Jeg har besluttet at prøve at omdanne mit ferskvandsakvarie til et saltvandsakvarie.
Det koster også en del, så jeg vil gerne opnå et pænt resultat og sidder derfor og læser en masse om det - men puha der er meget at sætte sig ind i

Mit akvarie er et Juwel Rio 180 liters med underskab. Underskabet er ikke rigtig godt i forhold til at bygge sump nedenunder og jeg kan heller ikke helt overskue det, så havde egentlig opgivet lidt igen. Men men men så var det at jeg fandt ud af at det egentlig godt kan lade sig gøre med en indvendig skummer. Men der opstår et masse spørgsmål som jeg håber der er nogen som kan hjælpe med

Min plan er følgende:
Mit nuværende filter tommer jeg for filtermaterialet, som er pladevat og lignende og så fylder jeg sten i. Men skal det være levende sten?
Så vil jeg sætte indvendig skummer op - jeg vil gerne have fat i en Juwel, som passer til akvariet og jeg dermed slipper for at skære hul i min topplade. I følge producenten så kan den klare op til akvarier på 500 liter - men de er jo typisk lidt optimistiske, så tænker det er fint til et 180 liters.
Derudover ville jeg købe en cirkulationspumpe til omkring 3.200 l/t. Der er jo også cirkulation fra filter og fra skummer. Men har kunnet læse mig frem til at det er vigtigt at der ikke er noget stillestående vand nogen steder i akvariet. Tænker derfor om det er bedre at investere i 2 pumper på det halve?
Så vil jeg købe noget levende sand og ikke levende sand. Og så selvfølgelig levende sten. Men her aner jeg ikke hvor mange kg levende sten jeg skal regne med - det kommer selvfølgelig helt an på hvordan min opbygning skal være. Men tænker jeg ville bygge to skråninger op i hvert hjørne en omkring filteret og en omkring skummeren. Har set at nogle af jer har lagt billeder op af søjler og broer I har lavet af sten, men er det af levende sten? Hvad bruger man til at lime dem sammen med? Og hvis det er levende sten kan de så klare ikke at være i vand? Er det bedst kun med levende sten? Eller er det bedst med både levende og døde sten?
Lys - der har jeg tænkt mig at udskifte de to rør jeg har med to nye T5 - et hvidt og et blåt.
Oprindelig havde jeg hørt at der ret hurtigt kommer rødalger på, som vil dække det man kan se af skummer og filter - men når jeg kigger på jeres flotte billeder bliver jeg alligevel i tvivl. Sker det relativt hurtigt (6-12 måneder) eller? Hvis ikke hvordan kan jeg så gemme det?
Og så er planen at det skal stå de der 2-4 måneder til alle alger er helt væk.
Virke ovenstående om en fornuftig plan? Eller er jeg helt ved siden af? Gode råd og idéer modtages meget gerne

Mvh Heidi