"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hej,

Bag den lidt kryptiske overskrift håber jeg at få lidt ideer til filtrering.
Jeg er ved at rive mit gamle setup på total ca. 2200 liter og der skal bygges nyt, som er meget mere gennemtænkt. Det primære problem jeg har haft er at jeg har sparet penge på sumpene og det har resulteret i at jeg ikke rigtig har kunne komme til teknikken, og er det ikke let at arbejde med, ja så bliver det ikke gjort når man har en travl hverdag.

Selve betonfundamentet jeg har til rådighed er hele 1160*3700mm og akvariet bliver 1100*3000 (har ikke bestemt højden endnu) Tekniksumpen kommer denne gang at være under akvariet der skal stå på et stålbord så jeg får stabilitet og mest muligt plads til at komme ind og arbejde med teknikken, denne skal være max 600mm dyb for at jeg kan komme til. Højden bliver 400 mm så jeg totalt kommer at have ca. 400mm "luft" så jeg let kommer til teknikken.

Tilbage bag tekniksumpen har jeg altså ca. plads til et akvarium på ca. 2700*500*700 (L*B*H) eller godt 900 liter hvilket jo er en del ikke at anvende til noget fornuftigt.

Problemet er at jeg aldrig kommer at kunne arbejde i dette akvarium, da det jo kommer at stå under det store, så der skal tænkes kreativt og jeg håber i kan give mig ideer :)

Vandet kommer fra DT, går i skummer, derefter igennem et Wet/Dry filter som er en del af dette akvarium og så er planen er at have levende sten i akvariet, her går tankerne på at have 100 mm "luft" mellem bundglasset og et egg-grater, smide et lag af Levende Sten på toppen, have yderligere 100mm "luft" op til endnu et lag egg-craters og et sidste lag levende sten.
Meget kraftig cirkulation under og mellem de levende sten som skal drives af et par closed loopes hvor pumperne står så de let tilgængeligt. Et enkelt rørsystem med ventiler er på tegnebordet for at jeg enkelt kan vende om på cirkulationen for at undgå "døde" områder og firhindre ophobning af slam/cementit.

Har lidt tegninger hjemme, dem skal jeg oploade senere men jeg håber i forstår. Og at der er en masse derude med gode ideer :)
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg forstår ikke helt meningen med alle de levende sten??

Jeg har efterhånden fundet ud af at de sten sviner helt vildt. Så jeg har med god erfaring kørt med så lidt sten som muligt... Det med at de hjælper med at rense vandet osv er jo fint nok, men hvis man har en god skummer og rowa reaktor, så er man godt på vej. :-)

Jeg synes det er rigeligt med ls i dekorationen, så ser bestemt ingen grund til at bruge unødvendig plads på det i sump osv. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Mark,
Lidt at fundere på, tanken er netop at have mere der kan hjælpe til at rense vandet, min skummer tager ind 18000 liter vand og 6000 liter luft så den er vel at definere som en OK skummer :)

Rowa er jeg ikke meget for, jeg foretrækker allu baseret PO4 fjerner sammen med ZEOlith.

Jeg vil jo netop gerne anvende pladsen til noget der giver mening...
Det system jeg er ved at rive ned har en masse svampe og andet godt i min tekniksump. Ulempen er at slam har bygget up sig da cirkulationen har været dårlig visse steder.
Skriver jo netop dette indlæg fordi jeg ikke er sikker på det er en rigtig god løsning, så alle kommentaren er jeg glade for.

Er der andet jeg kunne anvede de 900 liter til?
Makro alger kunne være en mulighed, da de jo "bare" skal høstes fra tid til anden?
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg tror du vil blive træt af alle de ls. :-)

Macroalger er et godt bud. Om ikke andet så er ekstra plads jo bare ren luksus, for du vil uden tvivl finde noget at bruge pladsen til...

Hvad med dsb under macroalgerne?? Den fjerner i hvert fald det slam som evt skulle komme deri... :-)

Senere hen så er plads til fragmenter altid en mangelvare i denne hobby... ;-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal siges at min holdning om LS er at de i DT bare er et skellet så jeg har et sted at lime koraller :)

Problemet er at jeg ikke rigtig kan komme til denne sump når den først er bygget, det meste kommer at ligge bag tekniksumpen og under akvariet. som jeg har illustreret her.

Så DSB er jeg lidt skeptisk for (jeg skal dog have en DSB med macro alger i forbindelse med fragtanken)
Vedhæftede filer
sumpene.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Denne her var min seneste stegning inden jeg begyndte at rive.
Siden er "living sand bed" blevet fjernet.
Vedhæftede filer
oversigt.jpg
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af KasperT »

En stor RO tank kunne være et bud. Bruger du balling kunne man lave nogle store tanke til det også, så man ikke skal fylde op så tit :-)
Evt. lave teknik sumpen dybere, så kan man da med et rør komme til at suge slam op inde bagved, det er svært hvis der er en 60cm glas væg i midten :-)

Jeg ville i hvert fald lave tekniksumpen 70cm i dybden, så der er god plads :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Bingocaller »

Hvis du ikke kan komme til det sådan lige er DSB vel det bedste bud? Makroalger skal du jo høste engang imellem - hvor en DSB bare passer sig selv - og jo mere du holder fingrene fra den jo bedste så vidt jeg husker
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

RO kommer jeg at fylde på automatisk direkte fra hanen med magnetventil(er). Der kommer en balje langs den ene væg på ca. 400 liter der skal bruges til at bytte vand.

Alternativet du kommer med er ikke dumt heller i kombination, om den bliver 400mm høj kan jeg have plads til ca. 200 liter RO, 60 liter CA, 40 liter MG og 100 liter KH
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Bingocaller skrev:Hvis du ikke kan komme til det sådan lige er DSB vel det bedste bud? Makroalger skal du jo høste engang imellem - hvor en DSB bare passer sig selv - og jo mere du holder fingrene fra den jo bedste så vidt jeg husker
Men en DSB skal jo skiftes efter et antal år, eller er jeg helt ude at cykle?
Jeg kunne jo let lave en der er 500 mm dyb iofs...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft en sump stående kun med levende sten.
Det er utroligt så meget slam de kan producere.
Og så oplevede jeg det at ALT nitrat susede lige ned i de levende sten. Selv efter at have tilsat ½ liter Sangokai nutricomplette, var det umuligt at få banket No3 op på noget der kunne måles. Men efter at have fjernet de levende sten, har jeg fået mindre alger i akvariet og bedre farver på korallerne. Har heller ikke haft nogle cyano udbrud siden de levende sten kom væk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af ole kekkonen »

Hejsa,Omröringen imellem de baljer Bliver NOK DIN störste udfordring

Ellers,vil,jeg Sige at jeg Syntes det er et utroligt bredt og spännende emne.

https://www.researchgate.net/publicatio ... l_Prog_Ser" onclick="window.open(this.href);return false;
ABSTRACT: Corals exude large volumes of nutrient-containing mucus when exposed to air duringlow spring tides, as a protective mechanism against desiccation and UV radiation. Currents andwaves of the incoming flood detach the mucus from the corals, thereby increasing organic carbon andnutrient concentrations in the reef water. During transport into the reef lagoon, a large fraction of themucus dissolves. Roller-table experiments demonstrated that this dissolved mucus leads to the forma-tion of marine snow. The non-dissolving gel-like fraction of the mucus rapidly accumulates sus-pended particles from the flood water and forms in temporal sequence mucus strings, flocs, surfacefilms, surface layers and thick mucus floats. In a platform reef in the Great Barrier Reef, Australia, wecharacterized each of these mucus phases and observed the exponential increase of algal and bacter-ial cells in the ageing mucus aggregates. Within 3 hours, the dry weight of the aggregates increased35-fold, chlorophyll a192-fold, bacteria cell density 546-fold, C 26-fold, and N 79-fold. After wavesdestroy the buoyant mucus floats, the mucus aggregates release enclosed gas bubbles and quicklysink to the lagoon sediments, where they are consumed by the benthic community. This releases ag-gregate-bound nutrients, which fuel benthic and planktonic production in the lagoon. During ebbtide, corals filter the lagoon water and close the recycling loop. We conclude that coral mucus en-hances the filtration capacity of coral reefs and fuels reef benthos, thereby increasing the import ofoceanic particles and enhancing recycling in the reef ecosystem.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af PederP »

Hmm.
Ikke for at tage nej-hatten på. Men et system man aldrig kan komme til at arbejde i, selv hvis noget går galt?
Selv et tomt kammer i sumpen trænger til en rengøring af og til.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Ole, jeg er til dels enig i at omrøringen bliver en udfordring (og kommer at starte en seperat tråd om dette når jeg er kommet lidt længere), jeg kommer at behandle hvert akvarie som et seperat system, for at sikre cirkulationen, så når jeg skriver closed loop i denne sump mener jeg et seperat closed loop.

Nu har jeg fået en masse at tænke over, specielt hvor meget LS sviner og at jeg kan få mega problemer med at holde oppe nærringen i akvariet (som jeg aldrig rigtig har fokuseret på) som korallerne jo godt kan lide :) jeg har længe haft en ubalance mellem PO4 og Nitrit/Nitrat der efter sigende skulle vise sig i cyano angreb og andre uheldige bivirkninger.

Nu har jeg ikke læst hele artiklen, men handler den ikke om hvad koraller gør når de bliver udsat for luft ved tidevand? Har jeg fejl må jeg jo nok pløje igennem den :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

PederP skrev:Hmm.
Ikke for at tage nej-hatten på. Men et system man aldrig kan komme til at arbejde i, selv hvis noget går galt?
Selv et tomt kammer i sumpen trænger til en rengøring af og til.
Det er fint med nej-hatten, jeg har jo netop lavet tråden for at jeres inputs da jeg ikke er 100% sikker om det er en god ide eller ikke.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af PederP »

:)
Måske kunne du lave en revne i sidebeklædningen, og så bruge pladsen som sparegris. Eftersom du ikke kan få pengene igen, uden at smadre systemet, er du sikker på ikke at knalde pengene af på koraller. :T

Nej, jeg turde sgu ikke. Men det lyder ellers til at blive et vildt setup du får lavet :y :h
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af ole kekkonen »

Thomas fra Stockholm skrev:

Nu har jeg ikke læst hele artiklen, men handler den ikke om hvad koraller gør når de bliver udsat for luft ved tidevand? Har jeg fejl må jeg jo nok pløje igennem den :)
Det skader Ikke du läser det jeg har postet :) Den handler mer om Hvordan slim og slam produceret af koraller Bliver genbrugt Til korallers fordel
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af crazy seahorse »

Nu ved jeg ikke om det har nogen gang på jord.
Men kunne man forstille sig at lave et mangrovefilter?
Det kræver noget lys, men vist ikke andet end rindende vand,
Det ville være et fint filter.

Jeg har ikke sat mig ret meget ind i det, men har altid godt selv kunne tænke mig at prøve det.
De Sousa har det på sit anlæg, hvor det anes i hans video af hans anlæg.
Chingchai har det også på sit. Begge tos er i en kælder eller står mørkt, så der er lys over begges.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Thomas, tror som flere skriver at du vil blive ked af at hælde sten i den balje. Det vil være fedt det første år ell 2 men derefter...... Noget lort.

Jeg ville KLART fylde makro alger i og så give dem lys 10 timer i døgnet ( optimalt modsat lys i DT) og lade dem passe sig selv. Undgå caulerpa arterne, så er du rigtigt godt kørende.

Hvis du syntes det blir for besværligt, så bare bruge den ekstra vandvolumen til..... Vand

Ell. Som Erik skriver Mangrove planter
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Man skal sove på det inden man laver en stor beslutning, men jeg vil takke ALLE for jeres inputs!

Et alternativ er igen at lave den omdiskuteret sump en del lavere, på den måde kan jeg med lidt lange arme komme ind i sumpen og fjerne makro-alger når det behøves, og bruge resten til Balling midler... Jeg kommer godtnok at bruge kalkreaktor som jeg ikke har nogen erfaring med, så jeg antager vel at jeg kan sløjfe balling også, og gå 100% efter alger...
På den måde kan jeg lave en endnu større frag-tank, for den kan jo ikke blive for lille :)

Mangegrove filter skulle være fedt, men jeg har ikke ret meget højde (måske 1000mm) så de kommer vel hurtigt at vokse for meget.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af ttkthomsen »

Altså når du nu skal til at pille ved sumpen så skal du da have fat i sådan en her:

" onclick="window.open(this.href);return false;

eller her 6:30 inde i videon:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af PederP »

Thomas fra Stockholm skrev:Man skal sove på det inden man laver en stor beslutning, men jeg vil takke ALLE for jeres inputs!

Et alternativ er igen at lave den omdiskuteret sump en del lavere, på den måde kan jeg med lidt lange arme komme ind i sumpen og fjerne makro-alger når det behøves, og bruge resten til Balling midler... Jeg kommer godtnok at bruge kalkreaktor som jeg ikke har nogen erfaring med, så jeg antager vel at jeg kan sløjfe balling også, og gå 100% efter alger...
På den måde kan jeg lave en endnu større frag-tank, for den kan jo ikke blive for lille :)

Mangegrove filter skulle være fedt, men jeg har ikke ret meget højde (måske 1000mm) så de kommer vel hurtigt at vokse for meget.
Hvorfor egentlig ikke bare lave sumpen dobbelt brede?
Du kunne sagtens placere udstyr praktisk, gro alger i et kammer, og slippe for at skulle over en skillevæg for at rydde op.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En sump i dobbelt bredde er mest praktisk, men "Chaetomorpha Algae, Aquacultured" som jeg planere at have er ikke ret kompatible med en tekniksump.
En skillevæg i et bredt akvaium er lettere når der skal planeres cirkulation, men da jeg kommer at have 1 meter dybt akvarium ville jeg gerne have en afstiver i midten.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Anden »

Husk lys 24timer 7dage om ugen så alger ik formere sig ud i dt.
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Først en tak til alle indlæg, mange gode inputs som jeg har forsøgt at sammenfatte og tage det bedste fra. Jeg har ikke bestemt mig endnu så flere ideer er meget velkommen og naturligvis kommentere på hvad jeg er kommet frem til. Kommer over julen at lave en endelig tegning i 3d så jeg kan se om der er fejl i designet inden jeg bestiller den første balje, og får hjem materiale til bordet.

Akvarium 1;
Vandet kommer fra DT, ned i skummeren og derefter i et wet/dry filter, jeg havde tænkt mig originalt at have LS i denne helt ned til bunden, men da det jo sviner bliver det plastikbolte.
I samme kammer er kalkreaktoren, overvejer at stille den helt under vand så den muligvis ikke kommer at larme så meget, har en Deltech (model gammel). Placeringen her er primært for at det er her jeg bedst kan komme til teknikken.
Ned i DSB, også her kan jeg komme enkelt til når den skal renoveres.

Akvarium 2;
Refugium, her overvejer jeg en kurv eller 2 hvor algerne kan gro i, så jeg "let" kan tage dem ud når jeg skal rengøre akvariet for slam, her fundere jeg på at have ret kraftig cirkulation under algerne leveret som et closed loop fra tekniksumpen.
PO4 reaktor, Aktiv Kull reaktor og plads til endnu en reaktor om jeg behøver.
ZEOlith kammer og retur, en del af det gode snask fra ZEOlit kommer op i Frag tanken, og så ellers op i DT.

Akvarium 3;
Da det bliver en ret stor balje vil jeg ikke tage nogen chancer, så alle koraller skal i karantæne inden de kommer op i DT

Ja det er mine tanker, håber på gode inputs, også selv om man har NEJ-hatten på.

(Min nej-hat er på hvad angår rullen :))
Vedhæftede filer
sumpene.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg kunne faktisk godt få plads til lidt mangrove i DSB :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Carsten »

Hvordan vil du få vand fra rummet hvor returpumpen står og over i akvariet til fragmenter?
Hvorfor vil du have Zeolit ind i det når du også har en reaktor med Rowaphos? Aktivt kul har det med at blive inaktivt meget hurtigt, og hvad er formålet med det?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1777
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak for din feedback Carsten ;)

Fragtanken bliver højere end returpumpesystemet, så en 1000-3000 liters pumpe klare jobbet.
Jeg foretrækker allu baseret PO4 fjerner, og ja det er "kage på kage" at også have ZEOlith, det jeg vil have ud af ZEOlith er den "maden" ZEOlith'en udskiller når man ryster dem, det er godt for korallerne tydeligt.
Aktiv-kul; jeg kører ZEOlith metoden, og de anbefaler dette (ikke det bedste argument :))
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Jeg kunne faktisk godt få plads til lidt mangrove i DSB :)
Jeg er spændt på at følge dit mangrove filter, da jeg som nævnt selv har leget lidt med tanken.
Det bliver interessant at se, hvor meget næring de rent faktisk tager ud af systemet. Man må kunne spotte noget på væksten, selvom flere faktorer sikkert spiller ind her.
Fin ide.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tips til filtrering af ikke tilgængelig sump.

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt du går all in Thomas, men jeg syntes, som Carsten at du skyder med spred hagl. Jeg ved godt at det er vigtigt at tænke forud ift plads, planlægning, hvad der evt måtte blive brug for på sigt, osv osv.... Rigtigt mange ubekendte, og dét er svært at planlægge sig ud af.... Jeg kan ihvertfald ikke se ind i fremtiden.

Jeg tænker.... Po4 reaktor OG makro alger OG skummer OG dry/wet OG DSB OG mangrove....... Har jeg glemt noget?


Det er EDDERMANME mange ting der kommer til at "KÆMPE" om nærring??? Jeg tror ikke du kan køre med det hele på én gang med mindre du hælder dit toilet vand direkte i akvariet.

Som skrevet i starten så er det FEDT du går all in, men jeg tror ikke du kan få alle de ting op at køre på en gang, de vil bekæmpe hinanden.

Din frag tank, er det det samme som der hvor du vil ha dine koraller i karantæne? Er er den ikke en del af systemet?

Blir fedt at følge tråden. Bare jeg havde de muligheder du har. Go jul
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"