Motivation i modgang

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Motivation i modgang

Indlæg af TRG »

I kender det helt sikkert alle sammen, modgang med akvariet. Med alger, sygdomme eller andet rod.
Mit akvarie er 6 måneder gammelt, og har næsten kæmpet med det hele vejen. Til at starte med stod korallerne flot og voksede ret hurtigt. Men ud af ingen ting kom problemerne, og de er blevet ved og ved. Lige nu spreder cyano sig, både i DT og sumpen.

Men hvad gør I for at holde motivationen oppe, kæmpe videre og komme stærkere tilbage på den anden side?
Ikke jeg er ved at give op, men det hænger mig efterhånden langt ud af halsen, at have et brunt, algefyldt akvarie, hvor der ingen fremgang er at spore, tvært i mod :wc:

Tim
DBH
Tim
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Motivation i modgang

Indlæg af Dezon »

Se noget om koralrevet på Netflix eller lign. Se nogle billeder af folks akvarier og tænk på hvad du ville gøre anderledes i deres setup.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

vi er mange der har været der. Når man endelig får det til at spille igen, og opnår succes, så er det endnu mere tilfredsstillende, at kigge på sit flotte akvarie.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Inviter en håndfuld saltnørder i lokalområdet til kaffe og kage. Bed dem tage målekit m.m. med og giv så dit vand den store test tur. Du gør et eller andet forkert (måske) og når man ser det live er det nemmere at se hvad du kan ændre.

Jeg har været i tovene med så simple ting som f.eks hvor meget salt jeg havde i. Den var endda noget forkert og en af de lokale heroppe har været længere væk fra target på trods af at vi begge ville vædde penge på den var korrekt.

Og som StarF skriver: belønningen er tilsvarende stor når du så endelig får styr på det f...... Cyano eller et skadedyr.

Hjælpen er nær. Brug den.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

FEM64 skrev:Inviter en håndfuld saltnørder i lokalområdet til kaffe og kage. Bed dem tage målekit m.m. med og giv så dit vand den store test tur. Du gør et eller andet forkert (måske) og når man ser det live er det nemmere at se hvad du kan ændre.

Jeg har været i tovene med så simple ting som f.eks hvor meget salt jeg havde i. Den var endda noget forkert og en af de lokale heroppe har været længere væk fra target på trods af at vi begge ville vædde penge på den var korrekt.

Og som StarF skriver: belønningen er tilsvarende stor når du så endelig får styr på det f...... Cyano eller et skadedyr.

Hjælpen er nær. Brug den.
Well spoken FEM :GO

Man kan "se sig blind" på en ell anden lille ting der så bonger ud på den lidt længere bane og DRILLER :angry:

Et eksempel herfra. Da jeg startede op var jeg ikke grundig nok når jeg skiftede vand. Det jeg hældte i baljen var ikke nøjagtig samme temp og saltindhold som det der var i baljen. Dette gjorde at mine koraller konstant var en smule stresset ( skiftede ca 20 L hver uge, fordi der jo "var noget galt" ).... Så selv om jeg KNOKLEDE hang mine koraller m polypperne...... Jeg er simpelthen et sjuskehoved og DÉT er ikke godt når man gerne vil have saltvand. Nu køre jeg en metode, hvilket indebære 0 vandskifte og mine koraller..... De ELSKER de stabile forhold i baljen :y

Ovenstående bare som et eksempel på at det kan være rigtigt godt at få nogle nysgerrige salthoveder til at kigge forbi til en kop kaf og nogle "dumme" spørgsmål.

Jeg stiller gerne op :W

Held og lykke herfra
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Hej Tim. Stadigvæk lidt hængemule??? Tag du det bare med ro. Jeg kan ikke lige finde de pics af din balje som du smed op , så kan du ikke lige ligge et par billeder af hele tanken op igen? Så vidt jeg husker er det Hvist ikke så slemt. Jeg kan ikke nikke genkendende til det andre skriver. Eks køber jeg salt efter pris. Jeg har altid startet op på hanevand. Skifter med nyblandet iskoldt vand ( dog osmose ) og jeg kan blive ved. Selvfølgelig holder jeg jo heller ikke sps koraller. De siger mig ikke så meget, men du har jo set min balje. Mht cyano, så får vi det alle. Jeg har haft udbrud to gange og har begge gange brugt to forskellige produkter, med lige godt resultat. Bare hæng i. Mvh Dan
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Skriv en pb Tim,

Så kigger jeg fordbi en af dagene efter job

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af TRG »

Tak for jeres svar alle sammen! :-)

Jeg glæder mig til at komme ud på den anden side, hvor akvariet forhåbentligt bliver flot, for så er jeg - som I også skriver - helt sikker på, at jeg vil nyde det endnu mere! :y

I får da lige et billede af herligheden, bare for en god ordens skyld
20151206_144904.jpg
Jeg vil jo gerne have flere koraller i, men dem jeg har nu, hænger meget med mulen. Jeg testede mine værdier i går, og umiddelbart er de gode. Alk 10,5, Ca 445 og Mg 1350. Jeg doserer intet, og har kun skiftet vand max 3 gange de seneste 2 måneder, så forbruget i baljen må være ret småt.
Jeg vil bare ikke tilføje flere koraller, før jeg er sikker på de kan overleve, og have det godt.
DBH
Tim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"