Spørgsmål til MG
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Allerød
Spørgsmål til MG
Hej
Jeg har kørt Calcium reaktor 1½ år og har KH på 8,0 til 8,2 og Calcium på 410-420
Min MG har indtil for er par måneder siden været helt i top, men er nu faldene og på 1.100
Jeg har ca 220 ltr vand og har tilsat MG balling med ca. 200 ml ugentligt de seneste 3 uger, men MG falder fortsat.
Jeg har ikke tilsat Balling siden opstarten og er derfor lidt forsigtig med mængden
Nogen der kan give mig et godt råd. Skal jeg øge mængden og jeg troede at MG også blev udfældet i calciumreaktoren
NB! Lige sige at jeg først rigtigt har fået koralvækst de seneste 6 mdr
Hilsen
Peter
Jeg har kørt Calcium reaktor 1½ år og har KH på 8,0 til 8,2 og Calcium på 410-420
Min MG har indtil for er par måneder siden været helt i top, men er nu faldene og på 1.100
Jeg har ca 220 ltr vand og har tilsat MG balling med ca. 200 ml ugentligt de seneste 3 uger, men MG falder fortsat.
Jeg har ikke tilsat Balling siden opstarten og er derfor lidt forsigtig med mængden
Nogen der kan give mig et godt råd. Skal jeg øge mængden og jeg troede at MG også blev udfældet i calciumreaktoren
NB! Lige sige at jeg først rigtigt har fået koralvækst de seneste 6 mdr
Hilsen
Peter
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Re: Spørgsmål til MG
Hvis du har en stor skimmer kan den hive lidt meget mg ud, alså det er min erfaring og ik noget jeg har videnskabeligt bevis for.
Men hvis koraller vokser og kalkalger også gør så er det nok der din mg er bliver af.
Men hvis koraller vokser og kalkalger også gør så er det nok der din mg er bliver af.
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Hej
OK og tak - det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg har en Skimz161 som kører fint og tager 20-40 ml sovs ud om dagen
Jeg fortsætter en periode med tilsætning af MG og ser hvordan det ser ud på den længere bane
Hilsen
Peter
OK og tak - det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg har en Skimz161 som kører fint og tager 20-40 ml sovs ud om dagen
Jeg fortsætter en periode med tilsætning af MG og ser hvordan det ser ud på den længere bane
Hilsen
Peter
Peter Søgaard, Allerød
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Peter,PeterSo skrev:Hej
Hilsen
Peter
Du skal bare fortsætte med at booste Mg og holde øje med det. Når man booster Mg, skal du være opmærksom på det, som hedder ketchupeffekten. Forstået på den måde at lige pludselig så bliver Mg hævet, og det går stærkt

Med venlige hilsner
Marco
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Ok godt hint. Jeg sænker tilføslen til hver tredje dag og ser hvordan det udvikler sig
Peter Søgaard, Allerød
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Super og lad os endelig høre, hvordan det går med detPeterSo skrev:Ok godt hint. Jeg sænker tilføslen til hver tredje dag og ser hvordan det udvikler sig

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Hej
Jeg lovede lige at komme retur og mit MG niveau efter det pludseligt var faldet ganske meget.
Over en måned har jeg hver tredje dag tilsat ca. 30 ml. MG og mit MG var på bunden ca. 1.140 og er 1.245, hvilket jeg mener er ok
Da jeg kunne forstå på tråden at der er en elastik-virkning i effekten har jeg herefter valt at stoppe tilsætningen og ser hvor den stabiliserer sig. Jeg forventer en fortsat stigning indenfor den kommende uge og derefter en udfladning
Tak for hjælpen og sker der uventet kommer jeg retur
Hilsen
Peter
Jeg lovede lige at komme retur og mit MG niveau efter det pludseligt var faldet ganske meget.
Over en måned har jeg hver tredje dag tilsat ca. 30 ml. MG og mit MG var på bunden ca. 1.140 og er 1.245, hvilket jeg mener er ok
Da jeg kunne forstå på tråden at der er en elastik-virkning i effekten har jeg herefter valt at stoppe tilsætningen og ser hvor den stabiliserer sig. Jeg forventer en fortsat stigning indenfor den kommende uge og derefter en udfladning
Tak for hjælpen og sker der uventet kommer jeg retur
Hilsen
Peter
Peter Søgaard, Allerød
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Mg er en lidt uregerlig størrelse.
Den har en forkærlighed for,at binde sig til den ledige Ca der er tilstede i systemet.
Når den binder sig til Ca, så kan den ikke måles. Når der så ikke er mere ledig Ca, så bliver Mg fri i vandet og kan måles igen.
Det er så der man pludselig oplever en uforklarlig stigning, selvom man ikke har øget sin tilsætning.
For nylig læste jeg følgende, der var helt nyt for mig.
Mg og Ca ligner hinanden i størrelse og struktur, så meget så koraller i nogle tilfælde kan forveksle dem, så de muligvis optager Mg for Ca.
Det er da lidt spøjst.
Erik
Den har en forkærlighed for,at binde sig til den ledige Ca der er tilstede i systemet.
Når den binder sig til Ca, så kan den ikke måles. Når der så ikke er mere ledig Ca, så bliver Mg fri i vandet og kan måles igen.
Det er så der man pludselig oplever en uforklarlig stigning, selvom man ikke har øget sin tilsætning.
For nylig læste jeg følgende, der var helt nyt for mig.
Mg og Ca ligner hinanden i størrelse og struktur, så meget så koraller i nogle tilfælde kan forveksle dem, så de muligvis optager Mg for Ca.
Det er da lidt spøjst.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Ok meget interessant - fortsættelse følger
Peter Søgaard, Allerød
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
En værdi på omkring 1350 mg/l er optimalt.
Et godt tip er at fylde Mg medie i reaktoren.
Så slipper du for at tilsætte noget som helst
http://www.aquacare.de/produkte/filtermat/e_mg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Et godt tip er at fylde Mg medie i reaktoren.
Så slipper du for at tilsætte noget som helst

http://www.aquacare.de/produkte/filtermat/e_mg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Drt har jeg ikke hørt før. Kan man få det som fast stof 

Peter Søgaard, Allerød
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
ja f.eks er turbo magnesium nogle små kugler man kan hælde i en reaktor.
klik på linket, der er et billede af kuglerne
klik på linket, der er et billede af kuglerne