AkvaStabil Effectline

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Esben
Reactions:

AkvaStabil Effectline

Indlæg af Esben »

Hej med jer.

Jeg skal til at lave saltvand i et 250 l. AkvaStabil Effectline, men som vi alle ved, så vandre salt jo på aluminium, hvilket det også gjorde på mit sidste saltvandsakvarie.

Er et nok at man limer en glaskant rundt ved alurammen eller er der nogen som har en bedre idé?

Jeg vil have det fulddækkende T5 armatur til at ligge ovenpå akvariet, men vil være noget træt af, hvis at saltet vandre op i det. Men har ikke mulighed for at hænge det i loftet.

mvh
Esben
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

En glas kant ville sikkert hjælpe, men om det er nok kan jeg ikke svare på. Men hvorfor skal det være med aluramme? Et alternativ ville være en lyskasse med T5 armaturer på et helglas akvarie.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Miwes
Reactions:

Indlæg af Miwes »

Hej Esben

Der er jo ikke nogen tvivl om at et helglasakvarie er at foretrække, men ideen med glaskanten lyder spændende, så jeg følger spændt med i tråden.

Med hensyn til armaturet, tror jeg ikke på at man kan undgå at salt kravler op i samlingerne...det sker jo også med ferskvand, hvor kalk sætter sig i samlingerne.

Hvis du lukker af med et armatur, vil du så ikke mangle fordamningen, så du kan tilføre div. sporeelementer, eller er det så lidt at en fordampning ikke er nødvendigt.

Mvh. Michael
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Hej,

jeg vil have Effectline pga. designet. Jeg har haft snart et par stykker saltvandsakvarier, og synes ikke at det er pænt med en hjemmelavet lampekasse.

Der kommer en sump nede i skabsmøblet, og der vil selvfølgelig fordampe lidt vand.

Men ellers må jeg jo lave et ekstra vandskifte, så jeg kan tilføre sporeelementer. :)

mvh
Esben
Brugeravatar
Refling
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
21
Postnummer: 2660 Brøndby Strand
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af Refling »

Jeg bruger et 180l Effectline uden problemer. Har ikke gjort noget ved akvariet og har ikke problemer med salt i samlingerne.

/Refling
Refling
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Har du set WoHa's akvarier og lamper? De er lavet uden aluminium, og er derfor mere egnede. Dem synes jeg er pæne...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Ja, dem kender jeg godt, men jeg kan nu personlig bedst lide Akvastabils design, da det skal passe til mine andre akvarier.
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg har også et akv. med alurammme, undersiden af rammen og kanten der hvor glasset normalt ligger er forseglet med silicone, mit har nu kørt siden 1999 uden at det er løbet an nogle steder.

M.V.H.
Kim
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Det bliver også sådan, at jeg beder AkvaStabil om at lave en ekstra siliconekant oppe i rammen, så skulle jeg slippe for at få en glasramme på.

Kim har du fulddækkende armatur på?

mvh
Esben
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg har bygget lampekasse som står oven på rammen hele vejen rundt, så det er til at tørre alu rammen af indvendig, hvis der skulle komme lidt vandsprøjt.

Mvh.
Kim
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Pas på at nitten i tværstiveren ikke korroderer og med tiden ødelægges - Hvis altså Akvastabil stadigvæk laves på den måde...?

Jeg har før kørt med et større akvastabil, som desværre var et af de mange der sprang læk...
Mvh.

Henrik S.
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

På de mindre akvarier, er den sat op, under rammen. :)

mvh
Esben
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hej Esben

Jeg ville personligt sætte en glaskant under rammen om ikke andet for at flytte stedet hvor saltet sætter sig længere ind i akvariet og dermed væk fra lampens klapper.

Men ellers lyder det som et spændende projekt overvejer selv at lave mit Akva Stabil 250 om til salt så jeg følger spændt med.

mvh
Michael
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Ja, jeg vil prøve med det her 250 l. til at starte med, hvis at det så forløber fejlfrit, så sætter jeg AkvaStabil til at lave et 960 l. på samme måde.

Jeg har bedt dem om at lave hullerne og lave en ekstra fuge i kanten af alurammen, det skulle være nok til at saltet ikke løber nogen steder :)

mvh
Esben
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

De må dælme være billige siden alt det bøvl med at få et akvaustabil !

Hvorfor ikke bare købe et uden ramme ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Akvastabil er ikke dyre, når at de skal bore huller osv.

Og nu synes jeg personligt at et akvarium med ramme er langt flottere end uden ramme.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Bruger de ikke ret tyndt glas - nu da det skal fyldes med sten ???
Rammen sikre ikke mod saltvandring....
Det skal vel special laves hvis der skal være en god dybde ???

Jeg syntes nu også selv at det er pænere med en enkelt sort silikone fuge ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Nej, Brian, du kan være ganske sikker på at AkvaStabil ikke bruger tyndt glas.

Der kommer en ekstra fuge i rammen, så vandre saltet ingen steder.

Det skal bare være et 50x50x100 cm. akvarium.

Jeg har valgt at få akvastabil, fordi at design og møbel er betydelig kønnere end det andet man kan købe.

mvh
Esben
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Esben, hvordan går det mit 250L akvastabil saltvand? Er det oppe op køre, har du evt. ikke nogle billeder? For jeg har selv et 250 L akvastabil effectline - den nye model som jeg snart laver om til saltvand. Og vil gerne se hvordan andre's 250 L akvastabil kører, gælder også jer andre med akvastabil akvariet som salt, har i ikke nogle billeder ;)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har da, bare klik på mit link.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det ser jo helt nice ud, men hvad er et for en Eheim pumpe du har i, har selv haft sådan en fra mit 60L startersæt, er det ikke også derfra du har dit, men skal du ikke have et heldækkende akvastabil armatur over ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Brian skrev: Det skal vel special laves hvis der skal være en god dybde ???
AquaStabil Har da bestemt en god dybde i forhold til længden på akvarierne. tænk på de bruger ofte halvdelen af længden som dybde (128 l. = 80 x 40 x 40. 250 l. = 100 x 50 x 50) og dette er da bestemt en ret så god dybde (synes jeg :wink:)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Min pumpe er fra et startersæt af den størrelse jo. Overvejer en spandpumpe, så kunne jeg også få lidt mere volumen vand og lidt mere cirkulation.

Mit armatur er jeg egentlig meget glad for. Der er jo plads til skummer så. Men men, jeg har tænkt mig at få en dækplade på, så der ikke er åbent. Og så vil jeg have mere lys i asap. Jeg må dermed hæv armaturet en smule, så der er plads til dette, desuden fylder fatningerne faktisk en hel del inden i sådan et lille armatur, derfor var eder kun plads til en enkelt og ikke to rør. Men det skal nok blvie fint, held og lykke med projektet!
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

jo tak, men hvorfor har du pumpe i ? var det ikke noget med en lille sump? Måske et overløb hvor der sad en powerhead i bunden som skød overløbsvandet ud for neden? for at give lidt mere cirkulation :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"