HQI og midtersprosse

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Reactions:

HQI og midtersprosse

Indlæg af Fellov »

Hej,
JEg har en 250W HQI, og den hænger lige over min midterspodse i akvariet. Nu har jeg ikke tændt for noget af det endnu, men vil det ikke skabe en skygge og kan lyset kommer ordentligt igennem sådan en gang glas ?? Betyder det noget for koraller osv ?
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Indlæg af akemedes »

du kan se hvordan det kommer til at se ud med den midtersprodse hvis du hænger 1 HQI lige over her....
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=7941

Efter min menning ville jeg vælge 2*150W og så hæng dem på hver sin side af sprodsen....
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Nu er det jo mit akvarie Akemedes henviser til, så jeg vil sige at jo det laver skygge og er ikke optimalt. Angående koralerne, så kan du ikke sætte lyskrævende koraler lige under midtersprossen, så det er et problem. Så jeg er enig i at du nok skal købe 2*150 W.

Men når du nu har 1*150w så hæng den bare op først og vent til du har sparret sammen, eller måske køber nogle andre ting først, hvis de har en højere priotering. Jeg er ganske tilfreds med mit akvarie lige nu, men jeg ved godt at jeg skal have 2*150 eller 2*250 på et tidspunkt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kender dilemmaet lidt for godt!
Desværre er det svært at komme uden om. Kender ikke målene på dit akvarie, men desværre passer målene på lamperne og akvarierne kun sjældent sammen.
En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
sprossen skygger lidt men, ikke noget som koraller tager skade af.
Hvis den er i aluminium er den ikke ret bred, og skyggen bliver svær at se, og er sprossen i glas er der stort set ingen skygge. Du skal dog husker at gøre den ren jævnligt da salt sprøjt sætter sig og brænder fast.
Lampen må heller ikke komme alt for tæt på, da glasset så kan blive MEGET varmt med risiko for at sprænge.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev: En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
Se den havde jeg ikke spekuleret over så må man vel købe 2*1 150 W, men det ser jo nok også lidt dumt ud, men det er da bedre end en lampe der går 10 cm over på hver side. Jeg kan ingen gang have 120 cm. over mit akvarie.
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

Mit akvarie er 100x50x50, jeg har bestil en giesemann infiniti lampe med 1x250W og 2x24 T5. Min midtersposse er ca 10cm bred og er at glas. Vil i anbefale mig at få den rykket, eller kan det godt gå uden ?? Jeg havde jo planer om at have lyskrævende koraller i midten og så mindre lyskrævende i siden... Men det er jo ikke så smart hvis glasset gør at lyset mister 50% af dets kraft
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har selv 2x400w hængende over et par sprosser, og det går godt nok. Men som jeg skrev, husk at sprosserne skal rengøres ofte, for at saltet ikke tager alt for meget lys.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dragefisken skrev:
Carsten skrev: En lampe med 2x150w plejer at være 120 cm lang, og hvis akvariet kun er 100 cm ser det lidt dumt ud.
Se den havde jeg ikke spekuleret over så må man vel købe 2*1 150 W, men det ser jo nok også lidt dumt ud, men det er da bedre end en lampe der går 10 cm over på hver side. Jeg kan ingen gang have 120 cm. over mit akvarie.
Det hjælper ikke en brik, da en lampe på 1x150w som oftest er 60cm i længden.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev:Det hjælper ikke en brik, da en lampe på 1x150w som oftest er 60cm i længden.
Jo man kan hænge dem så de er 60 i dybden i stedet :wink:
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

Det er en rimlig dårlig ide da mit akvarie er 50 DYB :) Men nu prøver jeg at hænge den op og de hvordan det bliver... Jeg håber dog ikke det bliver for synligt da jeg da bliver nødt til at tømme akvariet og rykke sprossen til siden
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Sorry havde lige overtaget tråden og tænkte på min egen situation :(

Men så er der ikke rigtig andet at gøre end at holde den midtersprosse ren, som Carsten siger. Jeg syntes ihvertfald at det ser dumt ud med en lampe som går ud over akvariet, det udelukker selvfølgelig også en evt. lyskasse.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"