Høj nitrat

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Høj nitrat

Indlæg af TRG »

Mojn :beer:

Min nitrat er kravlet op på 50, hvilket vel ikke er så godt?

Frem til december måned (mit akvarie er fra juni) har jeg hele tiden målt lav nitrat, 5 eller under. I December målte jeg ikke, og skiftede heller ikke vand, pga en operation.

I januar da jeg måler igen, er nitrat røget op på 25, med samme rutiner som altid - bortset fra manglende vandskift, men det blev gjort hver anden uge før, så det 2-3 vandskift der er misset.
Siden Januar har jeg så målt 25 i nitrat, og i dag er den så endt på 50. Min Po4 har hele tiden været 0.02 eller lavere.

Siden januar har jeg lavet vandskifte hver uge, for på den måde at få det ned. Et på 20%, og resten på 10%. Jeg har målt før og efter det på 20%, og en af dem på 10%, og nitrat er lige ens før og efter.

Jeg har et lille refugium, med nogle alger i, som vokser rigtig fint, ellers kører jeg ikke med anden form for filtrering, andet end skummer. Jeg har lidt skidte-snavs på bunden ved algerne, men det burde vel ikke kunne lave SÅ meget ballade?

Hvad, hvorfor, hvordan og hvor meget skal jeg gøre ved det, og hvordan skal jeg forsætte herfra?

TAK :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: Høj nitrat

Indlæg af Lord Mike »

Du må på en eller anden måde have overset et eller andet, der må være en kilde som holder den nitrat konstant. Hvad bruger du af vand når der skiftes?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

De Bakterier og alger der Lever i Sediment reducerer fosfat og Nitrat Men selv med en god sand Bund maa et rev System skyldes igennem Med en skummer og Biomasse eksport,i Naturen Bliver fosfat og Nitrat Trukket ud i havet
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Lord Mike skrev:Du må på en eller anden måde have overset et eller andet, der må være en kilde som holder den nitrat konstant. Hvad bruger du af vand når der skiftes?
Jeg bruger osmosevand, som har 0 i nitrat. Der må være noget, jeg er bare tom på hvad det skulle være.
Jeg har haft nogle mærkelige alger, som jeg i løbet af de seneste uger har suget op, i forbindelse med vandskifte. Jeg har så brugt et lille powerhead til at puste sten igennem for skidt og snavs, men det er gjort efter jeg havde målt 25 i nitrat over et par uger?
ole kekkonen skrev:De Bakterier og alger der Lever i Sediment reducerer fosfat og Nitrat Men selv med en god sand Bund maa et rev System skyldes igennem Med en skummer og Biomasse eksport,i Naturen Bliver fosfat og Nitrat Trukket ud i havet
Jeg skal ikke kunne afvise, at jeg har været for tidligt oppe, og derfor misforstår dig, men jeg har som sagt en skummer på mit system - men igen, tror jeg misforstår hvad du prøver at skrive :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Hvordan ser det ud? Altså får du hurtigt alger på glasset mv.? Altså er der andre ting der indikerer en høj næring ? Hvis ikke "der er nogle tegn", er du sikker på din måling ?

Nu skriver du at du ikke har skiftet vand , som den eneste mangel i perioden. Men har du selv stået for fodring mv?
Jeg tænker bare at en kombi af for meget foder (hvis du har haft fiskepasser på) og de normale rutiner ikke er overholdt (vandskifte) , ja så kan det stikke lidt af... Balancen ryger jo så lige pludselig ..
Morten
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

MoG skrev:Hvordan ser det ud? Altså får du hurtigt alger på glasset mv.? Altså er der andre ting der indikerer en høj næring ? Hvis ikke "der er nogle tegn", er du sikker på din måling ?

Nu skriver du at du ikke har skiftet vand , som den eneste mangel i perioden. Men har du selv stået for fodring mv?
Jeg tænker bare at en kombi af for meget foder (hvis du har haft fiskepasser på) og de normale rutiner ikke er overholdt (vandskifte) , ja så kan det stikke lidt af... Balancen ryger jo så lige pludselig ..
Det er pudsigt du siger det, for i løbet af den sidste halvanden uge, kan man tydeligt se alger på glasset allerede en dag til halvanden efter jeg har skrabet det. Har noget brun belægning på lidt af sandet i den ene side, men om det alger eller andet ved jeg ikke. Derudover intet unormalt.
Og ja, i perioden har jeg selv fodret, og gjort det som altid, hver anden dag.
DBH
Tim
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Der er noget der ikke stemmer. Hvis du laver et vandskift med vand der har 0 i nitrat kan det ikke passe, at nitrat indholdet i baljen er det samme før og efter vandskiftet. Hvis der er 50 ppm nitrat i baljen og du skifter 10% vand med 0 i nitrat, så må nitrat indholdet i baljen falde til 45 ppm. Det kan ikke være anderledes.
Så HVIS du er 100% sikker på at nitrat ikke falder ved vandskift (det kan være svært at se forskel på 45 og 50 ppm) så må der simpelthen være nitrat i det vand du skifter med. Katten har vel ikke brugt dit salt som kattebakke? Prøv at måle nitrat på det friskblandede vand.

Hvis nitrat indholdet i det friskblandede vand er 0, eller tæt ved, så er problemet et andet. Kan det f.eks. tænkes at den der har fodret dine fisk medens du har været indlagt, har været en anelse rundhåndet med foder?

I så fald ville jeg, hvis det var min balje, overveje at starte op på at tilsætte organisk kulstof, f.eks. vodka. Det er næsten uoverkommeligt, at sænke så meget nitrat v.h.a. vandskift alene. Dels vil det jo falde mindre og mindre for hvert vandskift og dels tilfører du jo stadig nitrat hver eneste gang du fodrer.

Jeg ville under alle omstændigheder støvsuge det detritus op der ligger ved algerne.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

PoulD skrev:Der er noget der ikke stemmer. Hvis du laver et vandskift med vand der har 0 i nitrat kan det ikke passe, at nitrat indholdet i baljen er det samme før og efter vandskiftet. Hvis der er 50 ppm nitrat i baljen og du skifter 10% vand med 0 i nitrat, så må nitrat indholdet i baljen falde til 45 ppm. Det kan ikke være anderledes.
Så HVIS du er 100% sikker på at nitrat ikke falder ved vandskift (det kan være svært at se forskel på 45 og 50 ppm) så må der simpelthen være nitrat i det vand du skifter med. Katten har vel ikke brugt dit salt som kattebakke? Prøv at måle nitrat på det friskblandede vand.

Hvis nitrat indholdet i det friskblandede vand er 0, eller tæt ved, så er problemet et andet. Kan det f.eks. tænkes at den der har fodret dine fisk medens du har været indlagt, har været en anelse rundhåndet med foder?

I så fald ville jeg, hvis det var min balje, overveje at starte op på at tilsætte organisk kulstof, f.eks. vodka. Det er næsten uoverkommeligt, at sænke så meget nitrat v.h.a. vandskift alene. Dels vil det jo falde mindre og mindre for hvert vandskift og dels tilfører du jo stadig nitrat hver eneste gang du fodrer.

Jeg ville under alle omstændigheder støvsuge det detritus op der ligger ved algerne.
Hej Poul
Du har helt ret, jeg har ikke en chance for at vide om nitrat er faldet med 5ppm, hvilket det nok er, for har manér frisk vand til 0. Det var forkert skrevet af mig i første indlæg.

Jeg har som sagt selv fodret i perioden, denne gang var det heldigvis en kort indlæggelse, så mad har de fået, det kun vandskifte der er misset.
For 10 dage siden var min nitrat 25, har siden fodret meget begrænset hver anden dag, men alligevel er den nu steget til 50, efter at have ligget lang tid på 25.

Organisk kulstof, kan det være NoPox fra red sea, som jeg har liggende et sted?

Detritus bliver suget op ved næste vandskifte, har fundet en måde jeg forhåbentlig kan få det gjort på - svært at lave hævert når sumpen står på gulvet :>
DBH
Tim
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

TRG skrev: Detritus bliver suget op ved næste vandskifte, har fundet en måde jeg forhåbentlig kan få det gjort på - svært at lave hævert når sumpen står på gulvet :>
Du kan bruge en spandpumpe til det. Den skal bare suges an og så kører det. Piece of cake.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia

Indlæg af Michael87dk »

Ville gi penge for at få lidt nitrat. Kan ikke få den op uanset om jeg fodre hårdt. Ved godt det ikke hjælper dig. Kan dit salt indeholde nitrat?
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"