For høj fosfat - ingen nitrat??
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
For høj fosfat - ingen nitrat??
Jeg bøvler lidt med cyano. Et udbrud der begyndte for et par måneder siden. Grunden kan jeg ikke rigtig komme på. Jeg har ikke flyttet nogle sten eller ændret på programmet til lys.
Jeg "behandlede" med CyanoRemove hvor det meste kom væk. Nu er det en uge siden jeg sidst tilsatte noget, og det er så småt begyndt komme frem igen.
Har lige målt fosfat til knap 0.04 og nitrat til 0.
Der er 2 Vortech MP40 på, så cirkulationen burde være fin.
Det er kun stenene det kommer på. Bunden er der intet på.
Det skal tilføjes at jeg bruger vandhanevand til ATO.
Nogle forslag til hvad jeg kan gøre??
Jeg "behandlede" med CyanoRemove hvor det meste kom væk. Nu er det en uge siden jeg sidst tilsatte noget, og det er så småt begyndt komme frem igen.
Har lige målt fosfat til knap 0.04 og nitrat til 0.
Der er 2 Vortech MP40 på, så cirkulationen burde være fin.
Det er kun stenene det kommer på. Bunden er der intet på.
Det skal tilføjes at jeg bruger vandhanevand til ATO.
Nogle forslag til hvad jeg kan gøre??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Re: For høj fosfat - ingen nitrat??
Vandhanevand når du har problemer med po4! Der er nok ik nogle der kan hjælpe eller sige andet end mål dit poste vand og køb så et osmoseanlæg.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er jeg ikke helt enig i...
Så vidt jeg kan se på diverse vandprøver på nettet, så har vi noget rigtig rent vand i Silkeborg.
Jeg har også målt vandhanevandet, og fosfat er ikke målbart.
Selvfølgelig er der en masse salte som bliver fjernet i osmoseanlægget, men har da set akvarier som kører på vandhanevand uden problemer
Kører med saltindhold på 1.0255 og temperatur på 25.5 grader.
Så vidt jeg kan se på diverse vandprøver på nettet, så har vi noget rigtig rent vand i Silkeborg.
Selvfølgelig er der en masse salte som bliver fjernet i osmoseanlægget, men har da set akvarier som kører på vandhanevand uden problemer

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
Ok så i godt nok heldige i Silkeborg, men selv om i har det reneste vand i dk er det svært at tror der ik er po4 i.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Du skal være velkommen forbi og måle hvis du ikke stoler på mit Red Sea testsæt 
30/11-15 fik jeg lavet Triton vandtest. Der viste den 0.02 i fosfat og der havde jeg brugt vandhanevand siden akvariet blev startet op i foråret.

30/11-15 fik jeg lavet Triton vandtest. Der viste den 0.02 i fosfat og der havde jeg brugt vandhanevand siden akvariet blev startet op i foråret.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
Det er ikke fordi jeg ik stoler på dit kit men jeg stoler på Silkeborg forsyning og ligger du på Hvinningdal Vandværk er du ok sikker på rent vand lige ud over nitrat men ligger du på Knudlund Vandværk har du kalk og po4 som resten af dk.
Men det var ik fordi jeg ville diskutere testsæt eller brug af postevand det var mere hvis du ik viste hvad du havde i dit postevand men det lyder til du har styr på det, held og lykke med revet.
Men det var ik fordi jeg ville diskutere testsæt eller brug af postevand det var mere hvis du ik viste hvad du havde i dit postevand men det lyder til du har styr på det, held og lykke med revet.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Helt i orden. Vil hellere have en indput for meget end et indput for lidt på tråden

Har tænkt på osmoseanlæg før, og brugte det også sidste gang jeg havde saltvandsakvarie. Når tallene på vandhanevandet er fine, så kan jeg bare ikke se en grund til at man skal lave så meget spildevand
Jeg kan evt. tage 100 liter demineraliseret vand på arbejdet, og så fylde på med det de næste par uger for at se om det ville gøre en forskel.

Har tænkt på osmoseanlæg før, og brugte det også sidste gang jeg havde saltvandsakvarie. Når tallene på vandhanevandet er fine, så kan jeg bare ikke se en grund til at man skal lave så meget spildevand

Jeg kan evt. tage 100 liter demineraliseret vand på arbejdet, og så fylde på med det de næste par uger for at se om det ville gøre en forskel.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Jeg syntes det er fedt at du prøver med alm postevand, der er jo andre der også har held med det 
Jeg er ikke så erfaren, men er det ikke noget med at en ubalance mellem p04 og n03 kan forårsage alger? Du kunne jo prøve at hæve n03 stille og roligt og se om det gør en forskel.

Jeg er ikke så erfaren, men er det ikke noget med at en ubalance mellem p04 og n03 kan forårsage alger? Du kunne jo prøve at hæve n03 stille og roligt og se om det gør en forskel.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jo lige præcis. Har prøvet med øget fodermængde og mere phytoplankton, men syntes ikke at nitrat vil stigePsyk-mads skrev:Jeg syntes det er fedt at du prøver med alm postevand, der er jo andre der også har held med det

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 7000 Fredericia
Jeg har hævet min nitrat med Sangokai Nutri-complete. Det fungerer fremragende.christiantt skrev:Jo lige præcis. Har prøvet med øget fodermængde og mere phytoplankton, men syntes ikke at nitrat vil stigePsyk-mads skrev:Jeg syntes det er fedt at du prøver med alm postevand, der er jo andre der også har held med det
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Prøv at google red field ratio - det er her den er gal
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har været i nøjagtig samme situation. Og uanset hvor meget Sanko-kai complete jeg kom i, steg No3 ikke. Det blev simpelthen brugt til at føde bakterierne i stenene. For mig var løsningen at reducere mængden af levende sten over tid (jeg havde en sump stående under akvariet med 80 kilo sten i, som blev tømt langsomt for ikke at give noget nærings chok).
Det har hjulpet på nitraten
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det tror jeg ikke er problemet heller :/Carsten skrev:Jeg har været i nøjagtig samme situation. Og uanset hvor meget Sanko-kai complete jeg kom i, steg No3 ikke. Det blev simpelthen brugt til at føde bakterierne i stenene. For mig var løsningen at reducere mængden af levende sten over tid (jeg havde en sump stående under akvariet med 80 kilo sten i, som blev tømt langsomt for ikke at give noget nærings chok).
Jeg har 4 søjler i akvariet - 3 lavet af levende sten og 1 stor Atoll søjle.
I sumpen har jeg ingen sten, så der kan næsten ikke være "for mange" bakterier i dem.
Enig. Men skal fosfat sænkes med en reaktor med AL99 eller Rowa, eller skal nitrat hæves på en måde??Bingocaller skrev:Prøv at google red field ratio - det er her den er gal

Senest rettet af christiantt fre 26. feb 2016 11:54, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Så forsøg at hæve No3 med Sango-kai, frem for at gøre det med foderet. For med fodret kommer der også mere fosfat ind.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så er der bestilt sango nutri-complete og shoku nutricoral zx, samt et filter med rowa.
Nu håber jeg dælme der kommer styr på det

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Geografisk sted: Århus
Held og lykke 

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
De prøver de poster på nettet, er jo kun et øjebliks billede....christiantt skrev:Det er jeg ikke helt enig i...
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
alternativt laves der også dette:christiantt skrev:Så er der bestilt sango nutri-complete og shoku nutricoral zx, samt et filter med rowa.
http://www.aquareefstore.nl/shop/dutch- ... 3-nitraat/" onclick="window.open(this.href);return false;
samt en po4 version.. noget billigere og virker effektivt.. har selv brugt det

- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Selvfølgelig. Man kan da godt være uheldig at der en gang er skidt i vandet. Men må regne med at sandsynligheden for det er ret lav, når der er ikke er noget at sætte på test et par år tilbageStarF skrev:De prøver de poster på nettet, er jo kun et øjebliks billede....christiantt skrev:Det er jeg ikke helt enig i...

Som tidligere skrevet, så tror jeg altså godt man kan få det til at du med vandhanevand - især nu når der kommer rowa og sango kai i

-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8620 Kjellerup
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Kjellerup
Jeg køre også på hanevand til ATO. Skal ikke kunne sige om vi køre på samme forsyning, men oplever ikke problemer med forhøjet næring på grund af dette 

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
selvfølgelig hvis vand kvaliteten er i orden, kan det virke.. Men man skal også være klar over, at man fra giver sig noget kontrol. Vand kvaliteten kan svinge, og hvordan er khén i det vand? Her oppe nord på, vil man få en KH på 16-17 stykker med at bruge hanevand... Men nielsk har inde har jo kørt med hanevand i mange år uden de store problemer, så selvfølgelig kan det lade sig gørechristiantt skrev:Selvfølgelig. Man kan da godt være uheldig at der en gang er skidt i vandet. Men må regne med at sandsynligheden for det er ret lav, når der er ikke er noget at sætte på test et par år tilbageStarF skrev:De prøver de poster på nettet, er jo kun et øjebliks billede....christiantt skrev:Det er jeg ikke helt enig i...
Som tidligere skrevet, så tror jeg altså godt man kan få det til at du med vandhanevand - især nu når der kommer rowa og sango kai i

- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
kH i vandhane vandet skulle være 4,4. Den testede jeg faktisk ikke selv.
Er helt enig i at mange ting som er "i orden" efter osmose anlæg vil ikke være det samme direkte fra vandhanen
Er helt enig i at mange ting som er "i orden" efter osmose anlæg vil ikke være det samme direkte fra vandhanen