retur pumpe som varmelegeme

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

retur pumpe som varmelegeme

Indlæg af Anders månsson »

jeg har fået den tanke at nu med alle de led lamper, så må der være nogen der ikke kan holde varmen oppe i deres små rev rundt om i det ganske danske land...

men kunne man monstro ikke spare lidt på el varme regningen ved at placere sumpen over akvariet og så retur pumpen inde i akvariet?

Man kan koble noget pvc på pumpen så den napper overflade vandet. Min tanke var så at pumpen kunne placeres i en del af stensætningen, så den var gemt lidt væk! lidt a la overløbet...

Måske en kommende ny trend for at slå lidt af elregningen... jeg ved så ikke lige hvor meget der ryger den vej og om der kunne være noget at spare :GO
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: retur pumpe som varmelegeme

Indlæg af Stig Jest »

Hej Anders. Jeg kan ikke lige se hvilken forskel det gør, at returpumpen står i DT i stedet for sumpen. Uanset hvor den placeres, afgiver den sin varme til den samlede vandmængde. Hvis jeg tager fejl, så vil jeg da skynde mig og sætte mit varmelegeme op i DT, i stedet for nu, hvor det er placeret i sumpen.
At placere sumpen over akvariet, syntes jeg også er usmart. Af praktiske årsager skal der jo være en del arbejdshøjde over DT. Jeg har selv en lampekasse på ca. 30cm. over min DT og den tager jeg da sommetider af for at komme til i DT. Man skal jo bruge en stige for at arbejde i sumpen. Fordelen ville selvfølgelig være at der var god plads unde DT til opbevaring.
Sidst men ikke mindst. Hvis du ville have returpumpen i din DT, så skal den så i et overløb. Ellers vil du aldrig få den lydløs og du vil aldrig kunnen få den op til rensning, udan at splitte stensætningen af.
Mvh. Stig
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg kan nu godt følge ideen, da temperaturen over akvariet er meget varmere end under da lamperne jo stadig avgiver en masse varme. Sumpen behøver jo heller ikke være lige så stor som akvariet.
Har man pladsen er det en fornuftig løsning, og mere sump kan man jo altid bruge.

Jeg har selv haft problemer med for høj temperatur ved at have 3 DC pumper i mit 480 liters, de har dog tilsammen givet ca 30000 liter cirkulation, med 1 DC pumpe der giver 9000 liter kan jeg holde temperaturen på de 25 grader uden problemer.

At gemme en pumpe ville jeg ikke anbefale, selv de dureste og bedste DC pumper skal vedligeholdes.
Skulle jeg gøre dette ville jeg nok stadig have en sump under akvariet og smude i en DC pumpe i den som så sender vald op i oversumpen så vandet bliver varmere både fra pumpen og den varme luft over lamperne. Vandet kan så falde ned i dit DT, eventuelt som et "Surge" (som jeg selv fundere på).

Har man ikke plads til en tank over tanken kan "closed loops" også give en del varme til vandet...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

I mine øjne er det vel hip som hap, så længe sikkerheden er regnet med.
Men du skal vel så have et overløb i både sump og DT i tilfælde af strømsvigt, tænker jeg. Medmindre du har så lav vandstand i Dt, så det kan være der, hvis uheldet er ude.
Og hvor skal overløbet fra dt så ryge hen? (uha, jeg bevæger mig ud i noget jeg ikke er særlig sikker på, så I må bære over, hvis det er helt ude i skoven. Jeg er ikke teknik nørd.)

Erik

Ps. Jeg er enig med Stig i, at det er vel ligegyldigt hvor man har en eventuel varmekilde.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

PS. Jeg er også enig at det er ligemeget hvor pumpen står :)

I mit projekt har jeg bygget ind akvarie i en reol, og temperaturen over akvariet er meget højere end under akvariet, så en sump over lamperne kan få extra varme lamperne.

Men som CS siger, så skal det tænkes igennem.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Min plan er at sumpen er over akvariet og mit ats filter fødes af retur pumpen fra dt og at noget af vandet kanaliseres til en ti liters spand, som fungerer som surge.
Vandstanden kommer derfor pga surgen til at kunne rumme/indeholde vandet fra sumpen ved strømsvigt...(ca 10liter+det løse :GO )

Men I mener at varmen fra en pumpe på ca 3000liter i timen kunne holde holde en temperatur på 25grader???

Hvis pumpen står dt vil der sikres mere varme til vandet, end hvis vandet først skal ned i en ekstra sump under akvariet... Eller hvad menes der???

Så vil varmelegemet ikke skulle arbejde så meget og i første omgang skal der ikke være andre pumper på systemet (300 liter)
Senest rettet af Anders månsson fre 22. apr 2016 17:58, rettet i alt 1 gang.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Sten sætningen skal kunne gemme pumpen og pvc-overløbet, der bliver monteret på returpumpen.

Sumpen monteres ca 60CM over dt så lampen kan være der, og der kan komme lidt fart på surgen...

Jeg prøver at tegne det senere...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Anders, hvis man tager stoffer mens man skriver indlæg på forum, skal man dele med os andre. Så hvad end du er på, vær sød at sende noget af det min vej.

For mig lyder det som en projekt der er udtænkt i en ordentlig koger :T

Ikke mindst p.g.a. de tekniske og praktiske udfordringer Stig og Crazy Seahorse allerede har påpeget. Men også fordi jeg ikke tror du kan spare en femmer ved det - og da slet ikke via returpumpen.

Med mindre din balje står udenfor, eller f.eks. i garagen, bliver hver eneste en af de (få) kalorier der medgår til at holde baljen oppe på 26 grader jo samtidig brugt til at opvarme din bolig. Om vinteren vil hver eneste øre du kan spare på opvarmning af baljen, formentlig bare skulle bruges på en anden form for opvarmning af din bolig i stedet for.

Om sommeren . . tja, der er det vel de færreste der har brug for yderligere opvarmning af baljen. At lade lamperne varme vandet op om sommeren på den måde, er værre end at bruge HQI lamper. I stedet for at spare skal du skal sandsynligvis hen og kaste en masse guld og kWh efter en vandkøler.

Dertil kommer, at et varmelegeme jo slår til og fra, efter behov. Det kan man ikke så godt gøre med lamperne (eller returen) med mindre du lader en temperaturregulator styre lamperne, hvilket nok vil give en del lys om natten og kun sporadiske lysglimt i løbet af dagen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Ha ha ha Poul, du forstår at få hamp røgen til at stå frem overalt;-)

Sump over akvariet har været en ambition lige siden jeg begyndte at fifle med ats, nu er fascinationen af surge device så kommet oveni...

Jeg kunne godt tænke mig kun at have en skjult pumpe i som det eneste udstyr...

Gad vide om virkningen af for meget fjolle tobak i tidligere dage kan have haft en permanent effekt???
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Well, jeg har ikke røget så meget (ud over cigar) som PoulD :))

Manden har dog til stor del ret, og følgern man trådens overskrift og vil anvende returpumpe til varmelægeme er man ude at cykle.

I mit 480 liters har jeg i dag 2 Tunze stream, 1 st 3000 liter powerhear og 1 stk 9000 l DC pumpe og jeg holder en temperatur på 26 grader. Desuden har jeg totalt 300W LED lamper over baljen som giver masser af varme.
Det jeg vil sige er at 1 stk 3000 liter pumpe ikke kommer at bidrage til meget..
Jeg fik bare problemer da jeg havde 2 stk 9000 l DC pumper og en Vectra L1 der giver 11500 liter i timen.

Så det korte af det lange er at ja en pumpe giver lidt bidrag til varmen, men ikke noget der betyder noget i det lange løb.

At jeg så godt kan lide din idee med surge og nu ATS er noget HELT andet :)
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev:Ha ha ha Poul, du forstår at få hamp røgen til at stå frem overalt;-)

Sump over akvariet har været en ambition lige siden jeg begyndte at fifle med ats, nu er fascinationen af surge device så kommet oveni...

Jeg kunne godt tænke mig kun at have en skjult pumpe i som det eneste udstyr...

Gad vide om virkningen af for meget fjolle tobak i tidligere dage kan have haft en permanent effekt???
Hej Anders. Jeg mener at du bare skal komme i gang med projektet.
Hvis du har gået med tanken så længe, så er det ligemeget om du sparer strøm. Så er det andre ting der driver det og hvis der er noget vi ka li, så er det folk der prøver nye metoder :GO :GO
Mvh. Stig
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jo jo Stig det nok komme... Jeg vil altid gerne høre hvad I mange kloge hoveder tænker om mine krøllede akvarie planer... Hustruen er brændt sammen og kan ikke tage mere :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg forstår slet ikke hvad der har givet dig den ide at dette kan lade sig gøre, det jeg læser er du vil skifte ca300watts varme ud med en 30watts pumpe og stadig have den samme varme, det giver slet ik nogen mening jeg forstår din kone og tænker også du skal planlægge akvarie uden spidsnøgenhat da Psilocybin godt kan gøre en en lille smule svær at forstå.
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:Jo jo Stig det nok komme... Jeg vil altid gerne høre hvad I mange kloge hoveder tænker om mine krøllede akvarie planer... Hustruen er brændt sammen og kan ikke tage mere :-)
He he, Anders. Du skal bare klø på, jo flere - og jo mere krøllede dine planer er, jo bedre.
Jeg får selv mange af den slags indfald og hver gang jeg fortæller mine venner at "jeg har fået en tanke/idé", så er den første reaktion "åh nej, hvad har du nu fundet på?". Det er jo dem der skal hjælpe mig med at bringe dem til udførelse, da jeg har ti tommelfingre - mindst.
Nogen gange skyder de det ned - men andre gange, må de ignoranter erkende mit geni :T og indse, at det faktisk ikke var helt i skoven.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg tager kun spidsnøgenhat under mine akvarie/fuldmåne ritualer... Hvor jeg selvfølgelig danser nøgen rundt påvirket af kraften fra fuldmånen og svampe for på den måde at få synergi effekten fra alle parametre!!!

Overskriften beskriver måske lidt skævt min egentlige ambition, som er at spare noget strøm, men jeg vil ikke helt undvære varmelegemet...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"