Anders, hvis man tager stoffer mens man skriver indlæg på forum, skal man dele med os andre. Så hvad end du er på, vær sød at sende noget af det min vej.
For mig lyder det som en projekt der er udtænkt i en ordentlig koger
Ikke mindst p.g.a. de tekniske og praktiske udfordringer Stig og Crazy Seahorse allerede har påpeget. Men også fordi jeg ikke tror du kan spare en femmer ved det - og da slet ikke via returpumpen.
Med mindre din balje står udenfor, eller f.eks. i garagen, bliver hver eneste en af de (få) kalorier der medgår til at holde baljen oppe på 26 grader jo samtidig brugt til at opvarme din bolig. Om vinteren vil hver eneste øre du kan spare på opvarmning af baljen, formentlig bare skulle bruges på en anden form for opvarmning af din bolig i stedet for.
Om sommeren . . tja, der er det vel de færreste der har brug for yderligere opvarmning af baljen. At lade lamperne varme vandet op om sommeren på den måde, er værre end at bruge HQI lamper. I stedet for at spare skal du skal sandsynligvis hen og kaste en masse guld og kWh efter en vandkøler.
Dertil kommer, at et varmelegeme jo slår til og fra, efter behov. Det kan man ikke så godt gøre med lamperne (eller returen) med mindre du lader en temperaturregulator styre lamperne, hvilket nok vil give en del
lys om natten og kun sporadiske lysglimt i løbet af dagen.