Jeg var hos etheq i mandags og så noget han kaldte juletræer. De ligner faktisk små juletræer i gule, hvide og blå farver. ca 1,5 cm høje. Hvad er de nogle? Er det koraller eller er det orme? og hvad kræver det at holde dem i sit akv?
1 rør orm? hvis man fandt et billede af hele korallen kan man se at den er fyldt med de der juletræer i forskellige farver. så vil mene det er mere end 1 rør orm
Ja, men den gør et fu..... shitty job i den forbindelse.
De der web-oversættere er dumme som en dør - direkte oversættelser har altså aldrig gjort det for mig.
Så vidt jeg husker (I må ikke hænge mig op på det), er det ret svært at holde liv i dem. De skal i hvert fald have planktonfoder, mener jeg. Korallen de sidder i, er en Porites, der kræver godt med lys for at overleve. Dør korallen, ryger ormene med i købet.
Jeg har en Porties med "christmas worms" godt nok af den sorte slags.
Men korallen er en af de mindst lyskrævende stenkoraller jeg kender, om ikke den mindst krævende, som ikke skal fodres.
Jeg har aldrig fodret mine "christmas worms", og alligevel har de overlevet i flere år.
Korallen er ikke særlig flot farvet, snarere møg kedelige, men den kan stå i næsten mørke, og en måned i en tønde uden varme og lys på gør den kun lidt bleg. Og en uge med lys, er det ikke til at se på den.
Vildt. Må lave noter i min bog - synes tit den har ret, men kan altså også tage fejl. Gad vidst, om der findes flere forskellige arter Porites, der har sådan nogle orme? (Nogle gange har jeg lyst til at efterprøve/-forske en masse af de ting, der står i bøgerne - det viser sig jo i flere og flere tilfælde, at der kan være flere sandheder om en given koral/fisk. Min gamle akvariebog fra 1969 har så mange oplysninger, som vi i dag betragter som helt hen i vejret... Gad vidst, om de nye bøger vil forekomme ligesådan om 30 år?).
Den eneste Porites jeg har haft, levede med forholdsmæssigt lidt lys et stykke tid, men det var først da der kom mere lys på, at den begyndte at vokse og tage lidt mere farve på.
Den jeg har med ormene i, står helt nede på bunden af akvariet og helt ude i siden. Der er ikke ret meget lys der. De andre er over det hele i akvariet, og er med til at holde sammen på opbygningen.