Refugium vs. skummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Refugium vs. skummer

Indlæg af Jones »

Hej folkens

Jeg har læst, at et refugium med makroalger kan være en god kilde til eksport af næring. Lige nu kører jeg med en overdimensioneret skummer og har et system, der ikke kører optimalt. Jeg døjer med alger i akvariet og de har været så kraftige, at flere koraller har mistet væv, hvor algerne har ligget som et tæppe om korallens fod. Jeg har forsøgt mig med rowa reaktor, men jeg synes at det er svært at styre på så småt et system (54 liter + sump).

Derfor overvejer jeg at lave skummerrummet om til DSB, og makroalger. Håbet er minimal vedligeholdelse og mere stabilitet i systemet. Har maskine til at dosere balling light. Nu tilbage til det vigtigste. HVIS jeg ender med at lave dette refugium, hvor mange liter skal det så være? Jeg husker ikke hvor mange procent af hovedakvariet, den amerikanske side foreskrev, men der var nogle klare tal for det. Kan desvære ikke finde det længere, hvorfor jeg spørger her.

Venlig hilsen
Johan
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Refugium vs. skummer

Indlæg af Tykki »

Det er med garanti bedst at det er så stort som muligt. Tror ikke på den der med en fast minimum størrelse. Et lille er bedre end intet. I mit set up er der ingen alger, overhoved. Satte en skummer på prøve igår, da jeg gerne vil holde antias. Jeg syntes at det har kørt godt her hjemme. Har ca to cm sand, sten og alger i sumpen. Åh, der er også caulerpa i hovedtanken. De er nu så kønne. Vh Dan
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Du er garanteret også en ihærdig vandskifter, eller?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg vil ikke have caulerpa i akvariet. KUN i sumpen. Har du kørt uden skummer indtil nu så? Hvor længe, hvor mange liter og hvilken bioload? Ja der er mange spørgsmål :) Jeg har ca 10 liter at gøre godt med til dsb og alger. Det er ikke meget, men akvariet ovenover er også kun 54 liter og der er kun to klovne og en lille palet, som dog bliver solgt når den er fanget.

mht vandskift. Nej, men jeg burde vel skifte vand :D Skal det gøres oftere hvis man kun kører med caulerpa og dsb? Eller er det ligesom med ATS hvor det ikke skulle være nødvendigt?
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Jeg har kørt uden i et år. Mit refugie rummer vel 60 liter vand og mit akvarie 504. I akvariet er der ca 140 kg sand og 50 kg sten. Der er blevet brugt et utal af hyggetimer på at indsamle en kop levende sand her og der. Alger flere steder fra og det samme med ls. Spændende om der er forskel på vand osv når den satan af en skummer en gang er kørt til
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Åh jeg har ialt skiftet ca 60 liter vand på det år
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Hmm, jeg tror at jeg gør forsøget for jeg er ved at være træt af tingenes nuværende tilstand. Jeg har også overvejet en ordentlig ATS. Har tidligere haft en vandret, som egentlig var ok, men ikke helt så god som jeg gerne ville have den. Problemet er bare at jeg ikke har meget plads i skabet, hvorfor en lodret ATS vil blive et pokkers arbejde at lave. Derfor håbede jeg at kunne nøjes med makroalger. Men måske er ATS det bedste. Så slipper jeg også for alt arbejdet med at skaffe sand og etablere en masse liv. Hmm.... Tænke tænke.
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Hvor høj er din balje? En 8 til 10 cm suggar zise dyb sandbund, refugie osv så er du sgu da igang, jeg mener så sker der noget nyt. Jeg er så glad for det her set up. Jeg har da begrænsninger i mit valg af liv, men det er samtidig skide sjovt
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

som jeg har skrevet før kan jeg ikke rigtig se ATS fjerner noget af betydning.og en skummer eksporterer i det mindste ting og sager ifra baljen
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg har set mig lidt om på nettet og har indsat min gamle ATS. I samme omgang fandt jeg den perfekte ATS, som jeg påtænker at lave når der skal opgraderes. Mine klovne er ved at blive for store til akvariet :( Nu har jeg således en Tunze 9001 nano skummer og en vandret ATS. De har fungeret nogenlunde fint sammen tidligere, hvorfor de får lov at trække læsset indtil der skal ske noget nyt. Jeg tør ikke lave DSB i så småt et system. Det tror jeg ikke at mine evner rækker til at styre.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

det ville jeg heller ikke bøvle med og i et lille refugium ville jeg blot bruge et par cm sand af detsamme som i displayet
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg har grus i display, så det dur ikke rigtigt. Men jeg kan da smide 2 cm sand i bunden af sumpen, hvis det skulle have en gavnlig effekt?
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

det er bedre end ingenting og gør systemet mere stabilt stadig meget sand iforhold til vand volumen,grus passer ikke sig selv og det samler skidt
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Pis til Kbh og hent min 325 liters balje med møbel og sump, så er du kørende igen. Din pris jan du få på PB hvis du vil! :beer: :f3: :f2:
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

med kun 54 L vand burde et 5-10L/ugen vandskift være den nemmeste måde at få næring ud af akv.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"