Snegle falder om .. så at sige

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Snegle falder om .. så at sige

Indlæg af BJL »

Hej

Jeg har fucked up.
Havde 10 stk. Buccinulum corneum (orange spotted turbo) til afklimatisering. Det var drypvis over 5-6 timer. Iblandt dem lå der en der var stendød. Burde have gennemskuet den,
De er så blevet placeret i akavariet, men ingen af dem har lyst til at bore sig ned i sandet. Til gengæld ligger de alle på siden, eller på huset i kigger op.
Der ser umiddelbart ud til at være liv nok i dem. Hvis jeg vender dem slæber de sig gerne en 10-15 cm hen over substralet før de igen falder om.

Kigger jeg på kommende død her? Eller er der noget jeg ikke helt forstår ved deres natur?

mvh
Brian
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Snegle falder om .. så at sige

Indlæg af michael26 »

Har du et groft bundlag.?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

måske det var held i uheld??
jeg har lavet meget søgen på de her snegle igennem tiderne og tror ikke en gennemsnits akvarist vil gøre det der skal til for at holde dem,ellers flotte snegle :happy: 8)
Shimek:The species is found in muddy habitats in the Western Indo-Pacific. It is predatory probably on worms. They are likely to be scavengers as well. I don't have any specific data in my references about this species. I would not put it into my reef tank, but I would, possibly, try to maintain it in a species tank. It would need a deep sand bed, which tends to being "muddy" and it shoud have lot of infaunal worms to eat.
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af BJL »

michael26 skrev:Har du et groft bundlag.?
Hej Michael

2-3mm som bund, og ovenpå det 1-2mm.
Det øverste lag er ikke dybt nok til de kan grave sig ned i det, det er kun 1cm eller deromkring. Havde selv tænkt på om de 2-3 mm var for groft til dem?

mvh
Brian
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af BJL »

ole kekkonen skrev:måske det var held i uheld??
jeg har lavet meget søgen på de her snegle igennem tiderne og tror ikke en gennemsnits akvarist vil gøre det der skal til for at holde dem,ellers flotte snegle :happy: 8)
Shimek:The species is found in muddy habitats in the Western Indo-Pacific. It is predatory probably on worms. They are likely to be scavengers as well. I don't have any specific data in my references about this species. I would not put it into my reef tank, but I would, possibly, try to maintain it in a species tank. It would need a deep sand bed, which tends to being "muddy" and it shoud have lot of infaunal worms to eat.
Hej Ole

Har haft dem før, og der er en fantastisk snegl, hvis en snegl altså kan være fantastisk ;-)
Specielt ved fodrings tid, hvor de kommer op fra sandbunden som en flok zombier, er naturen når den er bedst.

mvh
Brian
Brugeravatar
Ocellaris
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
9
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Ocellaris »

Når snegle falder om efter aklimatisering, skyldes det oftest indre "blødninger" (snegle har teknisk set ikke blod). Disse skader får sneglenes muskelvæv til at trække sig sammen, og sneglen kan have svært ved at kravle ret langt af gangen.

Typisk sker disse skader enten ved for kort aklimatisering, hvor salinitet er problemet, eller også fra for lange aklimatiseringer, hvor ammoniakniveauet i vandet forgifter dyrene. Hvis du siger at der lå en død snegls i posen, er det sandsynligvis den sidste.

Nu er tråden lidt til gammel, men i tilfælde af at du smed sneglene væk, for at være på den sikre side, skal du vide til næste gang, at de godt kan komme sig. Hvis sneglene stadigt bevæger sig (dog ikke optimalt endnu) efter 14 dages tid, er de som oftest sikret at kunne overleve. Dette tager gevaldigt på deres kræfter, og man bliver typisk nødt til at fodre dem direkte, i dagene efter. Prøv såvidt muligt at undgå at fodre dem, mens de er deres sølle stadie. Hvis deres organer er beskadiget kan mad nemlig slå dem ihjel under fordøjelsen.

Jeg håber dette kan hjælpe den næste, der forsøger sig med Buccinulum corneum. :)
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af BJL »

Hej Ocellaris

Tak for det fine svar. Sneglene gik bort alle som en, efter 4-5 dage, derefter tog jeg dem op.
Som jeg vist også skrev, så så de på en gang levende, men også temmelig skadede, ud.

mvh
Brian
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"