Min nitrat er kravlet op på 50, hvilket vel ikke er så godt?
Frem til december måned (mit akvarie er fra juni) har jeg hele tiden målt lav nitrat, 5 eller under. I December målte jeg ikke, og skiftede heller ikke vand, pga en operation.
I januar da jeg måler igen, er nitrat røget op på 25, med samme rutiner som altid - bortset fra manglende vandskift, men det blev gjort hver anden uge før, så det 2-3 vandskift der er misset.
Siden Januar har jeg så målt 25 i nitrat, og i dag er den så endt på 50. Min Po4 har hele tiden været 0.02 eller lavere.
Siden januar har jeg lavet vandskifte hver uge, for på den måde at få det ned. Et på 20%, og resten på 10%. Jeg har målt før og efter det på 20%, og en af dem på 10%, og nitrat er lige ens før og efter.
Jeg har et lille refugium, med nogle alger i, som vokser rigtig fint, ellers kører jeg ikke med anden form for filtrering, andet end skummer. Jeg har lidt skidte-snavs på bunden ved algerne, men det burde vel ikke kunne lave SÅ meget ballade?
Hvad, hvorfor, hvordan og hvor meget skal jeg gøre ved det, og hvordan skal jeg forsætte herfra?
TAK