"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overdosis NOPOX

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Min "fine" doseringspumpe er blevet humørsyg og har i nat overdoserer med NOPOX jeg ved ikke med hvor meget men slangen stod i et glas der rummer 20 ml. og det var helt fyldt. :angry:

Nu er min vand så let mælkehvidt og min blå skive ser død ud de røde har det heller ikke for godt. :G Resten ser ok ud. Spørgsmålet er om jeg kan gøre noget evt skifte noget vand det vil så blive med nyblandet saltvand da jeg ikke har saltvand stående.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af thni »

Jeg ville lave et stort vandskifte nu (50%) og så et par mindre de næste par uger :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af MoG »

Vandskifte!
Det burde være overskueligt at lave et større vandskifte relativt hurtigt, med den mængde vand du har.
Pyt med om det er nyblandet i denne situation.. Bare sørg for at temp, salinitet + de andre værdier ligger som de skal..
Skum vådt samtidig!
Senest rettet af MoG ons 28. okt 2015 09:51, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af PoulD »

Sæt din skummer til at skumme vådt på fuld kraft. Sæt også gerne en luftpumpe med et par luftsten på. og så meget bevægelse i overfladen som muligt
Jeg ville IKKE skifte så meget vand som 50% på en gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Anden »

Hvilken saltmærke bruger du?
De fleste salte er bedst nyblandet og det med at lade nyblandet vand stå gør ik nogen forskel hvis ik du tilføre batterier eller andet.

Jeg ville skifte vand de næste dage men jeg er heller ik så god til alt det kemi.
Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Det kalder jeg sgu hurtig hjælp. :GO :GO :GO

Skummeren er sat til max nu og jeg er i fuld gang med at blande saltvand. Jeg har også puttet en iltsten i.

@anden jeg bruger coralpro fra Red Sea.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af PoulD »

Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Ok så tror jeg at jeg skifter 10 liter. Selvfølgelig ikke mere NOPOX den næste uge. :wink:
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Niclas »

PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Hvorfor vil et stort vandskifte være slemt i sådan en situation? :)
Mit 250 liters -nedlagt-
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Anden »

Coral Pro skal helst bruges samme dag som det er blandet så du køre bare på med vandskift.

20% er da ik noget problem hvis dit vand ellers er ok.
Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Anden skrev:Coral Pro skal helst bruges samme dag som det er blandet så du køre bare på med vandskift.

20% er da ik noget problem hvis dit vand ellers er ok.
Ja jeg vil mene mit vand er ok. :y

Tak for svar.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af MoG »

Jeg ville personligt hellere tage chancen med er stort vandskifte.. Tror der er større sandsynlighed for at tage livet af korallerne/liv generelt, ved at have den store koncentration af nopox i vandet. Så hellere se at få skiftet en masse vand ..
Morten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Helt enig, systemet er i forvejen stresset, et kæmpe vandskifte oven i, vil blot stresse endnu mere... godt med ilt i systemet, vandet er mælke hvidt pga bakterier, disse bruger ilt, så få masser af ilt i systemet og lade skummeren klare resten.. vent en uges tid inden du bruger nopx igen.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af StarF »

MoG skrev:Jeg ville personligt hellere tage chancen med er stort vandskifte.. Tror der er større sandsynlighed for at tage livet af korallerne/liv generelt, ved at have den store koncentration af nopox i vandet. Så hellere se at få skiftet en masse vand ..
nopx har jo gjort skade, det hvide er bakterier man ser.. at skifte store mængder vand, vil blot stresse systemet endnu mere..

aktivt kul, ilt... og vente. er hvad jeg vil.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Kan den her skive mon komme sig eller skal den bare ud? :wc:
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

StarF skrev:
MoG skrev:Jeg ville personligt hellere tage chancen med er stort vandskifte.. Tror der er større sandsynlighed for at tage livet af korallerne/liv generelt, ved at have den store koncentration af nopox i vandet. Så hellere se at få skiftet en masse vand ..
nopx har jo gjort skade, det hvide er bakterier man ser.. at skifte store mængder vand, vil blot stresse systemet endnu mere..

aktivt kul, ilt... og vente. er hvad jeg vil.
Er det ok med aktiv kul i en sok eller skal jeg få mig en reaktor?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af PoulD »

Niclas skrev:
PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Hvorfor vil et stort vandskifte være slemt i sådan en situation? :)
Dels er jeg helt generelt af den opfattelse, at kæmpe store vandskift er noget man så vidt muligt bør undgå. Det bør IMO kun bruges i virkelig paniksituationer, som hvis f.eks. naboens Jern Henrik har hældt en flaske blåsyre i baljen (i lige præcis det tilfælde ville jeg dog slet ikke nærme mig akvariet :hehe: ) I den konkrete situation er der langtfra tale om sådan en paniksituation. Skaden er sket (med lidt held uden tab) og jeg kan ikke se hvad et vandskifte skulle hjælpe. Jo mindre næring der er i vandet jo mindre Nopox kan man slippe heldigt fra at tilføre. Et kæmpe vandskifte vil jo blot reducere næringsindholdet. Det eneste et stort vandskifte vil gøre er nok, som StarF siger, stresse systemet endnu mere.

Lad skiven blive hvor den er indtil videre. Jeg gætter på den overlever.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

PoulD skrev:
Niclas skrev:
PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Hvorfor vil et stort vandskifte være slemt i sådan en situation? :)
Dels er jeg helt generelt af den opfattelse, at kæmpe store vandskift er noget man så vidt muligt bør undgå. Det bør IMO kun bruges i virkelig paniksituationer, som hvis f.eks. naboens Jern Henrik har hældt en flaske blåsyre i baljen (i lige præcis det tilfælde ville jeg dog slet ikke nærme mig akvariet :hehe: ) I den konkrete situation er der langtfra tale om sådan en paniksituation. Skaden er sket (med lidt held uden tab) og jeg kan ikke se hvad et vandskifte skulle hjælpe. Jo mindre næring der er i vandet jo mindre Nopox kan man slippe heldigt fra at tilføre. Et kæmpe vandskifte vil jo blot reducere næringsindholdet. Det eneste et stort vandskifte vil gøre er nok, som StarF siger, stresse systemet endnu mere.

Lad skiven blive hvor den er indtil videre. Jeg gætter på den overlever.
Ja det giver god mening, skaden er jo sket. Er dog stadigvæk i tvivl om aktiv kul kan fjerne et sådan bakterier boom? Jeg har også flydende filtermedium men det vil jo også blot fjerne næringsstofferne så NOPOX har mindre at arbejde med?
Håber du får ret og mine skiver klarer den. :be:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Ryom »

Det aktive kul vil ikke fjerne bakterieboomet. Men det kan nok fjerne det overskydende NOPOX som endnu ikke er omsat at bakterier. Eller nogen af bestandelene i hvert fald. Om det så reelt gør nogen mærkbar forskel her ved jeg så ikke..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af MoG »

Er helt med på at det kan også stresse at lave et større (læs: ikke kæmpe!) vandskifte, men tænker stadig at det er en god ide at få bragt koncentrationen af "al det overdosserede" (hvad end det så måtte være, som doseringsmaskinen har fyret i baljen) ned. Jo længere tid at livet i akvariet er påvirket af det overdosserede, jo værre må det vel være!?
Vandskifte ville da være det første jeg ville tænke på.. Specielt hvis det opdages hurtigt!
Dernæst også at få iltet vandet og sørge for at skumme vådt..

Fandt lige nogle tråde på RC.. Der rådes til vandskifte, vandskifte , vandskifte..
Ikke at man altid skal læne sig op ad amerikanerne .. :biggrin:
Morten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af StarF »

MoG skrev:Er helt med på at det kan også stresse at lave et større (læs: ikke kæmpe!) vandskifte, men tænker stadig at det er en god ide at få bragt koncentrationen af "al det overdosserede" (hvad end det så måtte være, som doseringsmaskinen har fyret i baljen) ned. Jo længere tid at livet i akvariet er påvirket af det overdosserede, jo værre må det vel være!?
Vandskifte ville da være det første jeg ville tænke på.. Specielt hvis det opdages hurtigt!
Dernæst også at få iltet vandet og sørge for at skumme vådt..

Fandt lige nogle tråde på RC.. Der rådes til vandskifte, vandskifte , vandskifte..
Ikke at man altid skal læne sig op ad amerikanerne .. :biggrin:
Det doserede er jo allerede lavet om til bakterier...
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Anden »

25% er ik et kæmpe vandskift og vil ik stresse akvariet på nogen måde og hvis det gør skal i jo slet ik blande vand selv hvis i kan stresse eller skade noget ved et 25%vandskift har i blandet forkert.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af PederP »

Tror på at kvalitets salt er hurtigt køre klart.
Om man så kan skifte meget eller bør holde sig til lidt af gangen, vil jeg påstå afhænger af om man kører med værdier der afviger fra blandingen, og hvor meget de afviger.

Skifter fast 20% hver lørdag, og med en kalkreaktor der er indstillet efter kun at holde "stabilt", så er det i sidste ende saltet der dikterer de værdier jeg kører med.
Det eneste jeg oplever at skulle holde øje med ved større vandskift, eller højere frekvens, er næring (opløste salte og DOM).
Hvis jeg f.eks. har grund til at støvsuge mere i baljen, og dermed skifte mere vand, dæmper jeg forbyggende lys for mangel på DOM - den opløste næring buffer jeg på plads med sango i det vand jeg blander..
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Åh det går ikke super godt, skiverne er væk og nu ser den ene klovn også lidt svag ud. :G

Vil det hjælpe med UV-lys jeg tænker sådan en green killing machine eller lignende?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Anden »

Hvor mange liter har du og kan du skaffe indkørt/modnet vand og evt lave et 50% eller 75% vandskift? Med vand fra et kørende akvarie?
Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Jeg har 100 liter og jeg har 30 liter osmose stående jeg vil skifte med, skiftede 10 liter i går. Efter nærmere eftertanke er UV nok ikke en god ide da så flere bakterier vil dø lig med iltmangel. Kan godt købe modnet vand fra lokal dyrehandel men han bruger alm hanevand til at lave saltvand med, så det er jeg ikke så meget for.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

Lille opdate. Det går en smule bedre, vandet er stadigvæk hvidt :( men mine fisk er begyndt at tage fodder igen. :W
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af MoG »

Hvordan går det nu? Fortsat bedring ?
Morten
Jesper ØH
Reactions:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Jesper ØH »

Mega surt :/ Håber vandskift kan få det til at køre igen. Hvad var det for doseringsmaskine der fejlede ? Var det en mennskelig fejl, eller maskinen der fejlede ?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Overdosis NOPOX

Indlæg af Tutter »

MoG skrev:Hvordan går det nu? Fortsat bedring ?
Jo tak, det ser rigtigt fint ud, vandet er klaret helt op. :y Men det kostede to røde og en blå skive min Pocillopora som ikke før så for godt ud, har mistet det sidste væv. Så har min Montipora også mistet noget væv. :G Håber det kommer igen. :be:
Mit no3 gik fra 8 ppm til 0 og Po4 gik fra 0,16 til 0,08 målt sidste fredag nu bliver det lidt spænende hvad der kan måles i morgen?
Jeg er færdig med NOPOX og har startet en lille reaktor op med en meget lille mængde biopellets.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"