Jeg har lige lidt spørsmål ang brug af ozon
er det en fordel at sætte en ozonnator på min skummer for at øge efekten,
fjerner det nitrat i vandet
og hvor stor et ozon andlæg skal jeg vælge til en AM.Turboflotor 5000 Twin og ca 3000 L vand
ozon
- ringsborg
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8320 Mårslet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Århus syd
- Kontakt:
ozon
MVH:
Bjarne Ringsborg
ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
Bjarne Ringsborg
ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
Kort fortalt nedbryder ozonen organisk materiale og bruges derfor ofte til at "polere" vandet helt klart. Mange bemærket ofte nedsat afskumning når de kører ozon - dette er fordi ozonen gør noget af skummerens arbejde.
Først skal du lige checke med producenten af skummeren om den kan klare ozon og i hvilke mængder - ozon er højreaktivt og kan i store koncentrationer med tiden æde sig igennem det meste. Derefter gør du nok klogt i at anskaffe en redox-måler så du ikke fægter i blinde.
Først skal du lige checke med producenten af skummeren om den kan klare ozon og i hvilke mængder - ozon er højreaktivt og kan i store koncentrationer med tiden æde sig igennem det meste. Derefter gør du nok klogt i at anskaffe en redox-måler så du ikke fægter i blinde.
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Du kan roligt montere ozon på din aquamedic skummer.
Ozon fjerner ikke nitrat fra vandet, men som mikkel skriver "polere" det vandet.
Ozon (består af 3 iltmolekyler "O3") er en meget ustabil og pænt giftig lufart, det som ozon gør er at det aflevere et ilt atom i mediet det bliver sendt igennem, og da ilt er en stærkt og "giftig" oxyderende luftart, "brænder" det organisk materiale op, derved får du en lidt mere effektiv afskumning og krystalt klart vand.
Glem alt om redox probe, med mindre du vil styre det meget præcist, bruger selv tænd/sluk ur, der er så tændt for ozon 1 time om dagen, hvor der så køres med ca. 40 mg.
Ozon fjerner ikke nitrat fra vandet, men som mikkel skriver "polere" det vandet.
Ozon (består af 3 iltmolekyler "O3") er en meget ustabil og pænt giftig lufart, det som ozon gør er at det aflevere et ilt atom i mediet det bliver sendt igennem, og da ilt er en stærkt og "giftig" oxyderende luftart, "brænder" det organisk materiale op, derved får du en lidt mere effektiv afskumning og krystalt klart vand.
Glem alt om redox probe, med mindre du vil styre det meget præcist, bruger selv tænd/sluk ur, der er så tændt for ozon 1 time om dagen, hvor der så køres med ca. 40 mg.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Jeg ville nok vælge et 100mg Sander og så køre det på fuld skrue feks 2-3 timer hver nat. Det giver det lækreste klare vand 
Jeg bruger selv et på min Deltec skummer, et sander 100mg og det kommer over på en Aqua Medic Twin også på den nye balje(som faktisk er købt langt om længe - mums 1300 liter til far her) !

Jeg bruger selv et på min Deltec skummer, et sander 100mg og det kommer over på en Aqua Medic Twin også på den nye balje(som faktisk er købt langt om længe - mums 1300 liter til far her) !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
mums 1300 liter til far her) !

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935