dum fejl med kirurg??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
dum fejl med kirurg??
efter at have læst en del forskellige indlæg diverse steder om at gul kirurg eller hugo er gode i opstarts fasen pga de tager algerne osv, satte jeg en gul kirurg i går. Mit akvarie har kørt i 15 dage nu og der er begyndt at komme lidt alger og jeg troede så tiden var kommet til det.
Jeg hører så fra en anden bruger idag at det ikke er så godt og det måske vil skade akvariet i stedet for at gavne.
Det skal siges det ikke var af utålmodighed jeg satte den i, men af den grund at jeg troede fisken ville gavne akvariet ved at tage algerne, som andre havde foreslået i tråde herinde og på andre sider.
Men har jeg begået en meget dum (begynder) fejl? eller er der noget om snakken?
Jeg har et mindre akvarie hvor jeg måske har mulighed for at have den gule kirurg til det er tid at flytte den over.
Jeg hører så fra en anden bruger idag at det ikke er så godt og det måske vil skade akvariet i stedet for at gavne.
Det skal siges det ikke var af utålmodighed jeg satte den i, men af den grund at jeg troede fisken ville gavne akvariet ved at tage algerne, som andre havde foreslået i tråde herinde og på andre sider.
Men har jeg begået en meget dum (begynder) fejl? eller er der noget om snakken?
Jeg har et mindre akvarie hvor jeg måske har mulighed for at have den gule kirurg til det er tid at flytte den over.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Et nyt akvarium er sårbart overfor belastninger i form af flere næringsstoffer. Hvis dine vandværdier er gode, og din gule kirurg udelukkende lever af akvariets alger, vil den selvfølgeligt ikke belaste, men kun gavne, da den nedbryder algerne, så skummeren kan fjerne dem. Hvis den derimod fodres, vil den selvfølgeligt belaste akvariets biobalance, da foder belaster, uanset om det flyver om bag stenene, eller om det har været gennem fiskens tarmsystem først.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Forstår ikke helt hvad du mener. Alger består af en masse næringsstoffer, der er bundet i algen istedet for at være i vandet, som før algen optog næringsstofferne. Hvis algerne blot dør, frigives næringsstofferne, og du er igen mere eller mindre tilbage ved udgangspunktet. Hvis algene derimod nedbrydes af fiskenes tarmsystemer, så skummeren kan fjerne næringsstofferne, er de væk fra systemet, hvor de tidligere var i vandet.kasper ibsø skrev:hvis foder sviner som lort sviner alger så ikke også som lort?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Man skal lige holde skidt for sig og kanel for sig
Det er rigtigt, at en algespisende fisk ikke belaster akvariet så meget i det lange løb. Men så længe den æder vil den producere affaldsstoffer, uanset om foderet er tilført eller vokser i akvariet. Og det er i akvariets opstartsfase, at affaldsstoffer kan give de største problemer i og med, at kvælstofomsætningen til slutproduktet nitrat ikke foregår så hurtigt.
Der er god chance for, at din gule kirurg vil klare sig igennem akvariets første fase, hvis du ellers har tålmodighed til at vente med at belaste det yderligere. Men ellers er det en tand for hurtigt, at der blev introduceret fisk, da balancen er mere skrøbelig.

Der er god chance for, at din gule kirurg vil klare sig igennem akvariets første fase, hvis du ellers har tålmodighed til at vente med at belaste det yderligere. Men ellers er det en tand for hurtigt, at der blev introduceret fisk, da balancen er mere skrøbelig.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Så du påstår, at en fisk i sig selv kan producere affaldsstoffer, uden det bliver tilført nogen steder fra?nyberg skrev:Man skal lige holde skidt for sig og kanel for sigDet er rigtigt, at en algespisende fisk ikke belaster akvariet så meget i det lange løb. Men så længe den æder vil den producere affaldsstoffer, uanset om foderet er tilført eller vokser i akvariet. Og det er i akvariets opstartsfase, at affaldsstoffer kan give de største problemer i og med, at kvælstofomsætningen til slutproduktet nitrat ikke foregår så hurtigt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det er det der kaldes et stofskifte[/quote]K.E skrev:[quote="mads-fisk
Så du påstår, at en fisk i sig selv kan producere affaldsstoffer, uden det bliver tilført nogen steder fra?
Men vi er vel enige om, at efter algens næringsindhold har været gennem fisken, vil det hovedsagligt omdannes til proteiner, som fjernes af skummeren?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Geografisk sted: Nordjylland
men tror nu ikke der er nogen der har sagt at det er en god ting at tilføje en fisk efter to uger, og hvis der er det, så tror jeg det er langt fra alle der er enige med vedkommendejamen jeg som jeg lagde ud med at sige, så er det ikke pga utålmodighed at jeg satte en fisk i. Det var af den ene grund at jeg havde hørt at det skulle være en god ting for systemet. så der kommer ikke flere fisk i før end om et par måneder

MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hehe, det er vi ihvertfaldmads-fisk skrev: Men vi er vel enige om, at efter algens næringsindhold har været gennem fisken, vil det hovedsagligt omdannes til proteiner, som fjernes af skummeren?

som mathias c. skriver, så syntes jeg heller ikke det er så heldigt, at smide en fisk i et akv. der er så nyt

The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De skal være så "små" at de kun er til at se på stenene. Når de begynder at blive lange, er der ikke rigtigt nogen fisk der tager dem.hermes2005 skrev:hvor store skal algerne i akvariet være før end kirurgen tager dem? er det nok allerede når stenene begynder at farves? eller skal de ligefrem stikke ud fra stenene?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Ja, så længe fisken spiser, vil den producere affaldsstoffer. Så er det ligegyldigt om den spiser noritang elller alger, der gror på stenene. Det er som regel i akvariets tidlige opstartsfase, at omsætningen af affaldsstoffer ikke forgår helt så stabilt. I det lange løb er det rigtigt, at der ikke vil ske nogen ophobning af affaldsstoffer, hvis ikke de tilføres udefra.mads-fisk skrev: Så du påstår, at en fisk i sig selv kan producere affaldsstoffer, uden det bliver tilført nogen steder fra?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men den vil vel blot omdanne/nedbryde de stoffer, der allerede er bundet i algen.nyberg skrev:Ja, så længe fisken spiser, vil den producere affaldsstoffer. Så er det ligegyldigt om den spiser noritang elller alger, der gror på stenene. Det er som regel i akvariets tidlige opstartsfase, at omsætningen af affaldsstoffer ikke forgår helt så stabilt. I det lange løb er det rigtigt, at der ikke vil ske nogen ophobning af affaldsstoffer, hvis ikke de tilføres udefra.mads-fisk skrev: Så du påstår, at en fisk i sig selv kan producere affaldsstoffer, uden det bliver tilført nogen steder fra?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK