Akvarie tegning
- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Akvarie tegning
Hey
jeg har været ved at tegne en lille tegning til mit akvarie
og jeg kunne da godt tænke mig noget feedback på det
http://mit.biology.au.dk/~bioras/akvarie.pdf
selve akvarie bliver noget i sitl med 144liter ~
der kommer en sump på 54liter (starter akvarie)
Jeg har tænkt mig at købe følgende udstyr:
Skummer:
Midifloater skummer
http://www.korallen.dk/product.asp?product=93
Luftpumpe til skummer:
AS NEWAIR Luftpumpe 2x190 l/t
http://www.korallen.dk/product.asp?product=436
Retur pumpe:
Aquabee UP2000
http://www.korallen.dk/product.asp?product=281
Powerhead:
Tunze nanostream 6025
http://www.korallen.dk/product.asp?product=1171
udover det skal der jo træiltsten etc. til
Men burde dette ikke kunne gøre det?
jeg vil mene at skummeren er stor nok til foretagnet
måske skal der 2 Tunze til, men det er småting
Jeg har ikke lige lys på, min ide er at nøjes med nogle T5 rør
da jeg gerne vil spare strømmen til HQI
da jeg i forvejen bruger ret meget strøm.
feedback inden jeg sender tegningerne og køber ind vil være dejligt
jeg har været ved at tegne en lille tegning til mit akvarie
og jeg kunne da godt tænke mig noget feedback på det
http://mit.biology.au.dk/~bioras/akvarie.pdf
selve akvarie bliver noget i sitl med 144liter ~
der kommer en sump på 54liter (starter akvarie)
Jeg har tænkt mig at købe følgende udstyr:
Skummer:
Midifloater skummer
http://www.korallen.dk/product.asp?product=93
Luftpumpe til skummer:
AS NEWAIR Luftpumpe 2x190 l/t
http://www.korallen.dk/product.asp?product=436
Retur pumpe:
Aquabee UP2000
http://www.korallen.dk/product.asp?product=281
Powerhead:
Tunze nanostream 6025
http://www.korallen.dk/product.asp?product=1171
udover det skal der jo træiltsten etc. til
Men burde dette ikke kunne gøre det?
jeg vil mene at skummeren er stor nok til foretagnet
måske skal der 2 Tunze til, men det er småting
Jeg har ikke lige lys på, min ide er at nøjes med nogle T5 rør
da jeg gerne vil spare strømmen til HQI
da jeg i forvejen bruger ret meget strøm.
feedback inden jeg sender tegningerne og køber ind vil være dejligt
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
32 mm. pvc er unødvendigt efter min mening, jeg køre selv med 20 mm. i mit 128 l. og med en OceanRunner 2500. Det køre fint og jeg har slet ikke behov for mere.
Når du er ude i at skulle have det i specialmål, ville jeg nok lige lave det 5 cm. dybere det vil give en bedre effekt med 50 cm i dybden.
Hvis det var mig, ville jeg nok også vælge en anden skummer..
Og en 150W HQI, ville også være at foretrække
Når du er ude i at skulle have det i specialmål, ville jeg nok lige lave det 5 cm. dybere det vil give en bedre effekt med 50 cm i dybden.

- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Nu kan man jo sige noget her, men lader være.
Jeg vil måske også mene at 32 mm pvc er lidt overkill til sådan et lille akvarie.
Men det er jo dig der bestemmer.
En anden ting, skal du slet ikke have noget overløb i??
Og jeg ville måske også gå efter noget mere dybde, og gerne mere 50, men det er jo en smagssag.
Ellers synes jeg det ser fint nok ud. Ville måske også anbefale HQI'en, men hvis du "kun" skal holde læderkoraller er det sådan set fint nok.
Jeg vil måske også mene at 32 mm pvc er lidt overkill til sådan et lille akvarie.
Og jeg ville måske også gå efter noget mere dybde, og gerne mere 50, men det er jo en smagssag.
Ellers synes jeg det ser fint nok ud. Ville måske også anbefale HQI'en, men hvis du "kun" skal holde læderkoraller er det sådan set fint nok.
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
vi havde et 120 l uden sump med en miniflotor skummer og et nitratfilter og en overløbskasse med biobolde i den ene side bagved.I det havde vi to T8 rør akvariet kørte fint og fiskene trivedes godt men ikke korallerne,de mistede deres farve men den er ved at komme igen efter de er kommet under HQI lys i det nye akvarie og der har de været i 3 uger nu,så jeg vil anbefale at bruge HQI lamper hvis du skal have koraller i det

PS. men hør lige om korallen om han har det hjemme da han tit har udsolgt
få da vi skulle have tunze hvade han lidt prob med og få den fordi ham han få det fra ikke er så søde ved ham så han få sine ting han skal bruge men det er jo ikke korallens skyld men bare surt nå han kunne lave mange penge på os hvis han kunne få det han skulle bruge HAHA

PS. men hør lige om korallen om han har det hjemme da han tit har udsolgt

- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det er nu kun 25mm gennemføringer
hvis du kigger på billede 25x1"
Overløbet bygger jeg selv, det behøver jeg ikke glarmesteren til
så er jeg sikker på det bliver lige som jeg vil have det
hvis man måler omkredsen på dem så er de:
33mm
tegningen viser et 34mm, resten af det som er vidst er hvor meget møtrick og pakning fylder.
jeg har valægt 25mm da min kammarat også kører med 25mm ellers havde mit valg
nok været 20mm, men fordelen er at vi har lidt af det samme udstyr så.
hvis du kigger på billede 25x1"
Overløbet bygger jeg selv, det behøver jeg ikke glarmesteren til
så er jeg sikker på det bliver lige som jeg vil have det
hvis man måler omkredsen på dem så er de:
33mm
tegningen viser et 34mm, resten af det som er vidst er hvor meget møtrick og pakning fylder.
jeg har valægt 25mm da min kammarat også kører med 25mm ellers havde mit valg
nok været 20mm, men fordelen er at vi har lidt af det samme udstyr så.
- Vedhæftede filer
-
- 25mm Gennemføring fra www.koiimport.dk
- gennemfring_25mm_190.jpg (55.02 KiB) Vist 2337 gange
Senest rettet af whistler søn 4. feb 2007 17:38, rettet i alt 1 gang.
- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
grunden til at jeg ikke vil have HQI, er at jeg har i forvejen et forbrug på konstant 100watt fra en masse comnputer udstyr, der kører nonestop.karinapeter skrev:vi havde et 120 l uden sump med en miniflotor skummer og et nitratfilter og en overløbskasse med biobolde i den ene side bagved.I det havde vi to T8 rør akvariet kørte fint og fiskene trivedes godt men ikke korallerne,de mistede deres farve men den er ved at komme igen efter de er kommet under HQI lys i det nye akvarie og der har de været i 3 uger nu,så jeg vil anbefale at bruge HQI lamper hvis du skal have koraller i det
![]()
PS. men hør lige om korallen om han har det hjemme da han tit har udsolgtfå da vi skulle have tunze hvade han lidt prob med og få den fordi ham han få det fra ikke er så søde ved ham så han få sine ting han skal bruge men det er jo ikke korallens skyld men bare surt nå han kunne lave mange penge på os hvis han kunne få det han skulle bruge HAHA
de koster mig i forvejen en masse penge

- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg sidder og overveje om det skal, være dybere det er lidt omgivelserne som sætter begrænsningen for det, man kunne lave det 50cm det giver 160 liters totalt, det er jeg nødsaget til at måle på.Robcus skrev:Nu kan man jo sige noget her, men lader være.
- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ja du er vidst ikke ene om at synes det skal være dybereMikkel E skrev:32 mm. pvc er unødvendigt efter min mening, jeg køre selv med 20 mm. i mit 128 l. og med en OceanRunner 2500. Det køre fint og jeg har slet ikke behov for mere.

den skummer burde vel kunne gøre det?.
de næste skummere virker noget merer overkill, og så meget mere
dyrer, der burde være en gut herinde som fik sat en produktion igeng ude i østen, de koster ikke meget mere end 300kr MAX at lave en skummer til en slagspris af 2500kr, jeg vil kalde det røveri.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
oki vi har også 2 com der kører 24/7 og + meget mere el ( tv,komfur,og mirco og et 27 L her på bordet ved computerne og at 650 L saltvands med HQI lys og meget mere så har selv prob nok med strøm da
og er du sikker på 25 mm hul er nok til og få det rigtig mængde vand ud men oki det er ikke så stort jo det du skal lave så det er vel nok med de 25 mm
men vil ikke være klog på det da jeg/vi også er nye med saltvand

men vil ikke være klog på det da jeg/vi også er nye med saltvand
Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tjah, jeg har muligheden for at købe HQI hvis jeg synes jeg mangler det en dag,
det er alligevel 50watt som jeg sparer som det er nu
det er fint med mig
eftersom elektronik, er mit arbejdsområde, så ryger der langt flere watt af udover til de PC'er i form af diverse måleudstyr og andre elektronik ting.
udover strømmen, så er der også et hus der skal betales på
der er nok udgifter i den her verden
.
det er alligevel 50watt som jeg sparer som det er nu
det er fint med mig

eftersom elektronik, er mit arbejdsområde, så ryger der langt flere watt af udover til de PC'er i form af diverse måleudstyr og andre elektronik ting.
udover strømmen, så er der også et hus der skal betales på

der er nok udgifter i den her verden

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ja men da ved hvade T8 rør på hos var korallen ikke den farve de skulle være men det er først kommet igen efter de kom undre 3 uger HQi lys men de er ikke kommet helt endnu så hvis jeg var dig ville jeg tag hqi fra starten af men det må du selv om jo
min bruger 303 W ca og dem har vi 2 af såååå jo vi bruger strøm også men er ikke ked af vi må gi lidt extra få og have HQI på
min bruger 303 W ca og dem har vi 2 af såååå jo vi bruger strøm også men er ikke ked af vi må gi lidt extra få og have HQI på
Hilsen Karina
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Tja, saltvand er ikke en billig hobby. Men ok, du kan jo også bare holde fisk, det er jo også flot nok.
Men jeg ville klart vælge HQI, for netop at få koraller i mit akvarie.
Men det er og bliver en smagssag, jeg ville synes det var ærgeligt at købe en koral som man tænkte : Orv, den er flot. For derefter at se den syne hen under T5 lys, der kunne man have haft en HQI tændt i måske 1 år til de penge, ret surt.
Men held og lykke med dit projekt, jeg tænkte også inden jeg begyndte, at jeg bare kunne have lidt lys over og så kørte det. Det er også rigtig hvis jeg ikke ville have koraller, men det er jo det der er det fede
Men jeg ville klart vælge HQI, for netop at få koraller i mit akvarie.
Men det er og bliver en smagssag, jeg ville synes det var ærgeligt at købe en koral som man tænkte : Orv, den er flot. For derefter at se den syne hen under T5 lys, der kunne man have haft en HQI tændt i måske 1 år til de penge, ret surt.
Men held og lykke med dit projekt, jeg tænkte også inden jeg begyndte, at jeg bare kunne have lidt lys over og så kørte det. Det er også rigtig hvis jeg ikke ville have koraller, men det er jo det der er det fede

Niels C. Christensen

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Hvad er det for noget vrøvl i den her tråd angående lyset!!!!!
I har jo ikke prøvet T5 selv, men fortæller gladeligt at HQI er det eneste som virker..
Jeg har 200 W T5 over mit 325 L og min anemone, mine tridacnaer, alle mine acropora osv. ser ud til at stortrives!! - og vokser fint
Ja selvfølgelig ville de vokse lidt hurtigere hvis der var 2 x 54 W og 2x 150 HQI over - men nu driver jeg ikke en fragmentfarm...
Så 3x39 watt over et 160 L akvarie er rigeligt fint efter min mening og erfaring, masser af stenkoraller som kan trives under det..
Det største minus er man mangler HQI´ens lysspil i vandet
I har jo ikke prøvet T5 selv, men fortæller gladeligt at HQI er det eneste som virker..
Jeg har 200 W T5 over mit 325 L og min anemone, mine tridacnaer, alle mine acropora osv. ser ud til at stortrives!! - og vokser fint
Ja selvfølgelig ville de vokse lidt hurtigere hvis der var 2 x 54 W og 2x 150 HQI over - men nu driver jeg ikke en fragmentfarm...
Så 3x39 watt over et 160 L akvarie er rigeligt fint efter min mening og erfaring, masser af stenkoraller som kan trives under det..
Det største minus er man mangler HQI´ens lysspil i vandet
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
Antydede som men ikke at det er det eneste der virker, men man kan jo ikke sige at t5 er mere strømbesparende, da det jo skal op i samme antal watt. HQI fås jo også i 70W.
På den anden side set lyder det ikke som om at du har prøvet med HQI hvis du havde 200W HQI over, vil jeg mene at du vil få mere ud af.
På den anden side set lyder det ikke som om at du har prøvet med HQI hvis du havde 200W HQI over, vil jeg mene at du vil få mere ud af.
- whistler
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg kunne måske godt finde på at bruge 70watt HQI, men jeg nægter at bruge 150watt, det burde ikke være nødvendigt.Mikkel E skrev:Antydede som men ikke at det er det eneste der virker, men man kan jo ikke sige at t5 er mere strømbesparende, da det jo skal op i samme antal watt. HQI fås jo også i 70W.
ville 70watt HQI kunne gøre det og hvor kan de købes?
det vil jo så være nok med lidt T5 til nat skifte right?
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Vi har kun t5 rør på, vi kan ikke have mange små polypet stenkoraller, men har lidt helt oppe under lyset.
Jeg har intet imod kun at bruge T5 rør da mange af de koraller vi har og gerne vil have netop ikke kræver det vilde lys, men ret visuelt så skal vi have en HQI på i et par timer hvor vi kigger på akvariet. (nå vi sætter et nyt og større akvarie op)
Jeg har intet imod kun at bruge T5 rør da mange af de koraller vi har og gerne vil have netop ikke kræver det vilde lys, men ret visuelt så skal vi have en HQI på i et par timer hvor vi kigger på akvariet. (nå vi sætter et nyt og større akvarie op)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten