For høj Nitrat
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 8361 Hasselager
- Saltvand siden?: 2015
For høj Nitrat
Hej, så er jeg løbet ind i et spørgsmål mere.
( juwel 200 liters akvarie, uden sump )
Mit akvarie har nu kørt i 4 uger, jeg fyldte det med 22 kg levende sten og 8 kg døde sten, levende sand og indkørt vand. De brune alge kom rimelig hurtig, og begyndt at gå væk rimeligt hurtigt igen, de var så næsten væk og jeg var begyndt at kunne se lidt grønne alger. Men nu er det bare gået helt i stå, jeg synes der begynder at komme lidt brune alger igen.
Sandet bliver også mere og mere brunt igen, det samme gør glasset.
Min Nitrat er 20ppm, kan jeg købe noget så jeg kan få den ned?
Vil det hjælpe at købe et osmoseanlæg?
Jeg havde håbet på at jeg meget snart skulle have haft mit oprydningshold i mit akvarie, når jeg nu købte levende sten og indkørt vand og levende sand.
Håber at der er nogle som har nogle tips og tricks, som kan hjælpe mig.
( juwel 200 liters akvarie, uden sump )
Mit akvarie har nu kørt i 4 uger, jeg fyldte det med 22 kg levende sten og 8 kg døde sten, levende sand og indkørt vand. De brune alge kom rimelig hurtig, og begyndt at gå væk rimeligt hurtigt igen, de var så næsten væk og jeg var begyndt at kunne se lidt grønne alger. Men nu er det bare gået helt i stå, jeg synes der begynder at komme lidt brune alger igen.
Sandet bliver også mere og mere brunt igen, det samme gør glasset.
Min Nitrat er 20ppm, kan jeg købe noget så jeg kan få den ned?
Vil det hjælpe at købe et osmoseanlæg?
Jeg havde håbet på at jeg meget snart skulle have haft mit oprydningshold i mit akvarie, når jeg nu købte levende sten og indkørt vand og levende sand.
Håber at der er nogle som har nogle tips og tricks, som kan hjælpe mig.
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: For høj Nitrat
Et osmose anlæg er helt klart at anbefale
Ellers må jeg desværre sige at ventetid nok er den bedste løsning. Du kan iøvrigt sagtens have dit oprydningshold, som du kalder det (cuc) i baljen med en lidt høj nitrat. Fisk og koraller må nok vente. Men det selvfølgelig dig som bestemmer

Ellers må jeg desværre sige at ventetid nok er den bedste løsning. Du kan iøvrigt sagtens have dit oprydningshold, som du kalder det (cuc) i baljen med en lidt høj nitrat. Fisk og koraller må nok vente. Men det selvfølgelig dig som bestemmer

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
Okay, så må jeg have fat i sådan et. Er der et du kan anbefale?
jeg er helt ny i den her verden, det er mit første saltvandsakvarie så jeg er ikke lige klar over hvad jeg skal kigge efter, jeg har kigget lidt på det men jeg synes der er mange forskellige at vælge imellem.
Hvornår vil du sætte oprydningsholdet i, hvad skal nitratet ned på ?
Jeg havde tænkt jeg skulle have nogle turposnegle og en Hugo lyder det rigtig nok ?
jeg er helt ny i den her verden, det er mit første saltvandsakvarie så jeg er ikke lige klar over hvad jeg skal kigge efter, jeg har kigget lidt på det men jeg synes der er mange forskellige at vælge imellem.
Hvornår vil du sætte oprydningsholdet i, hvad skal nitratet ned på ?
Jeg havde tænkt jeg skulle have nogle turposnegle og en Hugo lyder det rigtig nok ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 7000 Fredericia
Osmoseanlæg er et must for at styre værdierne. Har hørt flere anbefale rent-postevand.dk men aner ikke selv hvor mit er fra.
Jeg ville sætte cuc i nu og dit forslag lyder fint i mine ører. Måske en eremit eller to også, men er lidt i tvivl om hvor meget de reelt hjælper.
Jeg ville sætte cuc i nu og dit forslag lyder fint i mine ører. Måske en eremit eller to også, men er lidt i tvivl om hvor meget de reelt hjælper.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aabenraa
Vil også sige du godt kan tilfører et par eremitkrebs plus det du selv nævner. Hos mig har eremitkrebsene været meget effektive 

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 4160 Herlufmagle
hvis jeg var dig ville jeg købe mig et osmoseanlæg med silikat filter, at bruge poste vand er opskriften på en katastrofe, og vil gi dig problemer før eller siden(har prøvet med poste vand for en del år siden og måtte opgive saltvand, da jeg ikke vidste bedre)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil give "fisk" ret i det han skriver, det er opskriften på en kastastrofe, der blot venter. Nogle kan dog styre uden om problemerne ved postevand, men det er meget få som kan det. Og det kræver jo også at vandet i hanen er til det.
Du bor der ude hvor Bondeknoldene huserer, og smider alt muligt i jorden, meget af det løber ned i grundvandet. Og selvom værdierne ikke er forhøje til drikkevand, så er de det til akvarie brug.
Selvom det virker som mange enge at smide efter et osmoseanlæg som dette, vil jeg nu mene at det er ok. http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=737" onclick="window.open(this.href);return false;
Du får en boosterpumpe med, som gør at anlægget yder så godt som det kan. Selvom det er opgivet til 125 GPD, så regn med en mindre produktion alligevel. Da det er baseret på at vandet har en temperatur på 25 grader.
Vil også mene at med mindre du bor lige ved siden af vandværket, kan du komme ud for at der ikke er tryk nok i rørene til at kunne levere et tryk som osmoseanlægget kan arbejde med.
Du bor der ude hvor Bondeknoldene huserer, og smider alt muligt i jorden, meget af det løber ned i grundvandet. Og selvom værdierne ikke er forhøje til drikkevand, så er de det til akvarie brug.
Selvom det virker som mange enge at smide efter et osmoseanlæg som dette, vil jeg nu mene at det er ok. http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=737" onclick="window.open(this.href);return false;
Du får en boosterpumpe med, som gør at anlægget yder så godt som det kan. Selvom det er opgivet til 125 GPD, så regn med en mindre produktion alligevel. Da det er baseret på at vandet har en temperatur på 25 grader.
Vil også mene at med mindre du bor lige ved siden af vandværket, kan du komme ud for at der ikke er tryk nok i rørene til at kunne levere et tryk som osmoseanlægget kan arbejde med.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Jeg har det anlæg som Carsten linker til, og der har jeg eftermonteret en 1/2 liters filterpatron i et filterhus med harpiks.
Jeg laver cirka 15 liter vand på 45 minutter, altså en liter cirka hver 3 minut, og det er udelukkende koldt vand.
Jeg valgte at købe en skylleventil med også
Jeg laver cirka 15 liter vand på 45 minutter, altså en liter cirka hver 3 minut, og det er udelukkende koldt vand.
Jeg valgte at købe en skylleventil med også

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
Okey, så må jeg ud og have fat i et osmoseanlæg. Tak for jeres hjælp
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 4160 Herlufmagle
ps. jeg bruger også nopox til nitrat, det virker meget godt:-)