AkvaStabil Effectline
AkvaStabil Effectline
Hej med jer.
Jeg skal til at lave saltvand i et 250 l. AkvaStabil Effectline, men som vi alle ved, så vandre salt jo på aluminium, hvilket det også gjorde på mit sidste saltvandsakvarie.
Er et nok at man limer en glaskant rundt ved alurammen eller er der nogen som har en bedre idé?
Jeg vil have det fulddækkende T5 armatur til at ligge ovenpå akvariet, men vil være noget træt af, hvis at saltet vandre op i det. Men har ikke mulighed for at hænge det i loftet.
mvh
Esben
Jeg skal til at lave saltvand i et 250 l. AkvaStabil Effectline, men som vi alle ved, så vandre salt jo på aluminium, hvilket det også gjorde på mit sidste saltvandsakvarie.
Er et nok at man limer en glaskant rundt ved alurammen eller er der nogen som har en bedre idé?
Jeg vil have det fulddækkende T5 armatur til at ligge ovenpå akvariet, men vil være noget træt af, hvis at saltet vandre op i det. Men har ikke mulighed for at hænge det i loftet.
mvh
Esben
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
En glas kant ville sikkert hjælpe, men om det er nok kan jeg ikke svare på. Men hvorfor skal det være med aluramme? Et alternativ ville være en lyskasse med T5 armaturer på et helglas akvarie.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Hej Esben
Der er jo ikke nogen tvivl om at et helglasakvarie er at foretrække, men ideen med glaskanten lyder spændende, så jeg følger spændt med i tråden.
Med hensyn til armaturet, tror jeg ikke på at man kan undgå at salt kravler op i samlingerne...det sker jo også med ferskvand, hvor kalk sætter sig i samlingerne.
Hvis du lukker af med et armatur, vil du så ikke mangle fordamningen, så du kan tilføre div. sporeelementer, eller er det så lidt at en fordampning ikke er nødvendigt.
Mvh. Michael
Der er jo ikke nogen tvivl om at et helglasakvarie er at foretrække, men ideen med glaskanten lyder spændende, så jeg følger spændt med i tråden.
Med hensyn til armaturet, tror jeg ikke på at man kan undgå at salt kravler op i samlingerne...det sker jo også med ferskvand, hvor kalk sætter sig i samlingerne.
Hvis du lukker af med et armatur, vil du så ikke mangle fordamningen, så du kan tilføre div. sporeelementer, eller er det så lidt at en fordampning ikke er nødvendigt.
Mvh. Michael
Hej,
jeg vil have Effectline pga. designet. Jeg har haft snart et par stykker saltvandsakvarier, og synes ikke at det er pænt med en hjemmelavet lampekasse.
Der kommer en sump nede i skabsmøblet, og der vil selvfølgelig fordampe lidt vand.
Men ellers må jeg jo lave et ekstra vandskifte, så jeg kan tilføre sporeelementer.
mvh
Esben
jeg vil have Effectline pga. designet. Jeg har haft snart et par stykker saltvandsakvarier, og synes ikke at det er pænt med en hjemmelavet lampekasse.
Der kommer en sump nede i skabsmøblet, og der vil selvfølgelig fordampe lidt vand.
Men ellers må jeg jo lave et ekstra vandskifte, så jeg kan tilføre sporeelementer.

mvh
Esben
Hej Esben
Jeg ville personligt sætte en glaskant under rammen om ikke andet for at flytte stedet hvor saltet sætter sig længere ind i akvariet og dermed væk fra lampens klapper.
Men ellers lyder det som et spændende projekt overvejer selv at lave mit Akva Stabil 250 om til salt så jeg følger spændt med.
mvh
Michael
Jeg ville personligt sætte en glaskant under rammen om ikke andet for at flytte stedet hvor saltet sætter sig længere ind i akvariet og dermed væk fra lampens klapper.
Men ellers lyder det som et spændende projekt overvejer selv at lave mit Akva Stabil 250 om til salt så jeg følger spændt med.
mvh
Michael
Ja, jeg vil prøve med det her 250 l. til at starte med, hvis at det så forløber fejlfrit, så sætter jeg AkvaStabil til at lave et 960 l. på samme måde.
Jeg har bedt dem om at lave hullerne og lave en ekstra fuge i kanten af alurammen, det skulle være nok til at saltet ikke løber nogen steder
mvh
Esben
Jeg har bedt dem om at lave hullerne og lave en ekstra fuge i kanten af alurammen, det skulle være nok til at saltet ikke løber nogen steder

mvh
Esben
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Bruger de ikke ret tyndt glas - nu da det skal fyldes med sten ???
Rammen sikre ikke mod saltvandring....
Det skal vel special laves hvis der skal være en god dybde ???
Jeg syntes nu også selv at det er pænere med en enkelt sort silikone fuge
Rammen sikre ikke mod saltvandring....
Det skal vel special laves hvis der skal være en god dybde ???
Jeg syntes nu også selv at det er pænere med en enkelt sort silikone fuge

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Nej, Brian, du kan være ganske sikker på at AkvaStabil ikke bruger tyndt glas.
Der kommer en ekstra fuge i rammen, så vandre saltet ingen steder.
Det skal bare være et 50x50x100 cm. akvarium.
Jeg har valgt at få akvastabil, fordi at design og møbel er betydelig kønnere end det andet man kan købe.
mvh
Esben
Der kommer en ekstra fuge i rammen, så vandre saltet ingen steder.
Det skal bare være et 50x50x100 cm. akvarium.
Jeg har valgt at få akvastabil, fordi at design og møbel er betydelig kønnere end det andet man kan købe.
mvh
Esben
Esben, hvordan går det mit 250L akvastabil saltvand? Er det oppe op køre, har du evt. ikke nogle billeder? For jeg har selv et 250 L akvastabil effectline - den nye model som jeg snart laver om til saltvand. Og vil gerne se hvordan andre's 250 L akvastabil kører, gælder også jer andre med akvastabil akvariet som salt, har i ikke nogle billeder 

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
AquaStabil Har da bestemt en god dybde i forhold til længden på akvarierne. tænk på de bruger ofte halvdelen af længden som dybde (128 l. = 80 x 40 x 40. 250 l. = 100 x 50 x 50) og dette er da bestemt en ret så god dybde (synes jegBrian skrev: Det skal vel special laves hvis der skal være en god dybde ???

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Min pumpe er fra et startersæt af den størrelse jo. Overvejer en spandpumpe, så kunne jeg også få lidt mere volumen vand og lidt mere cirkulation.
Mit armatur er jeg egentlig meget glad for. Der er jo plads til skummer så. Men men, jeg har tænkt mig at få en dækplade på, så der ikke er åbent. Og så vil jeg have mere lys i asap. Jeg må dermed hæv armaturet en smule, så der er plads til dette, desuden fylder fatningerne faktisk en hel del inden i sådan et lille armatur, derfor var eder kun plads til en enkelt og ikke to rør. Men det skal nok blvie fint, held og lykke med projektet!
Mit armatur er jeg egentlig meget glad for. Der er jo plads til skummer så. Men men, jeg har tænkt mig at få en dækplade på, så der ikke er åbent. Og så vil jeg have mere lys i asap. Jeg må dermed hæv armaturet en smule, så der er plads til dette, desuden fylder fatningerne faktisk en hel del inden i sådan et lille armatur, derfor var eder kun plads til en enkelt og ikke to rør. Men det skal nok blvie fint, held og lykke med projektet!