hvor længe skal jeg vente?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
onyz150581
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 6261 Bredebro
Saltvand siden?: 2015

hvor længe skal jeg vente?

Indlæg af onyz150581 »

hej jeg har købt et 130 liters med levende sten, sand og de 130 liter vand, hvor længe efter det er sat op skal det stå?
Jeg mener hvornår kan jeg putte fisk i? Jeg ved godt at der skal gå mindst 3 mdr. hvis det var nyt det hele men det jeg har købt har været i brug et år. Så hvad siger i?
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Re: hvor længe skal jeg vente?

Indlæg af Psyk-mads »

Du skal nok forvente en ny indkøring. Der bliver hvirvlet en farlig masse skudt op når man rykker på stenene. Men det er ikke sikkert at det tager lige så lang tid som en "almindelig" indkøring.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Gulkan »

Mål dine værdier når no2 no3 og po4 er på plads kan du begynde stille og roligt.
1000 l fra den 6/1-2019
onyz150581
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 6261 Bredebro

Indlæg af onyz150581 »

no2 er på 0 no3 er mellem 2-5. Det har stået hos mig i små 2 uger. hvad er po 4, det er jeg ikke sikker på.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Kimkjaer »

onyz150581 skrev:no2 er på 0 no3 er mellem 2-5. Det har stået hos mig i små 2 uger. hvad er po 4, det er jeg ikke sikker på.
Det er Phosphat (Fosfat)
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af Simonrped »

Psyk-mads skrev:Du skal nok forvente en ny indkøring. Der bliver hvirvlet en farlig masse skudt op når man rykker på stenene. Men det er ikke sikkert at det tager lige så lang tid som en "almindelig" indkøring.
Vil det sige at man helt ikke må flytte rundt på stensætningen når akvariet er kørende?
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Gulkan »

Simonrped skrev:
Psyk-mads skrev:Du skal nok forvente en ny indkøring. Der bliver hvirvlet en farlig masse skudt op når man rykker på stenene. Men det er ikke sikkert at det tager lige så lang tid som en "almindelig" indkøring.
Vil det sige at man helt ikke må flytte rundt på stensætningen når akvariet er kørende?
Ja helst og hvis man gør det skal det være med forsiktighed. Der ophober sig både næring og bakterier i din sandbund mellem dine sten m.m. som kan ødelægge balancen i dit system. De der voldsomme omvæltninger som man nemt slipper godt fra i ferskvand er ikke at fortrække i saltvand der skal det helst være så stabilt og sikkert som muligt.
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Som der næves, kan du sagtens flytte rundt.
Dog er der i den forbindelse flere vigtige ting der gør sig gældende.
Der er stor forskel på om du har en stor massiv bunke sten i et Akvarie der har kørt flere år - eller fritstående søjler . Der vil jo naturligvis være langt mere slam i stor bunke sten - fremfor de fritstående søjler med cirkulation rundt om. Men ikke noget med at rode sandet igennem!

Jeg ville dog aldrig selv splitte en stor bunke sten ad (som har kørt længe) i et velkørende Akvarie. Det ville i mine øjne være for risikabelt, med mindre det var i forbindelse med en større planlagt omlægning (hvor fisk og koraller kunne hives op og lade det nye rette sig ind).
Morten
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"