Lys, Skummer og Lydisolering?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Lys, Skummer og Lydisolering?

Indlæg af Gludoc »

Hej alle!

Jeg er ved at opgradere akvarie fra 390 til 530L (nye mål: L155 x B58 x H60 med skrå hjørner) med tilhørende ca. 100L sump :)

Jeg er ved at lægge mig fast på udstyr til denne herlighed - ville være super med lidt indspark! :y

1) Lys: DT har ca. 11 cm bølgebrydere på hver side hvilket kun giver ca. 36 cm direkte åbning til lys. Jeg er derfor ved at opgive ideen om en hybrid lampe og gå over til ren LED. Her tænker jeg at koble 2 x Maxspect 180W 15000K efter hinanden - nogen der har erfaring med om de kan kobles med nogle tynde "metalpinde" eller hvordan man får dem koblet?
2) Skummer: Jeg leder efter en super lydløs skummer. Jeg har hørt godt om BK - og tænker derfor en BK Mini 180 - ville den være nok til mine 530L + 95L = ca. 625L vandvolumen? (som jo nok nærmere er 550 når jeg trækker sten, teknik mm fra) Alternativt, er der andre endnu mere lydløse alternativer?

Derudover lydisolering; alt skal lydisoleres så meget som muligt. :y Derfor påtænker jeg at købe æggebakkeskum - men jeg har 2 udfordringer hvor jeg godt kunne bruge jeres kollektive input:
1) jeg kan udelukkende finde super dyre løsninger (300,- for 2x1m plade - og jeg skal nok bruge 2 for at isolere hele underskabet - og synes 600,- virker dyrt) - nogen der har fundet billigere steder? fx http://www.disconetto.dk/shop/aeggebakk ... 5257p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2) Hvis jeg plastrer hele underskabet til i et super isolerende materiale for at stoppe lydgener - tænker jeg at jeg kan løbe ind i fugt-problemer. Nogen der har oplevet dette / afhjulpet det mens de stadig holder lydisoleringen?

En hel del spørgsmål - håber nogen kan give mig lidt råd med på vejen :)

TAKKER!
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Lys, Skummer og Lydisolering?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg kan anbefale ATI Powercone skummerne. Jeg har selv en 200i med Jebao DCT4000 pumpe, den siger nærmest intet. Når skabet er lukket høres den slet ikke. Jeg har hørt/set en BK mini 160, og min mening er at du får væsentligt mere for pengene hos ATI. Men der er selvfølgelig stensikkert andre der ikke har den holdning, de skal nok komme på banen.

Æggebakkeskum koster. Sådan er det bare. Hvad er 600,- hvis du fjerner støj fra akvariet. Du behøves dog ikke at beklæde alle flader med det.
Jeg bruger det selv, og har dækglas på sumpen, samt blæser i skabet til at holde evt. fugtighed nede. Det er nødvendigt, ellers får du problemer.
Humlej2016
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys, Skummer og Lydisolering?

Indlæg af Humlej2016 »

Æggenbakkeskum er bestemt godt til at dæmpe med, men vær opmærksom på at ofte er støj fra pumper osv ofte omkring 400 hz som kan betragtes som lav frekvent støj, der er bitumium ofte et bedre valg, det bedste er at bruge begge dæmpe materialer, både æggebakkeskum og bitumium som kan se her : https://bekent.dk/selvbyg-hojtalere1/ho ... pning.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"