Lys til indkøring

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Lys til indkøring

Indlæg af Psyk-mads »

Hej.

Jeg skal måske starte forfra og i den forbindelse opgradere. Jeg har alt det teknik jeg skal bruge for at kunne have to akvarier kørende, pånær lys. Jeg syntes det er lidt dyrt at skulle købe en lampe mere blot for en indkøring, derfor ville jeg høre om jeg kunne bruge en underdimensioneret ferskvandslampe? Eller vil det ikke være nok til en indkøring? Den bliver selvfølgelig skiftet ud, så snart jeg er klar til at flytte det gamle indhold over.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lys til indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

Vel normalt Bruger jeg at indköre baljer med et lys cyklus der siger paa og af:)
Nogen af dyrene Lever Fint idet mörkeste Mörke Men.....
Som du selv skriver tror jeg ogsaa det ville Väre godt NOK SAA Länge du bare kan gro et par diatomeer:)
Og glädelig jul :pjs:
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hvis du kører med en belysning, hvor der er meget forskel på output. Så er der stor chance for at du får algefase igen når du skifter.
En stor del af indkøringen er at få etableret liv på overfladen af stenene, som er tilpasset forholdene.

Når man kan køre med rigeligt næring, og ikke får nogen alger, så er det fordi de ikke har nogen steder at gro. De andre organismer fortrænger dem.
Vender man en sten, smider en ny i, eller fragger man en acro der er så tyk, at vævet ikke når at lukke sammen = Lokal algefase.
Det har ikke alt at gøre med "næring i stenene". Smed du et stykke glas i, eller en frag-rist i plastik er den lige så disponibel for alger.

Det vil selvfølgelig være bedre end at gøre det i mørke, og tror nok det skal gå med lidt tålmodighed. :beer:
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Tak for jeres svar. Øv øv, ja der kommer nok til at være forskel på outputtet. Det nye akvarie vil højest sandsynligt være 80 x 60 x 75 cm LxBxH og til det har jeg måske fundet 2 stks Giesemann 150 watt hqi (ville det være ok?). Til sammenligning med min PS lampe på 145 watt led + 2x24 watt t5, er der jo en ret stor forskel :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Selvfølgelig er det ok ;)
Om der kommer lidt alger eller ej, er jo også kun visuelt og midlertidigt. Men med et par kiruger til at holde det nede, og lidt disciplin med at blæse stenene rene (bruger en pipette).. :)
Det værste ved en algefase er i mine øjne, at der samler sig slam på stenene, der hvor algevækst dæmmer op for cirkulation. Det kan give cyano/dino problemer hvis det ikke kommer væk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg Ville Bruge dem Hvis det var mig,nu vil jeg heller Ikke holde dybvands koraller da jeg har mer Lyst Til at holde acropora som man kan finde i Lagunen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Som dem her foreksempel
Billede
Besvar