"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Filtersokker - GO eller NO GO?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har set på flere videoer på Youtube, især fra amerikanske saltvandsnørder,
at de bruger filtersokker i enden af deres nedløbsrør i sumpen.
Jeg kan godt forstå ideen med at fange de større partikler, men fanger de ikke også dyr o.lign. man gerne vil have i sumpen? pods mm.

Bruger nogen herinde dem?
Hvad er for og imod?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 539
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af MortenL »

Jeg havde en sok på mit nedløb i en periode, indtil det gik op for mig hvor mange pods og smådyr der blev fanget i sokken.

Mener ikke at mit vand er blevet mere uklart af ikke at have sok på.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af nbd »

Jeg prøvede også engang filtersok. Efter en uge var den slammet til og vandet flød ovenud. Nu lader jeg bare min skummer fjerne urenheder
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af Niclas »

Da jeg lavede mit bachelorprojekt på University of technology i Sydney, så jeg at de brugte vat, ikke filtervat, men helt almindeligt bomuldsvat, istedet for en sok. Man kunne da se på vattet at det fangede et eller andet, men jeg tror det meste har løbet hen over med vandet og ned i sumpen, altså uden den store effekt.
Jeg tror ikke du oplever den store forskel med sokken heller, din skummer skal nok tage hvad der skal fjernes fra akvariet, så det er spild af penge/energi at skulle skifte sokker på akvariet også efter min mening.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Tak for kommentarerne!
Jeg er absolut enig med jer!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af michael26 »

Jeg er så lidt uenig , alt det skidt og madrester og hvad der ellers er fanger din skummer ikke helt , min filter sok er der ingen pods i eller noget andet levende i, jo mere skidt man får ud af systemet jo bedre, det kræver mere Arb. Men er nok godt i den lange ende ... Men det er bare min tanke ...
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af Tutter »

michael26 skrev:Jeg er så lidt uenig , alt det skidt og madrester og hvad der ellers er fanger din skummer ikke helt , min filter sok er der ingen pods i eller noget andet levende i, jo mere skidt man får ud af systemet jo bedre, det kræver mere Arb. Men er nok godt i den lange ende ... Men det er bare min tanke ...
+1 :GO
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Michael har du masser af pods i din sump?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af michael26 »

Nej min sump er ren og pæn:-) pga. Filtersokken, har ikke slam liggende i hjørnerne.

Men igen hvad vil du med alle de pods .? Jeg har en gylte og den napper skam alle de pods i mit akvarie og derfor kan det vel være ligemeget med pods :-) min gylte spiser alt
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af kenneth145 »

Jeg Bruger også filtersok. Javist er der pods i men ikke noget af betydning i forhold til det der er tilbage i baljen eller bliver spist af gylter. Både sump og akvarie er fyldt med dem.
Min fanger meget deterius og andre ting og vil ikke undvære den. en ekstra bonus er at der aldrig sætter sig noget i impelleren på skummeren. og der kommer ikke noget snavs på bunden af sumpen.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af michael26 »

Enig
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af PederP »

Jeg kører altid med filtervat. Mine nedløbsrør kommer ned i deres eget kammer, og så har jeg bygget en akryl "altan-blomsterkasse-stil", som hænger på overløbet ind til skummeren. Det tager mig 30sek at skifte "ble" hver 2-3 dag. Det er beskedent hvor mange pods der er i filtervattet, bestanden taget i betragtning :)

Forskellen i hvor meget slam jeg får i baljen er helt enorm.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af kanstrup »

Jeg kører også med filtersok. Og jeg tænker tit at der kommer en del selvmodsigende kommentarer, hver gang emnet er oppe og vende. F.eks mange af dem som siger: Jeg har selv kørt med filtersok, lortet stoppede til efter et par dage, og gjorde ingen gavn. Så det er spild af tid.!
Der vil jeg jo så mene at man er både blind og eller bare dum, hvis man ikke kan regne ud at når filtersokken stopper til. Så er det selvfølgelig fordi den gør sit job, og fanger alt det skidt og møg som ellers ville hvirvle rundt i akvariet og forurene. Om det er en nødvendighed at ha filtersok, det er så en helt anden historie som jeg ik rigtig tror der findes et fælles svar på, da alle systemer er forskellige. Samt alle akvaristers mål også er forskellige. Derfor vil jeg gerne ha lov til (med et smil på læben) at besvare dit spørgsmål, med et kontra spørgsmål.
Filtersok GO eller NO GO? - Det ved jeg ikke? Men har jeg brug for briller?
Det kan man kun svare på, ved at prøve om det fungere for en selv. :-)

Ps du slår ihvertfald ikke din balje ihjel, ved at prøve og køre med filtersok. Jeg Kører selv med filtersok. Ikke fordi jeg har haft problemer uden, eller fordi at mit akvarie kører betydeligt bedre med filtersokken. Men fordi at jeg kan se at den fanger en masse skidt og lort, som jeg gerne vil skåne mine fisk for at skulle leve i.! Desuden så kan jeg i mit rumdeler akvarie, tydeligt se at sokken tager en masse svæv i vandet, så det er bare endnu et plus. :-)
Og HVIS man ik lige kan overskue at rense sokken idag, så venter man bare til imorgen eller overmorgen. Vandet render bare over kanten af sokken, ingen skade sket ved at trække rensningen lidt ud.
Mvh Kanstrup
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af Emils Far »

michael26 skrev:Jeg er så lidt uenig , alt det skidt og madrester og hvad der ellers er fanger din skummer ikke helt , min filter sok er der ingen pods i eller noget andet levende i, jo mere skidt man får ud af systemet jo bedre, det kræver mere Arb. Men er nok godt i den lange ende ... Men det er bare min tanke ...
+2:-)
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af apfolmer »

Enig

Hvis sokken/vattet stopper til, så har det jo udført sin opgave godt

Selv bruger jeg filtervat, lige før returpumpen
Det skiftes hver 3-5 dag, og er helt brunt

Der er nærmest aldrig pods at se i vattet, men masser i sumpen.

Jovist så fjerner vattet nok nogle elementer som korallerne kunne bruge, men jeg foretrækker , at få fjernet svæv fra vandet, og en masse slam, som ellers ville ende bag sten osv

Har brugt filtervat / sokker , i 6-8 år, uden issues.
Bare det bliver skiftet ofte.
Vattet er nemmest syntes jeg, op med det gamle, i med nyt
Ingen rens. Bare skift.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Filtersokker - GO eller NO GO?

Indlæg af PoulD »

Jeg gider ikke vaske sokker. Skifter heller ikke underhylere. Det kan ikke svare sig, få dage senere er det jo det samme igen.

Måske er det lidt som at spørge en masse mennesker om man bør lave filterkaffe eller stempelkaffe. Nogle vil argumentere for det ene og andre for det andet. Ingen kan fastslå, at det ene er forkert og det andet er rigtigt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"