset så kan blive MEGET varmt med risiko for at sprænge.
Desværre er det svært at komme uden om. Kender ikke målene på dit akvarie, men desværre passer målene på lamperne og akvarierne kun sjældent sammen.
En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
sprossen skygger lidt men, ikke noget som koraller tager skade af.
Hvis den er i aluminium er den ikke ret bred, og skyggen bliver svær at se, og er sprossen i glas er der stort set ingen skygge. Du skal dog husker at gøre den ren jævnligt da salt sprøjt sætter sig og brænder fast.
Lampen må heller ikke komme alt for tæt på, da glasset så kan blive MEGET varmt med risiko for at sprænge.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Se den havde jeg ikke spekuleret over så må man vel købe 2*1 150 W, men det ser jo nok også lidt dumt ud, men det er da bedre end en lampe der går 10 cm over på hver side. Jeg kan ingen gang have 120 cm. over mit akvarie.Carsten skrev: En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
Mit akvarie er 100x50x50, jeg har bestil en giesemann infiniti lampe med 1x250W og 2x24 T5. Min midtersposse er ca 10cm bred og er at glas. Vil i anbefale mig at få den rykket, eller kan det godt gå uden ?? Jeg havde jo planer om at have lyskrævende koraller i midten og så mindre lyskrævende i siden... Men det er jo ikke så smart hvis glasset gør at lyset mister 50% af dets kraft
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det hjælper ikke en brik, da en lampe på 1x150w som oftest er 60cm i længden.Dragefisken skrev:Se den havde jeg ikke spekuleret over så må man vel købe 2*1 150 W, men det ser jo nok også lidt dumt ud, men det er da bedre end en lampe der går 10 cm over på hver side. Jeg kan ingen gang have 120 cm. over mit akvarie.Carsten skrev: En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19